4 205 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Inomhusantenn
Hej!
Jag som är helt ny på det här med digital-TV...
Är detta någonting att ha? Se länk nedan
http://shop.philips.se/store?Action...ale=sv_SE&SiteID=rpeeub2c&productID=130695400
Vi bor på en höjd vilket borde göra att vi får hyfsat god mottagning från masten nån mil bort.
Behöver man ha en digitalbox utöver denna antenn?
Den ska användas till köks-TV där vi enbart har behov av de fria kanalerna.
Mvh/Mr Kabel-TV...
Jag som är helt ny på det här med digital-TV...
Är detta någonting att ha? Se länk nedan
http://shop.philips.se/store?Action...ale=sv_SE&SiteID=rpeeub2c&productID=130695400
Vi bor på en höjd vilket borde göra att vi får hyfsat god mottagning från masten nån mil bort.
Behöver man ha en digitalbox utöver denna antenn?
Den ska användas till köks-TV där vi enbart har behov av de fria kanalerna.
Mvh/Mr Kabel-TV...
Om inte er köks-TV har inbyggd digitalmottagare behöver ni en digitalbox annars är det bara att plugga in antennen.
Den antennen är nog helt OK, även prismässigt, men den verkar klumpig och gör mer än ni behöver. Skall ni bara ta emot de fria kanalerna räcker det f n med en antenn för UHF-bandet och har ni bra mottagning så behövs inte någon superduperantenn. Jag har god erfarenhet av denna http://www.netonnet.se/art/tv-och-b...ntenn-digital-tv/Maximum-DA-1200/099002.4278/
Den antennen är nog helt OK, även prismässigt, men den verkar klumpig och gör mer än ni behöver. Skall ni bara ta emot de fria kanalerna räcker det f n med en antenn för UHF-bandet och har ni bra mottagning så behövs inte någon superduperantenn. Jag har god erfarenhet av denna http://www.netonnet.se/art/tv-och-b...ntenn-digital-tv/Maximum-DA-1200/099002.4278/
Ok, tack för svaret.
Hur är det med mottagningen på dessa liknande antenner? Är det svårt att få bra kvalitet på bilden?
Ok, då behöver vi en digitalbox. Är billigast möjliga OK, eller finns det fällor?
(Egentligen skall TVn enbart användas till bolibompa vid kvällsmaten, därav är jag inte så kinkig med top-of-the-line prylar, men däremot vill jag inte ha störningar i bilden för ungarnas skull)
Hur är det med mottagningen på dessa liknande antenner? Är det svårt att få bra kvalitet på bilden?
Ok, då behöver vi en digitalbox. Är billigast möjliga OK, eller finns det fällor?
(Egentligen skall TVn enbart användas till bolibompa vid kvällsmaten, därav är jag inte så kinkig med top-of-the-line prylar, men däremot vill jag inte ha störningar i bilden för ungarnas skull)
För inomhusantenn krävs hyfsade mottagningsförhållanden, inte så att man alltid behöver ha fri sikt till en mast på max 2 km avstånd men allt som finns i vägen dämpar ju signalen. En koll hos Teracom kan ge en fingervisning om hur stark signal ni kan tänkas ha, http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/
Bildkvaliteten som sådan påverkas inte direkt av antennen, antingen har du tillräckligt bra signal och då blir bilden så bra den blir eller har du ingen bild alls. Det som händer om signalen är lite på gränsen är att bilden fryser eller "bryts upp" och man kan få hack i ljudet.
Med lite sämre mottagning blir man också mer känslig för störningar från annan elektrisk utrustning och det finns ju en del sånt i dagens kök.
Det finns så många billiga boxar för fria kanalerna, tyvärr finns nog inga som utmärker sig positivt däremot en del bottennapp (köp aldrig en Hyro).
Bildkvaliteten som sådan påverkas inte direkt av antennen, antingen har du tillräckligt bra signal och då blir bilden så bra den blir eller har du ingen bild alls. Det som händer om signalen är lite på gränsen är att bilden fryser eller "bryts upp" och man kan få hack i ljudet.
Med lite sämre mottagning blir man också mer känslig för störningar från annan elektrisk utrustning och det finns ju en del sånt i dagens kök.
Det finns så många billiga boxar för fria kanalerna, tyvärr finns nog inga som utmärker sig positivt däremot en del bottennapp (köp aldrig en Hyro).
Finns inte en chans att någon skulle kunna garantera att det går bra, finns alldeles för många saker som kan strula, jag kan bara gissa att det borde gå bra med de förhållande du anger.
Som exempel när det gäller underliga antennproblem så kan jag nämna hur det funkat för mig, mina föräldrar och min bror som bor inom en radie av ett par hundra meter. Föräldrarna bor relativt högt med bra sikt mot sändaren ungefär 35 km bort men hade alla möjliga problem med sin utomhusantenn innan de tog hjälp av proffs som monterade en jätteantenn på skorstenen och en avancerad förstärkare. Min bror hade också svårt med sin utomhusantenn trots hyfsad utrustning, han fick rikta om till en annan sändare lite längre bort. Själv slängde jag bara upp en utomhusantenn på vinden, inga förstärkare eller nåt och för mig har det aldrig varit minsta problem.
Som exempel när det gäller underliga antennproblem så kan jag nämna hur det funkat för mig, mina föräldrar och min bror som bor inom en radie av ett par hundra meter. Föräldrarna bor relativt högt med bra sikt mot sändaren ungefär 35 km bort men hade alla möjliga problem med sin utomhusantenn innan de tog hjälp av proffs som monterade en jätteantenn på skorstenen och en avancerad förstärkare. Min bror hade också svårt med sin utomhusantenn trots hyfsad utrustning, han fick rikta om till en annan sändare lite längre bort. Själv slängde jag bara upp en utomhusantenn på vinden, inga förstärkare eller nåt och för mig har det aldrig varit minsta problem.
Klicka här för att svara
Mycket goda