Skall koppla in ett nätverksuttag i ena änden och i andra änden på tråden en "hane".
Nätverksuttaget (bifogad fil) kan kopplas in enligt A eller B, vilket gäller? Och i vilken ordning skall det kopplas in i "hanen"?

Tacksam för svar!😄

• 1393094489782.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A eller B spelar ingen större roll, tror dock att det är B som brukar användas. Det viktiga är att göra lika i båda ändar.

Tack för snabba svar! Kan för övrigt passa på att INTE rekommendera Biltemas nätverksuttag som har dålig passform i plasthöljet 😄

Även om installationen blir korrekt vill jag passa på att varna för en sak här. Ett uttag är gjort för installationskabel och nästan alla kontakter som du klämmer på kabeln är för patchkabel (undantag finns dock).
Det är stor risk att du får dålig kontakt.

Jag har använt mig utav patchkabel och vi får väll se hur det fungerar när jag kopplar in tvboxen 😄

V VikHe skrev:
Koppla enligt B i uttaget, i RJ45-pluggen kopplar du enligt följande:

1 - vit/orange
2 - orange
3 - vit/grön
4 - blå
5 - vit/blå
6 - grön
7 - vit/brun
8 - brun

Enligt bilden nedan..

[länk]
V VikHe skrev:
Koppla enligt B i uttaget, i RJ45-pluggen kopplar du enligt följande:

1 - vit/orange
2 - orange
3 - vit/grön
4 - blå
5 - vit/blå
6 - grön
7 - vit/brun
8 - brun

Enligt bilden nedan..

[länk]
Hej! det finns inget bild i linket, varifrån börjar man räkna. Typ du skrev 1 vit/orange. 2 orange var placerar den exakt.I vilken färg i uttaget ska placeras? Samma sak för dem andra. Enligt bilden finns två blåa nära varandra ( vilken nummer har dem i din ordningsinstalation) samma sak för dem bruna.
tack på förhand

Marei xxxx Marei xxxx skrev:
Hej! det finns inget bild i linket, varifrån börjar man räkna. Typ du skrev 1 vit/orange. 2 orange var placerar den exakt.I vilken färg i uttaget ska placeras? Samma sak för dem andra. Enligt bilden finns två blåa nära varandra ( vilken nummer har dem i din ordningsinstalation) samma sak för dem bruna.
tack på förhand
Kjell.com har bra beskrivning på sin hemsida,
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabelinstallation/natverkskabeln

• Gilla
Marei xxxx
  • Laddar…
1 - vit/orange
2 - orange
3 - vit/grön
4 - blå
5 - vit/blå
6 - grön
7 - vit/brun
8 - brun
Ska koppla in ett fast vägguttag genom att ansluta en hankontakt RJ 45 enligt ovan. Men förstår inte hur färgmärkningen i det fasta uttaget fungerar. Uttaget ser ut så här:
Öppet RJ45 vägguttag med färgkodning för trådterminering enligt T568A/B standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar!

Då skall du följa färgerna enligt 'B' i kontaktdonet, alltså blåvit, blå, grönvit och grön på övre raden.
En liten fundering bara angående din kabel då man normalt inte kopplar med hane i änden på den kabeltyp som detta uttag är avsett för. Handlar det om en patchkabel så blir anslutningen i slitsarna ofta otillförlitlig.

A alfista skrev:
Då skall du följa färgerna enligt 'B' i kontaktdonet, alltså blåvit, blå, grönvit och grön på övre raden.
En liten fundering bara angående din kabel då man normalt inte kopplar med hane i änden på den kabeltyp som detta uttag är avsett för. Handlar det om en patchkabel så blir anslutningen i slitsarna ofta otillförlitlig.
Tusen tack för svaret. Nu äntligen fattar jag hur färgmärkningen fungerar. Tack!

• Gilla
Avazon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.