Behöver man sota en skorsten med isatt insatsrör oftare än skorsten utan ? Har eldat ca 4 kubik i kökspanna, mestadels björk. Tidigare när skorstenen var hel så hade jag inte detta problem. Sotarn är inbokad och jag funderar på att börja med optizon. Någon med liknande erfarenhet och är optizon "mirakelmedlet" eller ska sotning bokas oftare ?

T
Min erfarenhet, även om den inte är så väldigt stor, är att smalare kanaler har sämre drag än större och med insatsrör har du begränsat tvärsnittsarean.
Är det dåligt hela tiden eller är det mest när du tänder upp?

Generellt så ska man inte behöva sota insatsrör oftare än vanliga kanaler enligt de sotare jag talat med.

Sotarn har precis varit på plats. Hittade inte några fel med kamera eller att det var igensotat. Drog mig till minnes att insatsröret satts i utan vermiculit och att det kan vara problemet. Vermiculitet skippades eftersom att den kunde rinna ner i annan pipa. Lutar alltså mot att det är s.k. köldpropp som jag måste hitta något sätt att få bort via ev. ny sotlucka på väggen.

Lite tråkigt med att ett drag inte blir till snabbt. Har du tid och som prov, så ställ in en avklippt konservburk med ca 3 - 4 cm T-röd och ställes så långt in det går i kaminen , ca 15 min före du tänder upp.

• Gilla
tompatempo
  • Laddar…
T
OK, hoppas ni löser det.

• Gilla
tompatempo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lite tråkigt med att ett drag inte blir till snabbt. Har du tid och som prov, så ställ in en avklippt konservburk med ca 3 - 4 cm T-röd och ställes så långt in det går i kaminen , ca 15 min före du tänder upp.
Litet krångligt i en wamsler kökspanna. Men nu är ju våren här så nu jag är inte beroende av pannan. Ska klura på om att öppna extra sotlucka och testa förelda med t-röd👍

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.