1 842 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Innehållet belopp på faktura när ett företag gått i konkurs?
Hej
För några år sen anlitade vi en flytttjänst där vi dels fick skador och förstörelse på flera möbler efter flytten , vi fick ett delvis erkännande för utföraren men sen när vi ville diskutera kompensation blev det knäpptyst, vi bestämde oss för att hålla inne på en del av ena fakturan , med 4900 kr , på en faktura på 9700 och där vi redan betalt nästan 10.000 ,
Efter en del påminnelser, den sista i december 2022 så upphörde detta och vi hörde inget mer fören nu nyligen från en advokatfirma då bolaget gått i konkurrs, där de vill ha in utstående belopp (vi har såklart bestridit varje faktura samt flera gånger försökt kontakta utföraren för att diksutera )
Dessutom hela beloppet, de har missat att vi betalat 5000 kr (de har jag ju papper från banken om)
Vad gör vi nu ? Ska man bara bestrida? vad gäller juridiskt?
Uppdatering: dessutom vill de ha betalt för rut/rot för att företaget inte fick det beviljat, vad gäller där ?
För några år sen anlitade vi en flytttjänst där vi dels fick skador och förstörelse på flera möbler efter flytten , vi fick ett delvis erkännande för utföraren men sen när vi ville diskutera kompensation blev det knäpptyst, vi bestämde oss för att hålla inne på en del av ena fakturan , med 4900 kr , på en faktura på 9700 och där vi redan betalt nästan 10.000 ,
Efter en del påminnelser, den sista i december 2022 så upphörde detta och vi hörde inget mer fören nu nyligen från en advokatfirma då bolaget gått i konkurrs, där de vill ha in utstående belopp (vi har såklart bestridit varje faktura samt flera gånger försökt kontakta utföraren för att diksutera )
Dessutom hela beloppet, de har missat att vi betalat 5000 kr (de har jag ju papper från banken om)
Vad gör vi nu ? Ska man bara bestrida? vad gäller juridiskt?
Uppdatering: dessutom vill de ha betalt för rut/rot för att företaget inte fick det beviljat, vad gäller där ?
Besserwisser
· östergötland
· 2 666 inlägg
Skulle säga att det är konkursförvaltaren som försöker hitta varje krona..
Fortsätt bestrid ..
Varför fick ni inte rut?
Fortsätt bestrid ..
Varför fick ni inte rut?
Som föregående talare säger så fortsätt att bestrida fakturan. Det är först när konkursförvaltaren skickar ut en möbelsnickare som kan åtgärda skadorna som flyttfirman orsakade som du ska betala in beloppet som du håller inne. Du har lagen helt på din sida här.
När det gäller ROT/RUT. Varför kunde det inte betalas ut?
Beror det på något som du har gjort fel eller beror det på firman? Om det beror på firman så skulle jag välja att bestrida det med. Du har ju ett avtal med firman om att de ska dra ROT/RUT och om de gör något fel så att de inte kan få det beloppet av skatteverket så är det ju deras fel och då ska de stå för det misstaget, och inte du.
Tänk på att konkursförvaltarens uppdrag är att maximera värdet i konkursboet. De skickar därför ut krav till alla som de kan komma på för att få in pengarna. Sen är det mycket tveksamt om de ens orkar jobba vidare med de som bestrider kraven. Det är ju helt enkelt inte lönsamt för dem att lägga ner 10 000 i arbetskostnad för att få in 5000 i obetalda fakturor.
När det gäller ROT/RUT. Varför kunde det inte betalas ut?
Beror det på något som du har gjort fel eller beror det på firman? Om det beror på firman så skulle jag välja att bestrida det med. Du har ju ett avtal med firman om att de ska dra ROT/RUT och om de gör något fel så att de inte kan få det beloppet av skatteverket så är det ju deras fel och då ska de stå för det misstaget, och inte du.
