Hej!

Har haft min elektriker förbi för att koppla in en induktionshäll.
Men till och med han blev lite konfunderad efter Elektrolux ritning (bifogad).

• Ska man koppla in FAS 1 (L1) till både GY och BN, eller bara till en av dem?
  • Om det nu är så, varför används inte en bygel som på den andra sidan, mellan 4 och 5?
  • Tredje, vad kan det få för konsekvens om man bara koppla in på BN, vilket är det vi gjort nu och spisen verkar funka?

Elektrisk kopplingsschema för olika konfigurationer av induktionshällar, markerat för 2N~ 220-240V/380-415V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som är otydligt är att undre delen av bilden visar stickproppsänden av anslutningskabeln. De tycker att man ska bygla både där och på inkopplingsplinten i hällen, riktigt korkat...
I ditt fall för 400 V 2N~ så kan du välja ifall du vill koppla ihop GY+BN i stickproppen eller bygla GY-BN på anslutningsterminalen.
Om GY lämnas oansluten så kommer du att sakna någon funktion i hällen, nån halva av hällen är kanske helt borta men då du säger att den funkar så saknar du kanske nån boostfunktion? Det är lite ovanligt med trefashällar så Electrolux skulle inte förvåna mig ifall GY är en blindplint...

Okej. Ja nu kopplade vi in så att GY lämnades tom. Alla hällarna fungerande, men som du säger kan det kanske vara någon annan typ av funktion som saknas. Det knepiga är att det även verkar helt omöjligt att få Elektrolux att svara på frågan.

Det ska vi inte enbart beskylla Electrolux för, ingen vitvarusupport jag varit i kontakt med har haft minsta kunskap att svara på några tekniska frågor. :rolleyes:

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Gaggenau har samma typ av inkoppling och jag ser inga problem med ritningen. Du ska koppla efter inringat i grönt. Översta bilden visar bara EN bygling och det är för nollan, det andra som kan uppfattas som bygling är anslutningskabeln. Som förtydligas i den undre bilden.

Om du byglar faserna i hällen blir en ledare över i kabeln (som jag gissar följer med). Jag löste det genom att lägga två ledare under samma skruv i perilexproppen, ve och fasa... ;) Om du använder en fyrledare är det enklare att bygla i hällen, det brukar finnas med extrabyglingar i kopplingsutrymmet.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
tommib
Fast jag tycker att kopplingen är konstig. Hur är det kopplat internt när man kan lämna skruven 1 oansluten utan förlust av funktion? Om det var en äkta trefasapparat borde något falla bort, om det inte är det finns ingen anledning att ens visa ett alternativ för 3N~.

Det är lite förvirrande att man visar både kabeln och plinten i hällen, hade man bara visat hällens plint hade förvirringen inte uppstått.

Om man kopplar ihop 2 faser i ena ändan av elkabeln för hällen, som de visar på bilden GY och BN dvs vid den ända som ansluts till hällen, och om 3 faser är framdragna till periflax-uttaget. Då en härlig kortslutning.

tommib skrev:
Fast jag tycker att kopplingen är konstig. Hur är det kopplat internt när man kan lämna skruven 1 oansluten utan förlust av funktion? Om det var en äkta trefasapparat borde något falla bort, om det inte är det finns ingen anledning att ens visa ett alternativ för 3N~.

Det är lite förvirrande att man visar både kabeln och plinten i hällen, hade man bara visat hällens plint hade förvirringen inte uppstått.
Vi vet ju inte om någon funktion har fallit bort än. Hos Gaggenau följer det med en 5-ledare med färger enligt schemat och förmodligen följer samma kabel med Elektrolux. Därför är det högst troligt att man kan koppla 3-fas också. Om kabeln inte följer med håller jag med om att det hade räckt med schema på hällens plintar.

Arnodt skrev:
Om man kopplar ihop 2 faser i ena ändan av elkabeln för hällen, som de visar på bilden GY och BN dvs vid den ända som ansluts till hällen, och om 3 faser är framdragna till periflax-uttaget. Då en härlig kortslutning.
Fast de visar ju att byglingen ska göras i "bortre" änden av kabeln. Tror man att man ska kortsluta kabeln i andra änden är det nog läge att ringa en elektriker, eller ta hjälp på annat sätt. :x

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Helt klart är plint 1 en blindplint enl min tolkning. Den utelämnas ju helt i shemat för 1fas anslutning så det borde de gjort även i 2 fas schemat tycker jag. Och även jag tycker att 3 fas schemat känns helt onödigt, leder bara till missförstånd.
Ogillar när 380-400v nämns för maskiner som ingenstans nyttjar eller ens tål den spänningen.

En rimlig anledning kan kanske vara att man vill rita schemat med samtliga ledare anslutna så ingen får för sig att låta oisolerade trådar ligga löst i kopplingsdosa och kontakt?

• Gilla
Dr4co och 2 till
  • Laddar…
tommib
Müssli skrev:
Vi vet ju inte om någon funktion har fallit bort än. Hos Gaggenau följer det med en 5-ledare med färger enligt schemat och förmodligen följer samma kabel med Elektrolux. Därför är det högst troligt att man kan koppla 3-fas också. Om kabeln inte följer med håller jag med om att det hade räckt med schema på hällens plintar.
Nej, det vet vi inte. Men TS säger att inget uppenbart saknas. Det jag undrar är hur anslutningarna skulle se ut internt för att utnyttja en tredje fas. För en-/tvåfasfallet är det ju lätt då hällen enkelt kan delas i två delar som kan drivas antingen med separata faser eller samma. Men inkoppling av en tredje fas? Vad ska den driva? I teorin skulle man förstås kunna dela ytterligare så att ena sidan igen är delad i två diskreta funktionsenheter, men görs det verkligen? Då skulle det också krävas reläer eller liknande i själva hällen som internt kopplar om den när den känner av att fasledare saknas (eller byglingar, men de ska ju inte vara där enligt 1N~ kopplingen). Det sker ju inte i fallet 1/2-fas och det blir lite onödigt komplicerat. I en tid av extrem prispress undrar jag varför man skulle designat en häll på det viset när varje öre räknas.

Jag tror att bjober hade en bra förklaring ovan, man vill rita med alla ledare anslutna i bägge ändarna i samtliga inkopplingsfall, för att undvika dumheter. Plint 1 är då en blindplint och ett ställe att sätta tredje fasledaren på.

Detta är förstås rätt OT men det är kul att fundera kring sådana här saker...

Jag hade en teori om vad GY skulle kunna vara i #2... Tycker inte det låter sannolikt att någon skulle bemöda sig att göra olika inkopplingsalternativ för en dummyledare.

Tack för input,

Jag ska försöka få svar från Elektrolux och återkommer om jag mot förmodan får något svar.

Men som jag tolkar era svar så bör L1 mata både GY och BN (antingen är den blind, eller ev. powerboost).
Och givetvis kan jag inte koppla ihop på både stickpropp och i ugn eftersom det skulle bli kortslutning.

arcile skrev:
Och givetvis kan jag inte koppla ihop på både stickpropp och i ugn eftersom det skulle bli kortslutning.
Hur tänker du nu?

Inte alls, tänkte fel. :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.