3 221 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
"Inplastade" innerdörrar - hur göra?
Förra ägaren lät en firma svetsa på nån slags plast på innerdörrarna. Ska föreställa grålaserat trä, men ser bara ut som... plast. Har pratat med en lackeringsfirma som säger att de kan måla på plasten, men att ytan blir mycket känslig för stötar. Skadorna som uppstår är även svåra att åtgärda. "Fram med varmluftspistolen", sa lackeraren (för att få väck plasten). Men rädd för att fanéren även reser sig :-[
Någon med erfarenhet? Har testat att tvätta med t-sprit och slipa med fint papper och därefter handmåla. Resultatet blev sådär. Skulle hellre vilja ha lackad yta.
Någon med erfarenhet? Har testat att tvätta med t-sprit och slipa med fint papper och därefter handmåla. Resultatet blev sådär. Skulle hellre vilja ha lackad yta.
Jupps, jag slet bort "inplastning" från en dörr i gamla lägenheten, bara för att hitta en ursprungligen fin gabondörr, som hade ett stort hål i sig...
Jag hade försökt ta bort plasten, och om den ursprungliga dörren är i alltför dåligt skick så kan du lägga på ny plast (eller vad som är lämpligt) och åtminstone få det i ett utförande du trivs med.
Jag hade försökt ta bort plasten, och om den ursprungliga dörren är i alltför dåligt skick så kan du lägga på ny plast (eller vad som är lämpligt) och åtminstone få det i ett utförande du trivs med.
Tack för svaren. Eftersom de förra ägarna var mina föräldrar vet jag att det är gabondörrar som, innan plasten kom på, var i ett helt okej skick. D v s, inga större skador förutom normalt slitage. Jag är bara rädd att fanéren också släpper så jag får ett helsike med att få till ytan innan målning. Ska testa på en dörr i kväll. Håll tummarna! 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
100-åriga innerdörrar behandling?
Byggnadsvård -
Snap in-gångjärn till "tunga" innerdörrar (över 25 kg)?
Fönster & Dörrar -
Problem med innerdörrar - vad göra och i vilken ordning?
Fönster & Dörrar -
Byta några innerdörrar - kan man hitta samma?
Fönster & Dörrar -
Köpes: innerdörrar 60-tal nära Luleå
Köpes, Hyres & Bytes