10 406 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Insatsrör direkt på spiskassett?
Jag ska stoppa i ett rör i min skorsten och samtidigt installera en kassett i den öppna spisen.
Röret tänkte jag ansluta direkt på kassetten så därför behövs väl bara själva röret, alt en rörövergång till anslutningen på kassetten, isolering och ett toppfoder, har jag fattat rätt?
Hur gör sotaren i detta fall när det inte finns någon sotningslucka?
Glidgjutning av rökkanalen är uteslutet...........
Röret tänkte jag ansluta direkt på kassetten så därför behövs väl bara själva röret, alt en rörövergång till anslutningen på kassetten, isolering och ett toppfoder, har jag fattat rätt?
Hur gör sotaren i detta fall när det inte finns någon sotningslucka?
Glidgjutning av rökkanalen är uteslutet...........
Då kräver sotaren renslucka,vilket blir betydligt bökigare. Stoppar du in ett insatsrör i skorstenen och lyckas få ner det direkt på kaminen så löser det sig gärna självt då slangen är svår att böja i mer än 45 grader om skorstenen ligger i anslutning till ö.spisen.
Gör en tilläggsfråga till denna tråd. Jag tänkte göra på liknande sätt. Hur gör man om man vill dra röret ut ur murstocken och sedan neråt? Hugga hål in till kanalen är inte problemet. Utan hur murar man på bästa sätt igen hålet i murstocken så att röret sitter bra och inte skadas?
Jag har en öppen spis som är murad utanpå murstocken med rökutgången så snett och lågt placerad att det är omöjligt att gå ut med röret det hållet.
Jag har redan borrat och huggt upp ett stort hål i toppen på öppna spisen. Tänker alltså montera kassett. Sedan gå med flexröret/insatsröret upp till kanalen lite högre upp på murstocken. Ungefär på 1,5 meter över golvnivån tänker jag mig att man går in i kanalen med röret och vidare upp till skorsten. Efteråt bygger jag en kupa av leca som döljer alltsammans.
Tänker mig att jag behöver något som liknar en bottenstos, men som passar utanpå röret. Trär på den och drar upp den till övergången och murar fast den. Är det ok att popnita den i röret? Eller är detta med stosen onödigt? Kan man bara mura in röret i rätt vinkel (max 45 grader) och räkna med att bruket håller röret på plats?
Jag har en öppen spis som är murad utanpå murstocken med rökutgången så snett och lågt placerad att det är omöjligt att gå ut med röret det hållet.
Jag har redan borrat och huggt upp ett stort hål i toppen på öppna spisen. Tänker alltså montera kassett. Sedan gå med flexröret/insatsröret upp till kanalen lite högre upp på murstocken. Ungefär på 1,5 meter över golvnivån tänker jag mig att man går in i kanalen med röret och vidare upp till skorsten. Efteråt bygger jag en kupa av leca som döljer alltsammans.
Tänker mig att jag behöver något som liknar en bottenstos, men som passar utanpå röret. Trär på den och drar upp den till övergången och murar fast den. Är det ok att popnita den i röret? Eller är detta med stosen onödigt? Kan man bara mura in röret i rätt vinkel (max 45 grader) och räkna med att bruket håller röret på plats?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Placering av badrumsfläkt med LVVP-utedel i direkt närhet – dåligt?
Ventilation -
Återställa renoveringstapet eller kakel/färg direkt på gips?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan insatsröret ansluta direkt till kamin spiset?
Ventilation -
Koppla insatsrör direkt mot kamin
Ved, Pellets, Flis -
Insatsrör vidare direkt ner till kassett - hur göra i övergång mot murstock?
Ved, Pellets, Flis