Med två smågrabbar vart det lite mycket med pelletseldningen i den gamla dubbelpannan från -57, så det fick bli bergvärme istället 
För övrigt så var borrningen den bästa barnvakt jag haft
För övrigt så var borrningen den bästa barnvakt jag haft
Gjorde ett litet språng i höstas. Från direktverkande el, grå on/off radiatorer och takvärme som mössen ätit upp till vattenburen värme med NIBE's senaste bergvärmepump, F1145.
Ett av fyra rum med golvvärme i glespanel

Rördragningen gick betydligt smidigare än väntat, här detaljbild på dragning genom betongbjälklag under fönsterpartier i vardagsrum.

Golvvärmeslangarna dyker ner genom betongbjälklaget. Passade på att dra lite flexslang för framtida bruk också.

Borrning pågår, 180 meter totalt plus lite jordvärme på vägen in.

Flest maskiner i trädgården samtidigt vinner!

Shakten återfylls, optoslang ligger med för framtida bruk.

Gamla kallförrådet, nya "pannrummet". Min lekstuga! Mycket rör blev det till slut men inga överraskningar. God planering är A och O!

Ett av fyra rum med golvvärme i glespanel

Rördragningen gick betydligt smidigare än väntat, här detaljbild på dragning genom betongbjälklag under fönsterpartier i vardagsrum.

Golvvärmeslangarna dyker ner genom betongbjälklaget. Passade på att dra lite flexslang för framtida bruk också.

Borrning pågår, 180 meter totalt plus lite jordvärme på vägen in.

Flest maskiner i trädgården samtidigt vinner!

Shakten återfylls, optoslang ligger med för framtida bruk.

Gamla kallförrådet, nya "pannrummet". Min lekstuga! Mycket rör blev det till slut men inga överraskningar. God planering är A och O!

Riktigt nice....Bergvärme är bäst...
Vi satt in det i feb.-09 och ångrar inte en sekund att vi gjorde det, slippa kapa och klyva ved som ska staplas och bäras in, sota och städa pannrum, Usch. Nu är det alltid varmt i kåken och i kranen, vi valde dock en Thermia G2
mvh Tommie
Vi satt in det i feb.-09 och ångrar inte en sekund att vi gjorde det, slippa kapa och klyva ved som ska staplas och bäras in, sota och städa pannrum, Usch. Nu är det alltid varmt i kåken och i kranen, vi valde dock en Thermia G2
mvh Tommie
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Funderar på en bergvärmeinstallation
Värmepumpar -
Dålig lukt efter installation av bergvärme
Värmepumpar -
Rimlig kostnad installation bergvärme samt frånluftsvärmepump nybygge
Värmepumpar -
Nyinstallation av bergvärme när man går i flyttankar?
Värme allmänt -
Är det bara att fylla igen efter installation av bergvärme?
Grund & Markarbeten