23 448 läst ·
26 svar
23k läst
26 svar
Inredning övervåning Smålandsvillan
Hej!
Tack för svaren!
Jag hittade trappan till sist, låg i ett paket dolt under allt bråte.
Vi har några små frågor till:
1) Hur fixar man bäst belysing till trappan? Vi tänkte kanske en downlight som sitter på väggen till vänster ungefär mitt i trappan?
2) Var finns röret till WC och vatten? Vi har hittat följande:
3 st eltomrör
1 st elementrör (1 rött och 1 blått)
1 st tunnel för ventilation.
Det vi saknar är:
Avlopp
WC
Kall och varmvatten
Jag har kollat på ritningen men ser inget avlopp när man sen går upp? Det är iofs ganska mycket isolering som man inte vill riva och slita i. Vad är det vi ska leta efter? Hur ser anslutningarna ut?
/Henrik
Tack för svaren!
Jag hittade trappan till sist, låg i ett paket dolt under allt bråte.
Vi har några små frågor till:
1) Hur fixar man bäst belysing till trappan? Vi tänkte kanske en downlight som sitter på väggen till vänster ungefär mitt i trappan?
2) Var finns röret till WC och vatten? Vi har hittat följande:
3 st eltomrör
1 st elementrör (1 rött och 1 blått)
1 st tunnel för ventilation.
Det vi saknar är:
Avlopp
WC
Kall och varmvatten
Jag har kollat på ritningen men ser inget avlopp när man sen går upp? Det är iofs ganska mycket isolering som man inte vill riva och slita i. Vad är det vi ska leta efter? Hur ser anslutningarna ut?
/Henrik
Hej!
Kom på två frågor till
1)Luckor till kattvind, hur fixar man detta i badrummet där det sitter kakel på väggen?
2) Vägghängd toastol, inga problem tt montera en sådan mot en vägg med taklut? "Lådan" blir inte högre än avståndet upp till det lutande taket? Jag har kollat på Ifö Sign, de har olika höjd, antar det går att justera. Blir lite dyrare än vad vi beräknade. Något som inte framgår för dessa vägghängda toastolar är vad man beklär dem med, det som de levererar är ju bara ett slags ram. Men vvs-gubben antar jag vet detta....
MVH
Henrik & Fei
Kom på två frågor till
1)Luckor till kattvind, hur fixar man detta i badrummet där det sitter kakel på väggen?
2) Vägghängd toastol, inga problem tt montera en sådan mot en vägg med taklut? "Lådan" blir inte högre än avståndet upp till det lutande taket? Jag har kollat på Ifö Sign, de har olika höjd, antar det går att justera. Blir lite dyrare än vad vi beräknade. Något som inte framgår för dessa vägghängda toastolar är vad man beklär dem med, det som de levererar är ju bara ett slags ram. Men vvs-gubben antar jag vet detta....
MVH
Henrik & Fei
Redigerat:
Hej,hen_rik79 skrev:Hej och tack för svaren!
KOnstruktionsritningar är beställda.
Vi har blivit lite klokare men det är fortfarande en del oklart. Hoppas du/ni har tid även med detta?
* Som SMV har tänkt sig så ska badrummet vara till höger när man kommer upp för trappen. Hur stor marginal har man gällande denna placering?
* Det problem vi har är att när vi har satt in en braskamin på den plats SMV har tänkt sig så innebär detta att vi kommer att ha ett rör kommandes upp från golvet ungefär mitt i TV-rummet. Inte så kul. Därför vill vi om det går byta plats så vi har tvrummet till höger och badrum/sovrum till vänster istället. Då kan vi bygga in rökkanalen i något av rummen istället.
* Vi har kollat på ritningen till västervik och där har man badrummet på ovanvåningen långt ifrån badrummet på övervåningen. Fattar inte hur man har lyckats med detta då innertaket inte är så jättetjockt och man behöver fall i röret så inte allt skräp fastnar. Nån som vet?
Ovanstående är de funderingar vi har, det borde inte vara så svårt, allt vi vill ha är ett rejält tv-rum/sällskapsrum, ett rejält badrum som rymmer ett bubbelbad för minst 2 pers och ett lagom sovrum. Kanske också en garderob modell större. Nog borde väl detta rymmas?
Alla förslag/funderingar tages tacksamt emot.
