God kväll, är i planeringen av att installera en braskamin till hösten 2023. Undrar vad som gäller ang insatsrör.

Bor i ett tvåplanshus. På ovanvåningen i anslutning till murstocken är det ett badrum byggt vilket gör att man inte kan inspektera murstocken utan att ta ner en vägg. På andra sidan är det ett sovrum som jag helst slipper riva.

Måste sotaren ha tillgång att inspektera hela murstocken om man har insatsrör?
 
Ta in sotaren att bomba, ( kallas så ) pipan så får ni reda på vilken kondition den har, han ska ju ändå godkänna installationen. Det med ett rör så ska sotaren även vara med.
 
J jonaserik skrev:
Ta in sotaren att bomba, ( kallas så ) pipan så får ni reda på vilken kondition den har, han ska ju ändå godkänna installationen. Det med ett rör så ska sotaren även vara med.
Har haft en sotare på plats som gav klartecken men upplevde att han var ganska tankspridd… han sa å ena sidan att murstocken ska gå att inspektera och andra sidan att går det inte inspektera så går det inte.

Tyckte mig också läsa till att temperaturen på murstocken inte får överstiga 100 grader om brännbart material ligger i anslutning till den, är det någon risk att det blir 100 grader om man har rör och isolering? Vilken isolering är den bästa?
 
Redigerat:
För att isolera från värmen av röret, så brukar det tömmas ner Vermikulit ( är i form av små kulor ) som rinner ner rätt bra mellan. rör och tegel, då är det säkert för att inte skorstenen ska bli 100 C på utsidan.
 
J jonaserik skrev:
För att isolera från värmen av röret, så brukar det tömmas ner Vermikulit ( är i form av små kulor ) som rinner ner rätt bra mellan. rör och tegel, då är det säkert för att inte skorstenen ska bli 100 C på utsidan.
Grymt, tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.