För ett tag sedan hade vi rörläggare här som hjälpte oss med flytt av varmvattenberedare och i samband med det också flytt av vattenmätaren. Mätaren sitter nu som på den bifogade bilden och allt vatten matas idag ut i huset via de två fördelarna.

Ett problem är att där som beredaren tidigare stod finns det kopplingar kvar som i sin tur fördelar vattnet vidare, via bland annat utanpåliggande rör. Den tidigare tvättstugan (där fördelaren stod) ska tas i anspråk för köket, och ska inte längre ha en golvbrunn. Därför vill jag inte ha kvar de kopplingar som finns där utan istället fördela allt från ett ställe.

Jag har därför förberett allt för steg 2, nämligen att byta alla utanpåliggande kopparrör till pex. Allt är på plats och jag är framme vid sista momentet, själva inkopplingen. Ovanför fördelarna som syns på bilden sitter två ytterligare fördelare (en vv och en kv☺️). Vv är inget problem, bara att gå vidare rakt upp med rör från befintlig fördelare och ansluta till den nya. Däremot har jag problem vid kallvattnet. Vill ogärna lossa fästet för vattenmätaren, eftersom jag inte vill riskera någonting alls med det kommunala vatten som kommer in. Jag vill också undvika att röra infästningen i väggen som håller det inkommande röret på plats.

Ska gå vidare med t-koppling från röret ovanför kv-fördelaren (ungefär som visas på andra bilden). När jag lossar muttrarna kan jag dock inte röra kopparröret mer än några mm, kanske 5, i lodrät riktning. Hade tänkt att den fördelaren skulle vara möjlig att trycka ned tillräckligt för att lossa röret. Eftersom den inte är det har jag svårt att få bort det befintliga röret. Kan såklart kapa det men om jag tänker rätt kvarstår problemet när jag sen ska montera/koppla in, eftersom den totala längden på röret (alltså med eller utan t-kopplingen) är konstant. Det kommer helt enkelt inte finnas utrymme att ”trä” i röret på båda sidor.

Finns det något smart sätt att göra utan att lossa fästet för vattenmätaren? Eller är det något jag inte tänker på?

• Vattenmätare ansluten till kopparrör och fördelare för varm- och kallvatten i ett hörn av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett kopparfördelarrör nära en vattenmätare och andra VVS-komponenter mot en vägg.
    Skapa konto
Vatette har ju sina "lången" kopplingar. Kanske något annat märke har en sådan variant som t koppling?

Annars finns ju denna inte lika vackra lösning, vet dock inte ifall det är klockrent eller bara dumt..

VVS-installation med kritiserad koppling, rörledningar och ventil mot vit vägg.
Skapa konto

Det går att löda fast ett T-lösning på röret också. Eller är det du själv som skall utföra anslutningen så kanske utrustning för att löda saknas?

ådal ådal skrev:
Vate
ådal ådal skrev:
Vatette har ju sina "lången" kopplingar. Kanske något annat märke har en sådan variant som t koppling?

Annars finns ju denna inte lika vackra lösning, vet dock inte ifall det är klockrent eller bara dumt..

[bild]

Tack för svar! Din ritning är ett alternativ som i vart fall ger utrymme för montering. Jag vet dock inte heller om det är klockrent eller bara dumt att göra så. ☺️ Kanske någon annan som har synpunkter/tankar?!

Angående Vatettes lången (eller annat fabrikat med T-koppling) så är jag inte helt säker på att jag fattar hur du menar.

Har också kollat och funderat vidare kring kopplingarna och ventilerna vid själva mätaren. Sitter en backventil innan kulventilen som sedan ansluter till vattenmätaren (syns inte så bra på bilderna). Kulventilen är med invändig gänga och är linad på nippel med utvändig gänga från vattenmätaren. Kan därför inte se att jag kan skapa mig mer utrymme genom att lossa där (i vart fall inte utan att lossa hela mätaren, vilket jag inte vill göra själv, kan nog dessutom kräva att man stänger av inkommande vatten på utsidan huset).

Blir kanske att ta in rörläggare ändå. Så jäkla svårt att få tag på (bra) i Gbg bara, för så här små jobb. Eller finns det några andra kloka tankar där ute?

Du kan sätta en unionkoppling i mässing mellan avstängningen ut från mätaren och backventilen så får du ett bra ställe att dela på även i framtiden som inte kräver att du kan rubba i längsriktningen.

S Ssv225 skrev:
Tack för svar! Din ritning är ett alternativ som i vart fall ger utrymme för montering. Jag vet dock inte heller om det är klockrent eller bara dumt att göra så. ☺️ Kanske någon annan som har synpunkter/tankar?!

Angående Vatettes lången (eller annat fabrikat med T-koppling) så är jag inte helt säker på att jag fattar hur du menar.

Har också kollat och funderat vidare kring kopplingarna och ventilerna vid själva mätaren. Sitter en backventil innan kulventilen som sedan ansluter till vattenmätaren (syns inte så bra på bilderna). Kulventilen är med invändig gänga och är linad på nippel med utvändig gänga från vattenmätaren. Kan därför inte se att jag kan skapa mig mer utrymme genom att lossa där (i vart fall inte utan att lossa hela mätaren, vilket jag inte vill göra själv, kan nog dessutom kräva att man stänger av inkommande vatten på utsidan huset).

