Halloj, första gången jag skriver här.
Har sökt på forumet och på nätet efter svar på min fråga men har inte lyckats hitta det, därav detta inlägget.
Jag ska sätta in en kamin i min öppna eldstad i fritidshuset, har aldrig gjort det förr, och jag är lite osäker på vad som gäller med kaminrör och spjäll osv.
Spjället i min eldstad är rektangulärt och mäter ca 10x20cm. Förbi spjället är det en liten "krök" därefter själva skorstenen som har större innermått än vad själva spjället är (exakta mått kan jag ej i huvudet).
Rökröret på min kamin är 16cm i diameter, så det går i nuläget inte att få det förbi det rektangulära spjället. Ska man förbi måste man börja knacka upp hålet där spjället är, från rektangulärt till runt. Kan jag undvika det så gör jag gärna det.
Är det ok att som på bilden (stängt spjäll i bilden) låta centrera rökröret under spjället och så nära spjället som möjligt för att därefter isolera runt röret efter konstens alla regler? Jag tänker att om röret är centrerat så bör sotning inte vara ett problem?
På bilden är det ca 25cm mellan rörets toppkant och spjället, men jag har fler rördelar så det avståndet bör kunna minskas.
tack på förhand och gott nytt!