Tjenare alla! Jag kommer installera FTX i vårt hus, 1-plan (110m2)+ källare (100m2). Jag har anlitat en ventilationstekniker som kommer bistå med support kring planering, injustering av systemet och vissa övriga frågor, men jag kommer göra allt övrigt själv.

Arbetet som påbörjas nu i höst rör ventilation på övervåningen, medan källaren kommer göras i framtiden vid senare tillfälle. Jag kommer dock dra rör till det tilltänkta schaktet som jag pluggar igen.

Huset är byggt 1954 (ca 80m2) o tillbyggt 1970 (ca 30m2), vinden är oinredd med 20cm kutterspån i gamla delen och motsvarande höjd utrullad mineralull i “nya” delen. Fasaden är tegel.

Offerter från 2 bolag var (innan/efter ROT) på 145k/124k (Swegon R5-H, 50mm isolering) samt 142/127k (Östberg Heru 100 S EC, 95mm isolering). Då vi har bränt hela vårt ROT-utrymme i år så blir det hy hiskeligt dyrt oavsett alternativ, och vi vill få detta gjort i år då vi får tillökning i familjen i Januari.

Budget är satt till 65k, där aggregatet Östberg Heru 160 S EC står för knappt hälften.

Grovt sammanfattat om arbetet:
- Östberg Heru 160 S EC (pga mycket googling och slumpats att jag fastna för Herun, verkar finnas flera bra o rimliga alternativ)
- Till/från-rören läggas i lösull (grävas ner lite i sågspånen, och sedan sprutas cellulosa in när anläggningen är driftsatt) ute/av-luft isoleras och kondensisoleras.
- Fasta ljuddämpare, 60cm till donen och 90cm mot aggregatet
- Spjäll innan fasta dämpare på tilluften så att luftflöde regleras där så att de donen kan stå hyfsat öppna

Arbete som gjorts hittills på vinden är:
1) Byggt ny vindstrappa
2) Tömt vinden på gamla eternitkanaler, övrigt bös samt tagit bort ett 50-tal sporadiskt utlagda mineralullsskivor ovanpå sågspånet (gjordes i t-shirt, rekommenderas INTE)
3) Dragit upp el (vi har preppat för att kunna dra upp en ny fas i samma grupp som går vidare till aggregatet)

Bif några bilder som visar nuvarande status på planering, de två "stumparna" ska dras till schaktet ner (som är precis til höger om murstocken) men den dragningen har jag inte hunnit tänka klart kring, det är lite rörigt (he-he) med aggregat, takstolar, spång, etc. just där)

Kommer lägga upp uppdateringar under arbetets gång, där närmsta veckorna handlar om detaljplanering av rördragningen, samt övriga förberedelser uppe på vinden.

Allt gott! /V
 
  • Illustration av industriell rörledning och elkabeldragning mot en vägg med strukturerad layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning avseende VVS-installation med rörsystem i olika färger för vatten, avlopp och ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över installation av ventilationsrör i olika positioner: mellan takstolar, över takstolar, under spång.
Bra projekt! Några snabba kommentarer

Titta på flexibla dämpare https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/ljuddampaku-comp-125-x-600-mm.html innan ventilerna. Enklare att montera, ersätter den fasta dämparen + 90-krök.

Spjäll!? Det bör man väl undvika. Kan vara bra om man vill strypa en slinga något, men det är mycket bättre att dra ner på fläktvarvtalet. Då minskar ljud, mindre effekt, etc
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
L largab skrev:
Bra projekt! Några snabba kommentarer

Titta på flexibla dämpare [länk] innan ventilerna. Enklare att montera, ersätter den fasta dämparen + 90-krök.

Spjäll!? Det bör man väl undvika. Kan vara bra om man vill strypa en slinga något, men det är mycket bättre att dra ner på fläktvarvtalet. Då minskar ljud, mindre effekt, etc
Tack largab!

