Skall det vara 2,5mm2 till spis häll? Jag ser att vanligast är att koppla med två faser, men jag ser inte säkrings nivå är det 10A eller 16A.
mvh Per

Tycker det är dålig info på teknik bladet hos Ikea.

Det beror på. Vad heter hällen? Har du 3-fas i bostaden eller gammal lägenhet med 1-fas?

Sannolikt 2*10A eller 1*16A beroende på vad som finns framdraget i huset. Möjligen 1*20A. Hällen har mest sannolikt 2*10A och det skall anslutas till det som finns i huset...

Jag är i fas att dra fram kabel och drog 5*1,5 viket blev tokigt tanken var 2,5*5.
Jag skall installera häll 504.494 03 Fördelaktig, någon modell som kosta 15995kr
Ugn 004. 117 18.

Om det är så att det beror på modell, så ångrar jag mig och drar om kabel med 2,5*5 för att ha alla möjligheter. Surnade till för att infon var så dålig på Ikeas sida :)

Kollade databladet. Den är på 7,4 kW vilket innebär att den behöver 2*16A om du skall kunna utnyttja den fullt. Jag noterade samtidigt att man ändå inte får köra högre än på femman på den platta som är på samma sida som man körr boost...

• Gilla
Hugo Be
  • Laddar…
Dessutom, eftersom den har en inbyggd fläkt då skulle jag rekommendera att den installeras över tre faser med enbart 1A på den tredje fasen. Annars riskerar du att 16A-säkringen går (även om det är osannolikt att du kör full effekt över två plattor så länge att 17A löser ut säkringen).

Ja, du hade behövt dra fram 5x2,5mm²

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fördelaktig kan anslutas till 3-fas 3×16 A med kabel 5G2,5 och märkeffekten är 7620 W. Förmodligen är det höger resp vänster kokzoner på fas 1 och 2 och sedan bara fläkten på den 3:e fasen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Fördelaktig kan anslutas till 3-fas 3×16 A med kabel 5G2,5 och märkeffekten är 7620 W. Förmodligen är det höger resp vänster kokzoner på fas 1 och 2 och sedan bara fläkten på den 3:e fasen.
Jo, så är det, jag kollade manualen.

• Gilla
Hugo Be
  • Laddar…
Stort tack för ert engagemang, jag är nöjd.
Mvh. Per

• Gilla
Josth
  • Laddar…
H Hugo Be skrev:
Skall det vara 2,5mm2 till spis häll?
I den fasta installationen ska det vara 5G2.5,
I anslutningssladden ska det vara 5G1.5.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.