Hejsan alla glada köksentuiaster..
Har några små frågor angående kök, vi har två köksalternativ i våra skallar.. ett tuffare i ek eller ett lite mer lantligt i vitt..

Det vita köket är alltid stilrent om man säger som så, lätt att hitta saker och ting som passar där (alltså tapeter golv, gardiner osv) men vid eköket har vi snöat fast lite.. vi vill ha ett tuffare ekkök/rum, om vi väljer det alternativet, så att säga.. (lutar mot ulriksdal / ikea).. och hade isf tänk matcha det med rostfria (ev svarta, men risken är att rummet uppfattas lite väl mörkt då..) vitvaror.. svart bänk (ej ikea) och svart blankt "småkakel/mosaik" bakom bänken och spiskåpan. Till det hade vi tänkt servera ett svart "skifferlikt" golv.. (kanske ska lägga till att det är söderläge på rummet, med flera fönster så det kommer inte uppfattas fullt så mörkt som det låter..)

Sedan tog det stopp .. tapeterna och allmänna färger liksom blev som bortblåsta i min hjärna.. den enda färgen jag kan tänka mig som livar upp rummet lite (kombinerat kök/ tv-rum kan man säga) är lite mer typ limegröna tapeter.. (jättesnyggt till, det vet jag!).. men om man inte ska ha det då.. vad kan man tänka sig matchar ett sånt kök i övrigt? tapeter / färg alltså.. tips? ideér? bilder? inspirationstips?

Tack på förhand!
mvh sandra

ingen som har inspiration på ekkök.. eller tankar kring dem o dela med sig? behöver ju inte vara exakt samma färgval som vi hade i åtanke.. men ja nått? :)

Vi tycker också att limegrönt passar till ek. Men vi valde att ha ljusa färger på väggen och istället arbeta med färger på detaljer och inredning:

ska man ha grönt till ek tycker jag att olivgrönt är bra mycket snyggare än limegrönt.

it-snubben:

Oh fint kök, vi har funderat i banorna kring att ha lite neutralare färg på väggen också.. just för att det är lättare att förändra runt om eller vad man ska säga. Som du säger.. detljerna... de är ju de som gör helheten i rummet ändå (i slutänden)

Tack för inspirationsbilden!
MVH Sandra

pitufina:

Jo men det är ju lite en smaksak! Sedan är det lite beroende på hur man vill framhäva rummet eller hur jag ska uttrycka det. Olivgrönt är en ganska dov neutral färg... blir inte direkt någon färgklick i rummet...(men olivgrönt är också fint!). Men samtidigt är det just färgklickar i för stor mängd som man kan tröttna på i längden.. helst vill man ju ha ett kök som håller (färgval osv) i "flera år". :) tack för inputen o tankarna!

MVH Sandra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.