Jag tänkte initialt köra på flexibla pga anledningarna du gav, men fick rådet att fasta dämpar bättre, och mindre risk för ljudläckage i anslutningen (även fast jag vet att majoriteten av firmor alltid offererar flex pga lättare montering). Ljuddämpning på alla vis är väldigt viktigt för oss - både uteljud och ljud mellan rum. Men ska ta det en vända till avs flex vs fasta dämpare. Flexibla skulle i mitt fall om jag drar den direkt från t-röret vid sovrummen.

Att köra spjäll (irisspjäll) på tilluften fick jag rekommenderat med motiveringen att det finns risk för missljud i donen om de måste ställas in för snävt (alltså liten springa vid tallriken), och med irisspjäll så ställs flödet in där istället. Dock krävs ljuddämpare efter då spjället kan skapa ljud också (nu ser jag att jag inte har det på de två donen i v-rum, tänkte att dämpning mellan 2 don i samma rum var onödigt). Låter fortf som en dålig idé enligt dig?
 
Inser att det blir tight att kunna byta filter med aggregatet stående "normalt" där jag tänkt. Digital ritning av interiör, möjligen buss eller tåg, med färgglada säten och måttmarkering på 23,4 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
23cm enligt 3D-modellen, men 3D-takstolen är måttad efter bygglovet, o måtten på fackverken skiljer sig något i verkligheten, så placeringen av aggregatet är inte helt hundra utan måste mätas när jag ställt dit det i verkligheten. Aggregatet måste stå så att kanalerna kommer emellan fackverken, men det finns nog viss mån att flytta det något närmare mitten. Men tvivlar på att jag når upp till de 51cm på lägsta stället som manualen påstår krävs . Filtrena verkar va 46cm så kanske finns viss marginal, men ändå inte troligt att det går.

Enligt manualen kan man rotera det 90 grader vilket skulle lösa filterbytessituationen, men då blir måste man öppna locket åt sidan istället, vilket krånglar till det med isoleringen runt om (tänkte att aggregatet ska bada i lösull till midjan). Om det ligger på sidan bör ju locket vara lättillgängligt, dvs måste antingen bygga upp aggregatet en bit, ha mindre isolering vid sidan mot luckan (som skapar köldbrygga?) eller tillfälligt gräva bort isolering vid filterbyte. Vill helst undvika alla sådana trösklar för att göra service på vinden...

Måste nog köpa aggregatet o ställa dit för att se svart på vitt hur det kan stå, då det ju påverkar rördragningen en hel del.

Någon som har ett aggregat liggandes på sidan på vinden som kan bistå med andra smarta tankar? 🙏
 
Kopplingslådan på aggregatet kan du vända uppåt så du öppnar aggregatet mot dig istället.
 
  • Industriventilation, filter, fläkt, mekanism, dammhantering, luftkvalitetskontroll, insida av ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
Angående ljuddämpning flex vs rak dämpare. Personligen tror jag en flex dämpar mera. 90 graders svängen med veckad plåtinsida reflekterar tillbaka ljudvågorna bättre.
Angående spjäll. Ökat motstånd medför högre fläktvarvtalet, mer ljud som måste dämpas, högre elförbrukning. Motståndet ska vara så lågt som möjligt hela vägen så man kan minska fläktfarten. Spjäll borde bara användas om man har stor obalans mellan olika stammar.
Se till att du har grova rör i schakt ned till källaren. 160 är bra.
Jag har 1 frånluft på 150 (gammalt rör) från tvättstugan/spa avdelning samt 2 * 125 tilluft som går ned i 2 olika delar av källaren.
 
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
Manualen påstår förvisso att man ska ha 70cm framför också (det som blir uppåt om jag roterar aggregatet...)
R Runnis skrev:
Kopplingslådan på aggregatet kan du vända uppåt så du öppnar aggregatet mot dig istället.
Ja precis så tänkte jag som alternativ! Följd"problemet" blir att eftersom filtrena dras ut långt ut mot kanterna, så finns en risk att filtrets fasta del (den som skjuts in) är exakt mot diagonalen på takstolen. Men det löses nog enkelt genom att inte centrera det helt över takstolarna utan skjuta nån decimeter. Summa summarum att sätta aggregatet som du har det är nog så det blir.

L largab skrev:
Angående ljuddämpning flex vs rak dämpare. Personligen tror jag en flex dämpar mera. 90 graders svängen med veckad plåtinsida reflekterar tillbaka ljudvågorna bättre.
Angående spjäll. Ökat motstånd medför högre fläktvarvtalet, mer ljud som måste dämpas, högre elförbrukning. Motståndet ska vara så lågt som möjligt hela vägen så man kan minska fläktfarten. Spjäll borde bara användas om man har stor obalans mellan olika stammar.
Se till att du har grova rör i schakt ned till källaren. 160 är bra.
Jag har 1 frånluft på 150 (gammalt rör) från tvättstugan/spa avdelning samt 2 * 125 tilluft som går ned i 2 olika delar av källaren.
Ja det låter högst rimligt såsom du säger, så blir nog att byta till flex till donen ändå (svårare att modellera i Sketchup men det får jag lösa ;) ). Mot aggregatet kommer jag nog köra en flexdämpare innan den fasta för enklare installation.

Ser inte riktigt någon skillnad ifall motståndet skapas i donet vs i spjället? Så länge det är samma luftmängd man begränsar det till. Oavsett är ju målet att ha så lite motstånd som möjligt i systemet dvs ha så öppna spjäll/don som möjligt. Men oavsett har jag utmanat den rekommendationen att de var rätt dyra.

Schaktet är i väggen bakom kylskåpet, och är inte helt säker på att vi kommer få plats med 160... jag har tänkt 125 (till/från) i planen, men vet bara efter vi öppat upp igen. Problemet med 125or kanske blir att aggregatet måste köra onödigt högt fläktvarvtal för att få ner tillräckligt med luft, och då måste vi kanske ändå begränsa flödet med spjäll eller på donen på övervåningen...
 
Tänkte dra en LED-list som belysning på vinden innan jag börjar grovjobbet. Det enklaste hade varit att låta listen fästea i råsponten mellan takstolarna, och sedan låta den hänga ner så att den den går under takstolen (där min hand är på bilden nedan) och så vidare. Risken med det är ju att man kan fastna i den och råka dra ner/sönder den om man har otur.

Ett snyggare alternativ som också tar bort den risken är att trä den genom takstolarna istället, alltså borra hål precis under råsponten, typ på eller bredvid 2cm markeringen. Mätning av träkonstruktionens innerhörn med tumstock. Träbjälkar. Konstruktionsdetalj. Hantverk. Skuggor på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det introducerar såklart istället en hållbarhetsrisk om man borrar ett 14mm hål i varje takstol. Dimensionen på överramen är ca 14x4cm - någon som vågar gissa sig på om ett sådant hål i takstolen kan räknas som marginellt/försumbart eller om det är en big no-no? Bor i mellansverige...
 
Nästa steg är att få plats med aggregatet, har skissat på följande avväxling - röd är nuvarande konstruktion som tas bort, grön är nya.
3D-modell av träbjälklag, gröna balkar, röda förstärkningsplattor, konstruktionsdetaljer, bakgrund av byggkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla har dimensionerna 34x95 för vänstra och och det högra dubbla 22x95.

Nya tänker jag mig 34x145 på den vänstra, 34x145 eller 45x145 på övriga).

cc på takstolarna är 96cm.

Har inte involverat ngn konstruktör, utan jag tänker att då jag går upp i dimensioner överallt så blir tillräckligt avväxlat.

Overkill eller för lite?
 
Nu har det gått ett tag sedan sist, kort summering av läget:

1) Har gjort om ritningen där jag flyttat aggregatet till mitten. Blir trängre men ingen avväxling behövs. Försökte byta aggregat men Soliduct ville ha 6k+frakt i returavgift vilket var lite väl mycket.
Komplext rörsystem, illustration, färgkodning, industriellt, konstruktion, teknisk ritning, vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2) Har fått alla grejer förutom don och ytterväggsgaller som nog kommer nästa vecka. Rätt tunga lådor, mycket plåt.
Två stora kartonger på pall, utomhus, med etiketter, möjligtvis leverans eller frakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3) Har monterat LED-list, kopplat in dem i samma lampknapp samt en Shelly-puck för styrning, mycket nöjd. Riktigt trivsamt att vara uppe på vinden nu när allt är upplyst.
Träbjälkar i taket, isolering på golvet, ventilationstrumma, elinstallationer, oinredd vind eller loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3) Påbörjat monteringen idag, så här ser status ut just nu, grönt är monterat, gult är målet med dagen
Illustration av industriella rörledningar med olika grenar och vinklar; vissa segment är markerade i färg.

Känns generellt som jag har koll på de flesta moment som ska göras, nu är det bara att fortsätta bygga. Det enda jag nojar lite över är att göra de 2 st 25-cm hål i tegelfasaden för av/ute-luften, men ska prova på lite löst tegel innan för att se hur man bäst gör för god precision.

/V
 
  • Gilla
PeMa82
  • Laddar…
Om någon admin ser detta så kan ju denna tråd med fördel flyttas till Socialt & Projekt istället för ventilation inser jag nu :)
 
Hur har det gått? :)
 
S samkar skrev:
Hur har det gått? :)
Hej Samkar, tackar för frågan! Tappade lite intresse att skriva här under projektets gång. Allting är klart, systemet justerades in i början av dec och sedan sprutade vi på cellulosa ovanpå allting. Oerhört stor skillnad på luften. Märks på alla mätvärden från Airthings, och skönt att kunna sova med stängd dörr till sovrummet. Stor skillnad på radonet också.
Graf över radonmätningar visar genomsnitt på 152 Bq/m³ över tiden; fluktuerande värden med nedåtgående trend.

Layoutmässigt med rören blev lite skillnader från bilderna ovan, exempelvis står aggregatet i mitten för att slippa avväxla takstolarna. På bilden här syns den färdiga layouten, flexdämparna vid aggregatet inte inritade dock.
3D-ritning av rörledningar och stödstrukturer, troligtvis för en industriell eller teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några bilder på resultatet:
Isolerat vindutrymme med stora ventilationsrör och täckt av spån. Trätakstolar och spännband synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserat vindsutrymme, trägolv, spon, ventilation, svart plastförpackning och elektrisk apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälklag i vind med isolering, gångbräda och ventilationsrör, opackat loft, en lampa tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinden under ett lutande tak med träbjälkar och isolering, belyst av en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med träsparrar, isolering, gångbräda i mitten, belysning, ventileringsrör, oinredd, takfönster öppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gult tegelhus med fönster och flaggstång framför, mulet väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu blir det paus i renoverandet ett tag då vi har ett barn på ingång (vecka 39 nu), men skulle gärna vilja dra ner det till källaren också så det får bli så fort renoveringssuget kommit tillbaka!

/V
 
  • Gilla
Hakstr och 3 till
  • Laddar…
tehvicke tehvicke skrev:
Hej Samkar, tackar för frågan! Tappade lite intresse att skriva här under projektets gång. Allting är klart, systemet justerades in i början av dec och sedan sprutade vi på cellulosa ovanpå allting. Oerhört stor skillnad på luften. Märks på alla mätvärden från Airthings, och skönt att kunna sova med stängd dörr till sovrummet. Stor skillnad på radonet också.
[bild]

Layoutmässigt med rören blev lite skillnader från bilderna ovan, exempelvis står aggregatet i mitten för att slippa avväxla takstolarna. På bilden här syns den färdiga layouten, flexdämparna vid aggregatet inte inritade dock.
[bild]
Några bilder på resultatet:
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]

Just nu blir det paus i renoverandet ett tag då vi har ett barn på ingång (vecka 39 nu), men skulle gärna vilja dra ner det till källaren också så det får bli så fort renoveringssuget kommit tillbaka!

/V
Tack för uppdateringen! Bra jobbat 👍
 
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.