12 225 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Installation av datauttag för LAN med Lexcom 125 för Cat 5e
Sida 1 av 2
Hej!
Har försökt att göra färdigt mina LAN-uttag i huset (även om sannolikheten att dessa kommer användas är minimal eftersom jag har WLAN). Vill gärna att hålen i gipsväggen skall sättas igen med snygga fungerande uttag. Har Cat 5e-kabel dragen i väggen mellan aktuella rum och rummet där routern står.
Satte därför uttag i rummet där routern står och sedan uttag i rummen dit jag vill ha datasignal. Tänkte sedan nöjd och lycklig att det borde räcka med att sätta en datakabel från uttaget på routern till uttaget i väggen i rummet där routern står och sedan koppla in sig i de andra rummen...men detta fungerar inte! Har kollat att routerns uttag funkar, och det gör de.
Har nu börjat och kolla vad som kan vara fel och inser att det kanske inte alls var så lätt som jag tänkte mig.
Bifogar länk till det uttag, Lexcom 125 jag använt, och bifogar fil med instruktion om hur detta skall monteras. Jag kan se nu att kablarna inuti Cat5e-kabeln inte borde tvistats upp innan de trycktes in i Lexcom men detta noterade inte jag. Dock kan det väl max vara 10mm som därmed är otvistat. Kan detta verkligen vara felkällan? Ser också att Cat5e-kabeln kanske borde varit skärmad och det är inte den jag har i väggen. Kan detta vara felorsaken?
Är det någon som monterat Lexcom 125 och som kanske vet vad jag har gjort fel?
MVH
Vitaudi
Visa bilaga lexcom 125.pdf
http://www.evbutiken.se/modularjack-lexcom-125-dpm-direkt-panel-montage-p-2308-c-544.aspx
Har försökt att göra färdigt mina LAN-uttag i huset (även om sannolikheten att dessa kommer användas är minimal eftersom jag har WLAN). Vill gärna att hålen i gipsväggen skall sättas igen med snygga fungerande uttag. Har Cat 5e-kabel dragen i väggen mellan aktuella rum och rummet där routern står.
Satte därför uttag i rummet där routern står och sedan uttag i rummen dit jag vill ha datasignal. Tänkte sedan nöjd och lycklig att det borde räcka med att sätta en datakabel från uttaget på routern till uttaget i väggen i rummet där routern står och sedan koppla in sig i de andra rummen...men detta fungerar inte! Har kollat att routerns uttag funkar, och det gör de.
Har nu börjat och kolla vad som kan vara fel och inser att det kanske inte alls var så lätt som jag tänkte mig.
Bifogar länk till det uttag, Lexcom 125 jag använt, och bifogar fil med instruktion om hur detta skall monteras. Jag kan se nu att kablarna inuti Cat5e-kabeln inte borde tvistats upp innan de trycktes in i Lexcom men detta noterade inte jag. Dock kan det väl max vara 10mm som därmed är otvistat. Kan detta verkligen vara felkällan? Ser också att Cat5e-kabeln kanske borde varit skärmad och det är inte den jag har i väggen. Kan detta vara felorsaken?
Är det någon som monterat Lexcom 125 och som kanske vet vad jag har gjort fel?
MVH
Vitaudi
Visa bilaga lexcom 125.pdf
http://www.evbutiken.se/modularjack-lexcom-125-dpm-direkt-panel-montage-p-2308-c-544.aspx
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Alltid B om man inte arbetar med federala installationer i USA. 
Tydligen kommer man att använda en ny C-standard i framtiden. A, B eller C spelar egentligen ingen roll så länge det är samma i båda ändar, men B är förhärskande utanför USA.
Tydligen kommer man att använda en ny C-standard i framtiden. A, B eller C spelar egentligen ingen roll så länge det är samma i båda ändar, men B är förhärskande utanför USA.
Du har förmodligen misslyckats med monteringen av uttaget. Skärmat eller ej ska inte ha någon betydelse. Om du tvinnar upp några mm för mycket gör på sin höjd att du tappar paket (vilket man inte märker i praktiken).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 181 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 181 inlägg
Om det bara gäller upp till 1Gbps så behöver man tvinna upp bra mycket mer än bara några millimeter extra innan man riskerar paket-tapp. Med 12mm så klarar man cat6 standarden, så 10mm skall inte vara några som helst problem.Nyfniken skrev:
OK, det blir att införskaffa ett testverktyg verkar det som. Kan väl förstå att det är lätt hänt att nån kabel inte kommer rätt. Lexcom 125 är ju ett snabbkopplingsuttag och jag kan tänka mig att stiften som skall skära genom kablarna när man stänger det inte har fått kontakt med alla kablarna.
Lexcom 125 funkar alltid. Vilket fabrikat av kabel har du?
Du har mest troligt skiftat färgerna så de går till fel stift. Vet inte hur många RJ 45 jag har klippt bort. Synen kan det ju inte vara fel på... Testverktyget är guld värt. Då du inte har någon kontakt verkar det som att du har spegelvänt din koppling.
http://www.clasohlson.com/se/Nätverkstestare/Pr383970000 199kr nätverkstestare... den blev räddningen för mig när jag råkat sätta några trådar fel ibörjan.
var även beredd att man kan behöva byta några uttag.. några bet inte riktigt.
var även beredd att man kan behöva byta några uttag.. några bet inte riktigt.