Jag håller på och renoverar vår gamla tvättstuga till kontor. Genom årens lopp har tvättmaskiner och annat gjort att brädgolvet satt sig ganska kraftigt, det skiljer 20-30 mm mellan hög- och lågpunkter, så jag vill byta det för att kunna lägga ett nytt ytgolv. Brädgolvet ligger tvärs golvbjälkarna och består av spontade brädor, ca 16x80 mm. Jag räknar med att behöva rikta även en och annan golvbjälke, exakt hur illa det är får jag se när jag brutit upp lite mer. Jag kommer även åt bjälklaget underifrån genom krypgrunden.

Men, hur hanterar jag golvbrädor som går under en innervägg som inte står direkt på en golvbjälke? Skall jag stoppa in kottlingar med jämna mellanrum som bär upp den liggande regeln i väggens underkant? I så fall, hur tätt och hur stora kottlingar?
Schematisk illustration av byggnadsstruktur med färgkoder för golvbjälkar, brädgolv, innervägg och eventuell kätting.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

zarkov zarkov skrev:
Jag håller på och renoverar vår gamla tvättstuga till kontor. Genom årens lopp har tvättmaskiner och annat gjort att brädgolvet satt sig ganska kraftigt, det skiljer 20-30 mm mellan hög- och lågpunkter, så jag vill byta det för att kunna lägga ett nytt ytgolv. Brädgolvet ligger tvärs golvbjälkarna och består av spontade brädor, ca 16x80 mm. Jag räknar med att behöva rikta även en och annan golvbjälke, exakt hur illa det är får jag se när jag brutit upp lite mer. Jag kommer även åt bjälklaget underifrån genom krypgrunden.

Men, hur hanterar jag golvbrädor som går under en innervägg som inte står direkt på en golvbjälke? Skall jag stoppa in kottlingar med jämna mellanrum som bär upp den liggande regeln i väggens underkant? I så fall, hur tätt och hur stora kottlingar?
[bild]
Du skulle kanske kunna sätta en golvbjälke under hela innerväggen i.o.m. att du kommer åt utrymmet underifrån och hissa upp innerväggen till dess rätta position eller åtminstonde hindra den från att sjunka ännu mera. Hur lång är det mellan golvbjälkarna?

T Tompafix skrev:
Hur lång är det mellan golvbjälkarna?
C/C 450

zarkov zarkov skrev:
C/C 450
Då sitter de relativt tätt ändå, vilken spännvidd har de?

T Tompafix skrev:
Då sitter de relativt tätt ändå, vilken spännvidd har de?
8 m med ett stöd på mitten. Jag vet inte om de är i ett stycke, jag har svårt att tro det.

Det är faktiskt bara 2m mellan stöden, det går en hjärtmur i mitten av huset och en rejäl regel på varje sida av den, mitt emellan yttervägg och hjärtmur.

Tyvärr går alla vattenrör just där det satt sig som mest, både dricksvatten och uppvärmning.

zarkov zarkov skrev:
Det är faktiskt bara 2m mellan stöden, det går en hjärtmur i mitten av huset och en rejäl regel på varje sida av den, mitt emellan yttervägg och hjärtmur.

Tyvärr går alla vattenrör just där det satt sig som mest, både dricksvatten och uppvärmning.
Skumt att det satt sig så pass mkt då. Har reglarna eller hjärtmuren sjunkit någonstans?
Eller har brädgolvet vara sjunkit mellan reglarna?

Jag har inte haft tid att riva upp hela golvet än men skall försöka ta mig lite tid i helgen eller i början av nästa vecka. Det kan vara så att det bara är brädgolvet som sjunkit, reglarna såg ganska raka ut underifrån det lilla jag kunde se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.