Tänk på att konkursförvaltarens uppdrag är att maximera värdet i konkursboet. De skickar därför ut krav till alla som de kan komma på för att få in pengarna. Sen är det mycket tveksamt om de ens orkar jobba vidare med de som bestrider kraven. Det är ju helt enkelt inte lönsamt för dem att lägga ner 10 000 i arbetskostnad för att få in 5000 i obetalda fakturor.
Pratade precis med skatteverket, finns ingen begäran från det bolaget, varken tillstrykt eller avslagen det året de gäller , de fixade även ett intyg på vad som kommit in .
Och Ica banken fixade kopia på kvittensen på delen jag betalt
Tack för de tryggande orden, jag känner samma sak, ska samla ihop allt o bestrida
Men de är alltså inte så att de kan lasta mig för att rut rot inte sökts av bolaget trots mitt bestridande?
Och Ica banken fixade kopia på kvittensen på delen jag betalt
Tack för de tryggande orden, jag känner samma sak, ska samla ihop allt o bestrida
Men de är alltså inte så att de kan lasta mig för att rut rot inte sökts av bolaget trots mitt bestridande?
Upprepa bestridandet, men känner igen situationen och konstaterar att det potentiellt kan bli en tuff fajt, tyvärr.
Eftersom motparten nu helt plötsligt är en troligen hyfsat välslipad advokat som kanske hellre tar fajten i tingsrätten.
Eftersom motparten nu helt plötsligt är en troligen hyfsat välslipad advokat som kanske hellre tar fajten i tingsrätten.
Advokaten lär förstå att det inte finns några pengar att hämta om det är företaget som gjort fel.C cpalm skrev:
jo de är ju de man är rädd för, men samtidigt känns det skitfel att bara betala , även om de nu "bara" rör sig om de vi hållit inne på, vad jag kan se är vi bara ansvariga om rot /rut sökts o avslagits, inte för att firman inte sökt, då tar jag nästan hellre den fajten faktisktC cpalm skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Bara bestrid, konkiursförvaltaren kommer inte att driva detta till rätten, det kommer bara att öka underskottet i konkursboet. Skall konkursförvaltaren driva in det här via rätten. så blir det advokatkostnader på kanske 50 000++.
Tack för alla råd, jag skrev ihop bestridandet och mailade nu inkl kopia på vad som är betalt, , vad som är tvistat (det höll jag väldigt kort bara mailade precis vad jag mailade när vi bestred ) och att bolaget inte sökt RUT trots de tom står på fakturan att de dragit av RUT
Håller tråden uppdaterad med vad som händer sen , kanske vill de också likt vd n komma förbi med lite teakolja o tror med man lagar förstörd teakfaner med det
Håller tråden uppdaterad med vad som händer sen , kanske vill de också likt vd n komma förbi med lite teakolja o tror med man lagar förstörd teakfaner med det
Jo, jag överdrev lite. Det jag själv råkat ut för är att konkursförvaltaren kör taggarna utåt och själv är helt ointresserad av att lyfta lillfingret, dvs. allt ifrågasätts och det kommer en massa skarpt formulerade krav på att du skall visa ditt och datt, saker som förvaltaren lätt torde kunna kolla upp själv. De kan helt enkelt vara rätt bra på att sätta andra i arbete.S sjoelund skrev:
Jo, man får göra det klart för advokaten att bevisbördan ligger på honom.C cpalm skrev:Jo, jag överdrev lite. Det jag själv råkat ut för är att konkursförvaltaren kör taggarna utåt och själv är helt ointresserad av att lyfta lillfingret, dvs. allt ifrågasätts och det kommer en massa skarpt formulerade krav på att du skall visa ditt och datt, saker som förvaltaren lätt torde kunna kolla upp själv. De kan helt enkelt vara rätt bra på att sätta andra i arbete.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dra av felaktiga belopp från faktura.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Innehållet belopp om 10% till efter eller före godkänd slutbesiktning?
Juridik -
Ok att hålla inne bestridet fakturabelopp?
Juridik -
Städfirma misstänks ha skadat golvet för summa högre än fakturabeloppet
Juridik -
Kan fakturabeloppet stämma???
Vatten & Avlopp