Köpte en spånsug som jag tänkt använda själva fläkten och motorn på i min spånsug men nu funderar jag på hur jag skall koppla in den.

Märkskylten anger bara en typ av inkoppling och enligt säljaren till spånsugen satt den inkopplad med en kontaktor direkt till trefas utan nolla.

Jag har en kontaktor och ett motorskydd på 6.5A så nu klurar jag bara på exakt hur inkopplingen skall se ut. Problemet är att märkskylten visar en inkoppling av blecken som inte stämmer med det som säljaren anger. Eller är det jag som tolkar det fel?

Kontaktklämmor och märkskylt på en elektromotor till spånsug, med specifikationer och anslutningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
B badtastex skrev:
Köpte en spånsug som jag tänkt använda själva fläkten och motorn på i min spånsug men nu funderar jag på hur jag skall koppla in den.

Märkskylten anger bara en typ av inkoppling och enligt säljaren till spånsugen satt den inkopplad med en kontaktor direkt till trefas utan nolla.

Jag har en kontaktor och ett motorskydd på 6.5A så nu klurar jag bara på exakt hur inkopplingen skall se ut. Problemet är att märkskylten visar en inkoppling av blecken som inte stämmer med det som säljaren anger. Eller är det jag som tolkar det fel?

[bild]
Jag undrade för ett par dagar sedan hur det hade gått? Ja, så sade han som levererade allt till mig och det var därför vi inte kunde koppla in min nuvarande spånsug utan krångel.
 
Det går låångsamt framåt. Men tanken är väl att få in den ganska snart, har skaffat motorskydd till min kontaktor och börjat skissa på vad som måste byggas om mot cyklonen och filtret. Vilken dag som helst. ;)

Har du lust att ta en bild på kontoktarutgången och hur den är kopplad? Om du kommer åt den förstås.
 
Flytta blecken såsom skylten visar.
Nuvarande koppling passar inte i Sverige.
 
P
B badtastex skrev:
Har du lust att ta en bild på kontoktarutgången och hur den är kopplad? Om du kommer åt den förstås.
Jag kollar imorgon. Det är ju inte min starka sida, men kabeln sitter ju kvar så jag ju följa den utifrån och in:crysmile: Jo, jag har för mig att man kan flippa hela bakstycket enkelt och se allt.
 
Finns andra änden av motorfaserna anslutna på plinten? På bilden ser man bara tre trådar. Om det inte går några trådar från de undre anslutningarna på plinten så lär de vara sammankopplade någon annanstans. Och i så fall är det bara att koppla på dina faser eftersom blecken är verkningslösa.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Flytta blecken såsom skylten visar.
Nuvarande koppling passar inte i Sverige.
Normalt hade det ju varit så men sett till bilden och att skylten bara ger inkoppling för en spänning 380 V får nog bastarden läggas in med faserna mot skruvarna där U1, V1, W1 är tänkta. Y-punkten är lagd internt i motorn.
 
A Avemo skrev:
Finns andra änden av motorfaserna anslutna på plinten? På bilden ser man bara tre trådar. Om det inte går några trådar från de undre anslutningarna på plinten så lär de vara sammankopplade någon annanstans. Och i så fall är det bara att koppla på dina faser eftersom blecken är verkningslösa.
Det var en ny variant!

Sen skulle jag skrapa bort färgen på jordblecket också.:)
 
Den här motorn har varit inkopplad i sverige och fungerat. Inifrån motorn kommer bara de tre kablarna som syns på bilden, alla märkta med W2. Plinten är präglad med U1V1W1 respektive U2V2W2 men den saknar ju helt koppling till något annat än de tre kablarna så man kan ju inte bygla den på något annat sätt - den ihopplkopplingen måste ju sitta inne i motorn.
 
GK100 GK100 skrev:
Normalt hade det ju varit så men sett till bilden och att skylten bara ger inkoppling för en spänning 380 V får nog bastarden läggas in med faserna mot skruvarna där U1, V1, W1 är tänkta. Y-punkten är lagd internt i motorn.
Ja, det ser faktiskt så ut, (döljer sig inte några kopplingstrådar i underkant så)
 
B badtastex skrev:
Den här motorn har varit inkopplad i sverige och fungerat. Inifrån motorn kommer bara de tre kablarna som syns på bilden, alla märkta med W2. Plinten är präglad med U1V1W1 respektive U2V2W2 men den saknar ju helt koppling till något annat än de tre kablarna så man kan ju inte bygla den på något annat sätt - den ihopplkopplingen måste ju sitta inne i motorn.
Ja bara koppla in den så. Det är ju inte så vanligt med sån hopkoppling internt när det finns riktig uttagslåda men inget att hänga upp sig på.
 
B badtastex skrev:
men den saknar ju helt koppling till något annat än de tre kablarna så man kan ju inte bygla den på något annat sätt - den ihopplkopplingen måste ju sitta inne i motorn.
Detta gör det på sätt och vis enkelt. Det finns bara ett sätt att koppla. Så då kopplar du så.

Sedan är det tre saker som är lite udda.
1. Andra änden på lindningarna finns inte på plinten. Inget fel, men ovant.

2. Märkskylten visar en bygling som inte går att göra på plinten eftersom inte alla trådar finns där. En felmärkning alltså.

3. Alla faserna är märkta W2. Ännu en felmärkning.
 
Tack för svar.

Att det inte är mycket som är rätt inser jag, men jag vill gärna få den att snurra. ;)

Det här är min ansats:
Närbild på en kontaktor Iskra KNL16 i en elektrisk installation med inställt motorskydd på 6.5A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det blir alltså kontaktor Iskra KNL16 med motorskydd ställt på 6.5A som får mata den. Synpunkter mottages tacksamt!
 
  • Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Är nog inte invärtes kopplat Y , är det ledningar som är kopplade på dom tomma anslutningarna där blecken är, och går in till motorn, så ska blecken flyttas som på skylten och har ingen betydelse om numreringen. Lustigt med samma beteckning på två av dom . säkert felmärkt. Ska vara W2 , U2, V2. Dom andra från vänster är U1 V1 ,W1 och ett motorskydd ska klara 6,5 amper , inställning 6,3 - 10 amper, detta är max vid full belastning av motorn och vid din drift så kanske den inte tar så mycket, men går säkert bra med 6,3. Inkoppling görs på W2 ,U2 och V2
 
P
@badtastex Säg till om du får det att funka, så slipper jag röja massa skit för att ta mig fram till Cnc:n för att fota(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.