1 903 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Installation av ledspottar i taket
Hej!
Jag funderar på att installera sk. led "downlights", warm white i allrum, kök och ev hall. Är attraherad av energieffektivitet, livslängd, mm. En fråga: måste man sänka taket för leds på ca 3 W / st? Jag menar, idag sitter där ju takskivor och om man lossar dessa kommer ju ett regelverk. Här kan ju en elektriker dra kablar och ev pvc-rör etc. sedan borrar man hål i takplattorna på de ställen man vill ja dem och ansluter dem. Då borde man väl inte behöva sänka taket? (Det lär ju vara minst 5 cm ändå som det är). En fråga till: Någon som vet om de normalt sett levereras de med kontakter för enkelt byte om de går sönder eller måste en elektriker byta dem också?
Jag funderar på att installera sk. led "downlights", warm white i allrum, kök och ev hall. Är attraherad av energieffektivitet, livslängd, mm. En fråga: måste man sänka taket för leds på ca 3 W / st? Jag menar, idag sitter där ju takskivor och om man lossar dessa kommer ju ett regelverk. Här kan ju en elektriker dra kablar och ev pvc-rör etc. sedan borrar man hål i takplattorna på de ställen man vill ja dem och ansluter dem. Då borde man väl inte behöva sänka taket? (Det lär ju vara minst 5 cm ändå som det är). En fråga till: Någon som vet om de normalt sett levereras de med kontakter för enkelt byte om de går sönder eller måste en elektriker byta dem också?
Ok tack för svar! Det blir att kolla hur mycket man har i utrymme då takskivorna tas bort och se till att de får plats helt enkelt.. Den provlampa jag har beställt bygger bara totalt 50mm då räknas ju skivans tjocklek av också.. Men det finns ju en liten värmeutveckling så jag skall kolla med ledbutiken!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lampa med fast installation - Ersätta uttag i taket
Belysning -
Dölja hål i taket vid installation av takskena med spotlights
Belysning -
Projekt, nytt plåttak över eternittaket samt installation av solceller
Tak & Vind -
Elinstallation i staket, behövs VP rör eller flexslang??
Altan & Uteplats -
Installationsskikt i taket, halogenspottar - hur göra med skyddsburkarna
Tak & Vind