Jag har byggt ett uterum (ca.24 m2) på bjälklag och har satt fibercementskivor runt med 3 ventialtionsgaller i. Jag planera att bygga en terrass runt kring uterummet, så att jag inte "bara" kan komma in till krypgrunden. Så min fråga är, om tillgång till en inspektionslucka skulle finnas tillgänglig?

Kort om mit bjälklag:
Bjälklag i NTR A trall
Trossbotten i Fibercementskivor från byggmax
145mm Stenull
Angplast
Plywoodskiva
Golv

Mvh
Lasse

måste det finnas en inspektionslucka för att kunna inspektera min krypgrund?

Att man man inte kan komme in och inspektera. Da terrass kommer och stänga av.

Tomture61
O Oestergaard skrev:
Att man man inte kan komme in och inspektera. Da terrass kommer och stänga av.
Vad vill du kunna inspektera ?
Röta i trallen ser man åvanifrån , röta i bjälklaget till uterummet blir svårare att inspektera .
En fuktmätare till krypgrunden (uterummet) kanske skulle vara på sin plats .
Stängningsbara ventiler till uterummets grund kan vara bra också .

O Oestergaard skrev:
måste det finnas en inspektionslucka för att kunna inspektera min krypgrund?
Självklart skall du ha en inspektionslucka! Pass på och ordna en sådan lucka nu. Annars får du kanske ångra dig, om det händer något galet i grunden, om försäkringsbolaget vill kontrollera husgrunden, eller om du någon gång vill sälja huset och en besiktningsman vill titta i husgrunden.
Det är bra om du kan kontrollera uterummets undersida också, och kanske komma in inunder. Råttor och grävlingar kan söka skydd under ett uterum eller en terrass, och ibland gräva in sig i husgrunden därifrån. (Sådana råttor hade vi faktiskt här ett tag.) Ventiler i husgrunden sitter ibland under ett uterum eller en terrass: då blir det extra jobb när ventilerna skal lagas eller bytas ut. (Jag kan förstås inte veta hur det ser ut hos dig.)

Redigerat:
Hej Cider
Tack får ditt svar!

på mitt hus är min krypgrund inte ventilerad men här har jag en lucka, självklart. Problemet med krypgrunden på min uterum er inte mer en 20-25cm hög och man kan inte ta sig in. Så det kommer att bli en lucka i min fibercement så man kan titta men inte kravla inne.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.