3 515 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Inreda källare - oisolerad platta
Tänkte göra källaren bovänlig. Det handlar om en oisolerad platta. Först tänkte jag lägga klinker och golvärme, men fick flera råd om att inte göra det pga att fukten då kan gå upp i väggarna. Det dyra alternativet jag fick var att golven ska bilas upp och ett nytt isolerat golv ska läggas. Vi pratar om tre utrymmen i källaren, 24 kvm, 19 kvm och 9 kvm, totalt alltså 52 kvm.
Nu har jag börjat fundera på ventilerade golv och undrar om någon har erfarenhet av det. Vad är bäst? Blå platon? Nivell? Granab? Och hur mycket skiljer dessa sig prismässigt? Har gjort många sökningar men inte hittat några riktiga svar.
Nu har jag börjat fundera på ventilerade golv och undrar om någon har erfarenhet av det. Vad är bäst? Blå platon? Nivell? Granab? Och hur mycket skiljer dessa sig prismässigt? Har gjort många sökningar men inte hittat några riktiga svar.
Bästa svaret
Hej jag kan dela med mej hur jag har gjort, det kanske inte funkar i alla hus efter som förutsättningarna skiljer.
Jag la blå platon, 22mm golvspån och heltäckningsmatta i ett rum i källaren (oisolerad platta, dränerad grund) uppgraderade även till ett ellement med dubbel effekt. Golvlister på distanser från vägg. Har funkat bra i 10 år.
I övriga källaren, även den oisolerad plattala. La jag nivell 10mm isolerskiva (för lite isolering) , 12mm vattenburen värme med egen cirkpump,termostat, shunt och elpatron sen klinker på det. På vintern går det på husets värmesystem och på sommaren på elpatronen för att hålla bort fuktvandringen.
Sköna varma golv året runt.
Har kört med detta i över 5 år
Mvh Mattias
Jag la blå platon, 22mm golvspån och heltäckningsmatta i ett rum i källaren (oisolerad platta, dränerad grund) uppgraderade även till ett ellement med dubbel effekt. Golvlister på distanser från vägg. Har funkat bra i 10 år.
I övriga källaren, även den oisolerad plattala. La jag nivell 10mm isolerskiva (för lite isolering) , 12mm vattenburen värme med egen cirkpump,termostat, shunt och elpatron sen klinker på det. På vintern går det på husets värmesystem och på sommaren på elpatronen för att hålla bort fuktvandringen.
Sköna varma golv året runt.
Har kört med detta i över 5 år
Mvh Mattias
Går att lägga nålfiltsmatta som inte är tät direkt på golvet så blir det varmare att gå på. Eller klinker utan värme och gott om mjuka lösa mattor. Tål översvämningar mm som kan hända i källare.
Klicka här för att svara