Hej forumet. Har en gammal innerdörr som är svårstängd och där, ursäktar om det är fel namn på delen, tryckesfallet inte ”fjädrar ut helt” utan är alltid lite hängande. Hur går jag vidare för att lösa detta? Byta låshus? Kan man fixa det utan att byta huset?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Många gånger, på en såpass gammal dörr som det ser ut att vara, så kan du skruva ut och öppna låshuset, och sen rengöra/smörja upp det.E ebbelito skrev:
Ofta är det målarfärgen som är boven i dramat.
Jag hade plockar ur och öppnat låshuset, plockat ut fallkolven och gjort ren den samt tagit bort färg/beläggning i hålet för tryckeskolven i stolpen samt kontrollerat att fjädern är hel i låshuset.
Ibland blir det även såhär om det spänner i slutblecket så kolven inte fjädrar ut ordentligt när dörren är stängd och då kan det bildas en grad eller förslitning i hålet i stolpen eller fallkolven vilket lätt åtgärdas med ett filtag.
Jag hade plockar ur och öppnat låshuset, plockat ut fallkolven och gjort ren den samt tagit bort färg/beläggning i hålet för tryckeskolven i stolpen samt kontrollerat att fjädern är hel i låshuset.
Ibland blir det även såhär om det spänner i slutblecket så kolven inte fjädrar ut ordentligt när dörren är stängd och då kan det bildas en grad eller förslitning i hålet i stolpen eller fallkolven vilket lätt åtgärdas med ett filtag.
Klicka här för att svara