1 072 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Installation av Ikea spishäll.
Skall det vara 2,5mm2 till spis häll? Jag ser att vanligast är att koppla med två faser, men jag ser inte säkrings nivå är det 10A eller 16A.
mvh Per
Tycker det är dålig info på teknik bladet hos Ikea.
mvh Per
Tycker det är dålig info på teknik bladet hos Ikea.
Jag är i fas att dra fram kabel och drog 5*1,5 viket blev tokigt tanken var 2,5*5.
Jag skall installera häll 504.494 03 Fördelaktig, någon modell som kosta 15995kr
Ugn 004. 117 18.
Om det är så att det beror på modell, så ångrar jag mig och drar om kabel med 2,5*5 för att ha alla möjligheter. Surnade till för att infon var så dålig på Ikeas sida
Jag skall installera häll 504.494 03 Fördelaktig, någon modell som kosta 15995kr
Ugn 004. 117 18.
Om det är så att det beror på modell, så ångrar jag mig och drar om kabel med 2,5*5 för att ha alla möjligheter. Surnade till för att infon var så dålig på Ikeas sida
Kollade databladet. Den är på 7,4 kW vilket innebär att den behöver 2*16A om du skall kunna utnyttja den fullt. Jag noterade samtidigt att man ändå inte får köra högre än på femman på den platta som är på samma sida som man körr boost...
Dessutom, eftersom den har en inbyggd fläkt då skulle jag rekommendera att den installeras över tre faser med enbart 1A på den tredje fasen. Annars riskerar du att 16A-säkringen går (även om det är osannolikt att du kör full effekt över två plattor så länge att 17A löser ut säkringen).
Ja, du hade behövt dra fram 5x2,5mm²
Ja, du hade behövt dra fram 5x2,5mm²
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden