2 042 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Inredning av gammal sjöbod, hur ingående bör isoleringen vara?
Jag har ambitioner att inreda en sjöbod(egentligen en gammal tvättstuga från 30-talet) som står vid vår brygga för att nyttja den som annat än förråd. Det är en väldigt enkel konstruktion med stående reglar och panel på utsidan, noll isolering eller annat på insidan. Tanken är att den ska fylla flera olika roller beroende på årstid. På vintern ska den dels fungera som socialt utrymme och "värmestuga" när vi varit ute på isen, men även som "relax" eller omklädningsrum till en bastu jag bygger i direkt anslutning. Funderar även på att snickra ihop ett litet loft, och isåfall blir det även ett extra sovutrymme för gäster som vill ha lite avskildhet. Det ska även sättas in en kamin vid tillfälle.
Frågan är hur jag ska isolera den på ett rimligt sätt? Min första tanke var att bara sätta vindtät papp mot ytterpanelen, sätta in 95mm isolering i facken och sedan spika upp OSB eller innerpanel, men jag tar gärna emot synpunkter från er som vet bättre. Ytterpanelen är luftig, minst sagt, då den blivit utsatt för väder och vind i 90 år, så det finns lite springor och hål.
Frågan är hur jag ska isolera den på ett rimligt sätt? Min första tanke var att bara sätta vindtät papp mot ytterpanelen, sätta in 95mm isolering i facken och sedan spika upp OSB eller innerpanel, men jag tar gärna emot synpunkter från er som vet bättre. Ytterpanelen är luftig, minst sagt, då den blivit utsatt för väder och vind i 90 år, så det finns lite springor och hål.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Panelen ska ju helst ha luftspalt bakom så som jag förstår ska du bygga nya väggar av typ 45x90 med vindduk eller board mot utsidan, isolering i mitten och OSB/Plyfa på insidan. Sedan reser du de nya ”facken” mot ytterväggarna och förankrar dom i befintlig stomme och golv.
Väggarna har med andra ord ingen egen bärighet men fungerar som ett rum i rummet.
Någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar 🚴♂️
Om du gör som du tänkt kommer panelen riskera att mögla och blir omöjlig att byta eftersom då plast och isolering kommer ramla ut.
Väggarna har med andra ord ingen egen bärighet men fungerar som ett rum i rummet.
Någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar 🚴♂️
Om du gör som du tänkt kommer panelen riskera att mögla och blir omöjlig att byta eftersom då plast och isolering kommer ramla ut.
Du menar alltså att jag bör regla upp nya väggar innanför de befintliga för att det ska bli luftspalt mot isoleringen? Det känns lite överkurs, eller åtminstone omständligt.S Småbrukaren skrev:Panelen ska ju helst ha luftspalt bakom så som jag förstår ska du bygga nya väggar av typ 45x90 med vindduk eller board mot utsidan, isolering i mitten och OSB/Plyfa på insidan. Sedan reser du de nya ”facken” mot ytterväggarna och förankrar dom i befintlig stomme och golv.
Väggarna har med andra ord ingen egen bärighet men fungerar som ett rum i rummet.
Någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar 🚴♂️
Om du gör som du tänkt kommer panelen riskera att mögla och blir omöjlig att byta eftersom då plast och isolering kommer ramla ut.
Golvet består av tryckt trall utan isolering, och jag tänkte sätta in ventiler mot nock när jag kommit igång. Så det känns som att risken för mögel borde vara försumbar?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Så är tanken i alla fall. Vad som funkar i ditt fall beror på faktorer som är svåra att känna till.
Det är best practice för att gamla byggnader ska uppfylla nya byggnormer. Men självklart finns ingen anledning att överjobba om det inte behövs.
Faktum kvarstår att isolerar/ventilerar man fel så blir det problem.
Det är best practice för att gamla byggnader ska uppfylla nya byggnormer. Men självklart finns ingen anledning att överjobba om det inte behövs.
Faktum kvarstår att isolerar/ventilerar man fel så blir det problem.
Jag uppskattar all input! Men det kanske blir överkomligt om jag sätter läkt mot ytterpanelen för luftspalt(typ 30-40mm), sedan vindduk och en lite tunnare isolering(typ 45mm) för att allt ska rymmas mellan väggreglarna? Det är ett ganska litet uttrymme, så även med 45mm isolering i tak och väggar bör det värmas upp skapligt fort och hålla temp så länge det eldas. Har fått tag på en gammal kamin av typen "Galt", så det går att lägga i långa och kraftiga pinnar.S Småbrukaren skrev:Så är tanken i alla fall. Vad som funkar i ditt fall beror på faktorer som är svåra att känna till.
Det är best practice för att gamla byggnader ska uppfylla nya byggnormer. Men självklart finns ingen anledning att överjobba om det inte behövs.
Faktum kvarstår att isolerar/ventilerar man fel så blir det problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Låter vettigt med läckt. Då får panelbrädorna lite mer andrum.
En sjöbod som befinner sig nära vatten lever ett hårt liv .
Att bygga / isolera utan en luftspalt bakom ytterpanelen som har cirkulation av luft nedifrån och upp är inte optimalt .
Isolera med enbart 45 mm , hmmm .
En isolerad byggnad bör värmas upp under den kalla perioden (höst , vinter , vår)
Värms det upp sporadiskt så skall ej diffplast användas .
Att bygga / isolera utan en luftspalt bakom ytterpanelen som har cirkulation av luft nedifrån och upp är inte optimalt .
Isolera med enbart 45 mm , hmmm .
En isolerad byggnad bör värmas upp under den kalla perioden (höst , vinter , vår)
Värms det upp sporadiskt så skall ej diffplast användas .
Det syns att den stått ut med en del under sina år. Jag mätte reglarna igår och kunde konstatera det lite udda måttet 130mm, så det får plats med skapligt tilltagen luftspalt och lite tjockare isolering. Uppvärmningen blir förmodligen väldigt sporadiskt även under de kalla årstiderna, så jag kan skita i plast och bara köra med vindskydd efter luftspalten då?Tomture61 skrev:
En sjöbod som befinner sig nära vatten lever ett hårt liv .
Att bygga / isolera utan en luftspalt bakom ytterpanelen som har cirkulation av luft nedifrån och upp är inte optimalt .
Isolera med enbart 45 mm , hmmm .
En isolerad byggnad bör värmas upp under den kalla perioden (höst , vinter , vår)
Värms det upp sporadiskt så skall ej diffplast användas .
Bättre än ingen luftspalt men inte korrekt .B boforslakej skrev:Det syns att den stått ut med en del under sina år. Jag mätte reglarna igår och kunde konstatera det lite udda måttet 130mm, så det får plats med skapligt tilltagen luftspalt och lite tjockare isolering. Uppvärmningen blir förmodligen väldigt sporadiskt även under de kalla årstiderna, så jag kan skita i plast och bara köra med vindskydd efter luftspalten då?
Andemeningen är att fukt ska kunna ventileras ut .
Du lär inte få tillstånd att installera den om du skulle få för den att fråga kommunen..B boforslakej skrev:Jag uppskattar all input! Men det kanske blir överkomligt om jag sätter läkt mot ytterpanelen för luftspalt(typ 30-40mm), sedan vindduk och en lite tunnare isolering(typ 45mm) för att allt ska rymmas mellan väggreglarna? Det är ett ganska litet uttrymme, så även med 45mm isolering i tak och väggar bör det värmas upp skapligt fort och hålla temp så länge det eldas. Har fått tag på en gammal kamin av typen "Galt", så det går att lägga i långa och kraftiga pinnar.
[bild][bild]
Jag skulle sätta entumsläkt och massonit som luftspalt på insidan av ytterpanelen och isolera 95mm.B boforslakej skrev:Det syns att den stått ut med en del under sina år. Jag mätte reglarna igår och kunde konstatera det lite udda måttet 130mm, så det får plats med skapligt tilltagen luftspalt och lite tjockare isolering. Uppvärmningen blir förmodligen väldigt sporadiskt även under de kalla årstiderna, så jag kan skita i plast och bara köra med vindskydd efter luftspalten då?
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg