Hej!

Håller på med källarrenovering. Förutsättningarna är som följer:
Jag bor i radhus och det aktuella källarrummet har två väggar som vetter mot grannar, en vägg som vätter mot en kulvert och en som vätter mot utsida. Källaren är dränerad, isolerad och har ingjuten vattenburen golvvärme. Jag har precis slipat ner plastfärg, knackat bort lös puts och putsat om med kalkbruk. I övrigt är källaren torr, men jag ska se över ventilationen vad det lider.

Nu vill jag bygga en innervägg som ska gå mellan ytterväggen och kulvertväggen. Jag har tänkt använda stålskenor som syll och hammarband, samt ha stålreglar där innerväggen ansluter till putsväggarna. Vad jag funderar på är hur jag gör med OSB'n och gipsen som kommer att "ansluta" mot putsväggarna? Funderar på att göra en luftspalt, men jag undrar då hur jag uppnår ljudisolering här? Lägger jag på någon särskild fog?

Tack på förhand!

Jag skulle strunta i OSB-skivorna, och hellre sätta dubbel gips.
Om du är orolig för ljudisoleringen. Men varför, i ett källarutrymme?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle strunta i OSB-skivorna, och hellre sätta dubbel gips.
Om du är orolig för ljudisoleringen. Men varför, i ett källarutrymme?
OSB-skivorna väljer jag då en trappa från övre plan delvis kommer att monteras i väggen..

Rummet skall användas som gästrum, därav vill jag helst göra det tyst. Samtidigt vill jag inte att gipsskivor fästs kloss i mot ytterväggen.

Du kan alltid lägga en gummimattremsa bakom plåtreglarna som är tillräckligt bred för att täta även mot OSB och gips. Annars behövs mer info om de anslutande väggarnas utförande.

• Gilla
mefi
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du kan alltid lägga en gummimattremsa bakom plåtreglarna
Ja, det är kanske dags för något sånt här:
Syllisolering.jpg

• Gilla
mefi
  • Laddar…
Det var ju smart, fick en sån där "varför tänkte jag inte på det" upplevelse..! Kan man lägga den någon halvcentimeter kortare på varje sida om väggen, och sedan foga igen mellan gips och puts tro?

Ytterväggen är av hålstensbetong med kalkputs på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.