Jag planerar att flytta en innervägg en liten bit vilket resulterar i att ett laminatgolv (klickgolv) hamnar delvis i nya rummet. Jag undviker helst att byta ut hela golvet för att flytta väggen, men är det mer eller mindre ett måste?
Jag tänker att dels vill jag ju inte lägga ett nytt golv i framtiden utan att först ta bort det gamla klickgolvet, och dels kommer jag ju direkt att vilja ta bort det på den sidan där rummet blivit större för att lägga in ett nytt golv där (idag finns bara en plastmatta där som är lägre i höjd).
Bästa är kanske att såga bort det gamla golvet så långt som det nya rummet sträcker sig, men finns det något bra verktyg för det, typ minicirkelsåg? Golvet är givetvis lagt vinkelrätt mot den vägg jag vill flytta så det går inte att bara lyfta bort några rader av det ..
Jag tänker att dels vill jag ju inte lägga ett nytt golv i framtiden utan att först ta bort det gamla klickgolvet, och dels kommer jag ju direkt att vilja ta bort det på den sidan där rummet blivit större för att lägga in ett nytt golv där (idag finns bara en plastmatta där som är lägre i höjd).
Bästa är kanske att såga bort det gamla golvet så långt som det nya rummet sträcker sig, men finns det något bra verktyg för det, typ minicirkelsåg? Golvet är givetvis lagt vinkelrätt mot den vägg jag vill flytta så det går inte att bara lyfta bort några rader av det ..
Går enkelt att såga med vilken cirkelsåg som helst då du kan ställa djupet på dessa. En rätskiva om mothåll så blir sågningen rak och snygg. Har du möjlighet att låna en sänksåg så är det allra enklast. Detta förutsätter förstås att du får plats. De sista bitarna mot väggen tar du med ett multiverktyg/såg (fein-såg).
Jag skulle under inga omständigheter ställa väggen på laminatgolvet.
Jag skulle under inga omständigheter ställa väggen på laminatgolvet.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta för material, som väggpanel på innervägg?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Flytta dörr på innervägg, lägenhet i hus från 1887
Byggmaterial & Byggteknik -
hur fogar man samman kortändarna på laminatgolv?
Golv -
Kort mellan skarvarna, nylagt laminatgolv
Golv -
Riva innervägg och lägga laminatgolv
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus