Tjenare alla! Jag kommer installera FTX i vårt hus, 1-plan (110m2)+ källare (100m2). Jag har anlitat en ventilationstekniker som kommer bistå med support kring planering, injustering av systemet och vissa övriga frågor, men jag kommer göra allt övrigt själv.

Arbetet som påbörjas nu i höst rör ventilation på övervåningen, medan källaren kommer göras i framtiden vid senare tillfälle. Jag kommer dock dra rör till det tilltänkta schaktet som jag pluggar igen.

Huset är byggt 1954 (ca 80m2) o tillbyggt 1970 (ca 30m2), vinden är oinredd med 20cm kutterspån i gamla delen och motsvarande höjd utrullad mineralull i “nya” delen. Fasaden är tegel.

Offerter från 2 bolag var (innan/efter ROT) på 145k/124k (Swegon R5-H, 50mm isolering) samt 142/127k (Östberg Heru 100 S EC, 95mm isolering). Då vi har bränt hela vårt ROT-utrymme i år så blir det hy hiskeligt dyrt oavsett alternativ, och vi vill få detta gjort i år då vi får tillökning i familjen i Januari.

Budget är satt till 65k, där aggregatet Östberg Heru 160 S EC står för knappt hälften.

Grovt sammanfattat om arbetet:
- Östberg Heru 160 S EC (pga mycket googling och slumpats att jag fastna för Herun, verkar finnas flera bra o rimliga alternativ)
- Till/från-rören läggas i lösull (grävas ner lite i sågspånen, och sedan sprutas cellulosa in när anläggningen är driftsatt) ute/av-luft isoleras och kondensisoleras.
- Fasta ljuddämpare, 60cm till donen och 90cm mot aggregatet
- Spjäll innan fasta dämpare på tilluften så att luftflöde regleras där så att de donen kan stå hyfsat öppna

Arbete som gjorts hittills på vinden är:
1) Byggt ny vindstrappa
2) Tömt vinden på gamla eternitkanaler, övrigt bös samt tagit bort ett 50-tal sporadiskt utlagda mineralullsskivor ovanpå sågspånet (gjordes i t-shirt, rekommenderas INTE)
3) Dragit upp el (vi har preppat för att kunna dra upp en ny fas i samma grupp som går vidare till aggregatet)