noob-fråga: behöver spika upp en innervägg (tillfälligt under renovering), men blir lite osäker med tanke på el-dragning.. har hittat två reglar i en gavelyttervägg, som jag tänkt fästa lodrät regel i, men har fått indikering på el med en byggscanner (ps-38). Indikeringen är inte klockren, och motsvarande problem på andra väggen (bakom mig sett från hur fotot är taget).
Kan jag lita på att man fäster elboxar/dosor i sidan på en väggregel och sen drar elen rakt upp längs sidan på den regeln. Har inte en spänningsmätare tillgängligt just för tillfället.
Dessutom är det öppet upp i nock här (trapphus) och jag lär få bygga ett provisoriska innertaksreglar också för att få en stabil vägg.
finns annat alternativ, utan el, och med regel i taket! men då får familjen ingen hörna i hallen att sitta och ta på sig ytterkläder och "landa" i hallen. ... får jag skit senare istället.
Kommentarer? Går frågan att begripa?
Kan jag lita på att man fäster elboxar/dosor i sidan på en väggregel och sen drar elen rakt upp längs sidan på den regeln. Har inte en spänningsmätare tillgängligt just för tillfället.
Dessutom är det öppet upp i nock här (trapphus) och jag lär få bygga ett provisoriska innertaksreglar också för att få en stabil vägg.
finns annat alternativ, utan el, och med regel i taket! men då får familjen ingen hörna i hallen att sitta och ta på sig ytterkläder och "landa" i hallen. ... får jag skit senare istället.
Kommentarer? Går frågan att begripa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Du behöver väl inte skruva alls så slipper du det problemet: https://www.byggahus.se/forum/threads/innervaegg-utan-att-skruva-i-golv.285805/
Ok, intressant. Det här är ovanför en trappa, så känner att väggen måste sitta väldigt stabilt + att jag inte har någon takregel, då det är öppet i nock. Öppnade väggen på ena sidan för att se hur elen var monterad, och den var monterad från dosa och mitt på regelsidan. Köpte sen en regeldetektor från Stanley och fick indikation att det går el-elände på andra sidan regeln också
. Hur gör man i detta läge? Om man stänger av strömmen, vågar man dra in en träskruv och lita på att den går rätt eller är man korkad då? Vill inte gärna ändra nu, då jag slagit fast golvregeln i parketten
. (obs att detta är en tillfällig vägg, under renovering av källaren).
Tips välkomna!
Tips välkomna!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Verkstadsbygge - Kabeldragning genom innervägg
El -
problem med puts på innervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Problem att regla upp innervägg, elementrör ivägen.
Byggmaterial & Byggteknik -
Ny innervägg anpassad mot gammal yttervägg,Fuktproblem?
Utbyggnad och tillbyggnad -
HQ430 planering problemområden kabeldragning
Robotgräsklippare