MVH
Henrik & Fei
Vad har du beställt för konstruktionsritningar? Vi bor i en villa Kalmar och jag ringde SMV´s tekniska avdelning för att be om konstruktionsritningarna men den enda dom har enligt honom är den som beskriver isoleringen och den har jag redan. Fick du på ritning för VVS/Ventilation/VA?
Mvh
Henrik
Hej!
De ritningar som följde med var en föreslagen ritning på övervåningen, där man såg hur el, tele och vvs ser ut samt hur man kan bygga inneväggarna.
Fick även isoleringsritningen, var ovärdelig vid byggandet av gavlarna, där var det en del reglar som saknades.
Ventilation får man ju dra själv beroende på var man ska ha garderober och toaletter.
Alla ritningar finns i den vita pärmen, avd. standardritningar.
Allting är klart nu så har ni frågor så är det bara att ställa dem. Blev ett underbart badrum på 9 m2 med massagebadkar, ett 9 m2 sovrum, en 3 m2 "walk in closet" och resten allrum, med option att sätta in en vägg för att skapa ett "master bedroom" samt en 4 m länga med garderober a´la skjutdörrsmodell.
Fick plats med mer än vad vi trodde först.
/Henrik
De ritningar som följde med var en föreslagen ritning på övervåningen, där man såg hur el, tele och vvs ser ut samt hur man kan bygga inneväggarna.
Fick även isoleringsritningen, var ovärdelig vid byggandet av gavlarna, där var det en del reglar som saknades.
Ventilation får man ju dra själv beroende på var man ska ha garderober och toaletter.
Allting är klart nu så har ni frågor så är det bara att ställa dem. Blev ett underbart badrum på 9 m2 med massagebadkar, ett 9 m2 sovrum, en 3 m2 "walk in closet" och resten allrum, med option att sätta in en vägg för att skapa ett "master bedroom" samt en 4 m länga med garderober a´la skjutdörrsmodell.
/Henrik
Redigerat:
Ok, skulle du kunna scanna ritningarna på den föreslagna övervåningen, där man såg hur el, tele och vvs ser ut samt hur man kan bygga inneväggarna. Det hade varit guld värt för osshen_rik79 skrev:Hej!
/Henrik
/Tacksam
Medlem
· Västra Götalands län
· 28 inlägg
Hej
Har en Villa Kalmar och vi funderar och funderar på övervåningen. Vill helst inte ha badrummet på föreslagen plats ( till höger om trappan ) utan flytta det till vänster sida om trappan (sett nedifrån). Går det att få till ett fall i golvbjälklaget från vä till hö sidas anlutningspunkt?
Någon som byggt en takkupa i efterhand? Vi ångrar oss sååå! Måste bygga en nu!
/Maria
Har en Villa Kalmar och vi funderar och funderar på övervåningen. Vill helst inte ha badrummet på föreslagen plats ( till höger om trappan ) utan flytta det till vänster sida om trappan (sett nedifrån). Går det att få till ett fall i golvbjälklaget från vä till hö sidas anlutningspunkt?
/Maria
Hej!nyttanvändarnamn skrev:
Ska leta upp en scanner först!
har du kollat i pärmen över standardritningar och/eller i det bruna A3-kuvert med en drös av ritningar som följde med huset?
/H
Hej!StorSegelbåt skrev:Hej
/Maria
I fallet med vårat Mariannelund så är detta omöjligt. Det finns ingenstans att dra avlopp då det kommer upp från bottenvåningens badrum precis till höger om trappen. Du hade ävevn fått problem med fallet kan jag gissa.
Varför inte ha badrummet till höger om trappen? Du kan ju utnyttja ett gavelfönster och få ett jättefint badrum. Vårat blev på ca 9m2 med plats för 120 cm tvättställ med spegel, hörnbadkar etc.Till vänster om trappan placerade vi en garderob med ungefär samma mått som smv föreslagna "badrum" på ca 3.5 m2.
Du kan ju utan problem i ett mariannelund få plats med 4 rum som är 9 m2 stora eller 2 som är 9m2 och ett som är 18 m2 till exempel ett stort föräldrasovrum. Lägg till en stor walk in closet och en rad med elfa-garderober i hallen när du kommer upp för tappan så har du maximerat nyttjandet av ytan.
Fler frågor om inredning på övervåning tages gärna emot.
/H
Har någon foton på hur övervåningarna i Smålandsvillans hus ser ut när huset är klart och fortfarande oinrett i övre planet? Är nyfiken på hur reglar och takstolar är utformade.
Klicka här för att svara