Blir kanske att ta in rörläggare ändå. Så jäkla svårt att få tag på (bra) i Gbg bara, för så här små jobb. Eller finns det några andra kloka tankar där ute?
Vatettes lången är en skjutbar klämringskoppling, lite längre innanmäte för att kunna montera ihop rör när man saknar möjlighet att sära på rören, som i ditt fall. Men den finns bara i rakt utförande. Därför jag slängde ut idén, ifall någon annan vet om samma möjlighet finns som t-koppling.

Om du skulle lossa på väggfästet för vattenmätaren, hur ser det ut på¨andra sidan i så fall? Om du lossnar på den, har du då möjlighet att sätta dit ett vanligt t-rör?

GK100 GK100 skrev:
Du kan sätta en unionkoppling i mässing mellan avstängningen ut från mätaren och backventilen så får du ett bra ställe att dela på även i framtiden som inte kräver att du kan rubba i längsriktningen.
Tänker du att jag kapar och lossar befintligt rör och ersätter med nytt (samt unionkopplingen och den tänkta T-kopplingen)? Inte så dumt, tror jag. Men hittar ingen unionkoppling som jag tror lirar med backventilen (som verkar vara en Beluco, se https://rorfokus.se/produkt/83140137/?gclid=EAIaIQobChMItvf3kMr49gIVlADmCh1KsQYOEAQYASABEgLZvfD_BwE). Några idéer?

S Ssv225 skrev:
Tänker du att jag kapar och lossar befintligt rör och ersätter med nytt (samt unionkopplingen och den tänkta T-kopplingen)? Inte så dumt, tror jag. Men hittar ingen unionkoppling som jag tror lirar med backventilen (som verkar vara en Beluco, se [länk]). Några idéer?
Jag tittade lite närmre på bilden och det verkar vara Vatette-fördelare du har. Då kan det vara enklast om du sätter deras dubbelmutter mot fördelaränden så blir det i princip som en union med bara konan in i änden. Kan du sätta T-röret direkt mot andra änden är det ju klart så eller om du vill sätta det högre upp i så fall en rak klämringskoppling mot dubbelmuttern.

ådal ådal skrev:
Vatettes lången är en skjutbar klämringskoppling, lite längre innanmäte för att kunna montera ihop rör när man saknar möjlighet att sära på rören, som i ditt fall. Men den finns bara i rakt utförande. Därför jag slängde ut idén, ifall någon annan vet om samma möjlighet finns som t-koppling
Alltså nu fattar jag (tror jag). Har sett Lången på Vatettes sida men inte fattat funktionen. Det är inte alls en dum idé att använda en Lången. Bör ju kunna sätta en sådan och därefter T-kopplingen. Eller?

Bara en kontrollfråga. I Vatettes monteringsanvisningar för klämringskoppling (samma för alla, även Lången) står det att man ska skjuta in rörändan till stopp innan man drar åt. Det är också så jag hittills gjort med klämringskopplingar. Men om jag förstår funktionen med Lången rätt så kan/ska man alltså justera längden genom att skjuta tillbaka kopplingen. Rörändan i en Lången (på långa sidan) behöver alltså inte vara hela vägen till stoppet?!

GK100 GK100 skrev:
Jag tittade lite närmre på bilden och det verkar vara Vatette-fördelare du har. Då kan det vara enklast om du sätter deras dubbelmutter mot fördelaränden så blir det i princip som en union med bara konan in i änden. Kan du sätta T-röret direkt mot andra änden är det ju klart så eller om du vill sätta det högre upp i så fall en rak klämringskoppling mot dubbelmuttern.
Stämmer att det är Vatette fördelare. Tanken är att sätta t-kopplingen en bit ovan fördelaren. Förstår jag dig rätt om jag tänker (från fördelaren och uppåt):
1. Dubbelmutter 22xG3/4 på fördelaren
2. Rak klämringskoppling med planända 3/4
3. Rör
4. T-koppling
5. Rör
6. Klämring och mutter mot backventil.

S Ssv225 skrev:
Stämmer att det är Vatette fördelare. Tanken är att sätta t-kopplingen en bit ovan fördelaren. Förstår jag dig rätt om jag tänker (från fördelaren och uppåt):
1. Dubbelmutter 22xG3/4 på fördelaren
2. Rak klämringskoppling med planända 3/4
3. Rör
4. T-koppling
5. Rör
6. Klämring och mutter mot backventil.
Så kan du göra och glöm då inte packningen mellan planändarna. Om du kan rubba tillräckligt går det också med den vanliga dubbelmuttern och en normal rak koppling mot den med ena kopplingsmuttern borttagen. Det kräver ju mindre rörelsemån än med röränden och vanliga klämringen men ditt förslag med planändarna är ju optimalt på det sättet.

S Ssv225 skrev:
Alltså nu fattar jag (tror jag). Har sett Lången på Vatettes sida men inte fattat funktionen. Det är inte alls en dum idé att använda en Lången. Bör ju kunna sätta en sådan och därefter T-kopplingen. Eller?

Bara en kontrollfråga. I Vatettes monteringsanvisningar för klämringskoppling (samma för alla, även Lången) står det att man ska skjuta in rörändan till stopp innan man drar åt. Det är också så jag hittills gjort med klämringskopplingar. Men om jag förstår funktionen med Lången rätt så kan/ska man alltså justera längden genom att skjuta tillbaka kopplingen. Rörändan i en Lången (på långa sidan) behöver alltså inte vara hela vägen till stoppet?!
Ja det har du ju rätt i. En t-koppling + lången är ju en lösning.

Avgjort, gör så som @GK100 föreslår (som jag skrev i post #10) och köper med en extra Lången (enligt @ådal förslag) om det ändå skulle vara för tajt med utrymme. Tack båda för finfin hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.