Hur kopplar jag ledarna till en perilex stickpropp? I stickproppen(perilex) finns plats för fem ledare men jag har bara tre (gul, grön brun).

• Tre elkablar (gul/grön, brun, blå) framträder ur vit isolering, avsedda för anslutning till perilex stickpropp.
Den gröngule och blå har sina givna platser och den brune kopplas där det finns bäst utrymme belastningsmässigt.
Först bör du mäta och okulärbesiktiga att allt är rätt kopplat i spis och uttag.

Varför bara en 3 ledare? Ser ut som 1,5 mm².
Vad är effekten på hällen?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Tre ledare: fas, nolla & jord. 1,5 mm² är en vanlig sort. Hur ser du att det är en häll? Om det är en häll brukar den vara 2-fasig, kanske någon mindre variant?

Beskriv gärna vilken spis det rör sig om.

• Gilla
Mustafa123
  • Laddar…
Ser nu att jag skrev fel -det är en glaskeramikspis.

S Slugge skrev:
Tre ledare: fas, nolla & jord. 1,5 mm² är en vanlig sort. Hur ser du att det är en häll? Om det är en häll brukar den vara 2-fasig, kanske någon mindre variant?

Beskriv gärna vilken spis det rör sig om.
Spänning (V)
400 volt
Max anslutningseffekt, W
10500 watt
L Leif i Skåne skrev:
L Leif i Skåne skrev:
Det är en glaskeramikspis
Spänning (V)
400 volt
Max anslutningseffekt, W
10500 watt

E evediva skrev:
Spänning (V)
400 volt
Max anslutningseffekt, W
10500 watt

Spänning (V)
400 volt
Max anslutningseffekt, W
10500 watt
Men du köpte denna ny och sladden satt monterad? Allting tyder på att du bör kunna ansluta den till fler faser, det kan vara värt att kolla upp.

Är du säker att du har 3 faser och neutralledare fram till ditt Perilexuttag?

Tag ett foto på inkoppling skylten på spisen. 1,2, eller 3 faser.
Vad har du för säkringar? Bilder.

E evediva skrev:
Spänning (V)
400 volt
Max anslutningseffekt, W
10500 watt

Spänning (V)
400 volt
Max anslutningseffekt, W
10500 watt
Säkras 3x 16A med 2,5 mm² för 10,5 kW

• Gilla
Kalksmyge
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Säkras 3x 16A med 2,5 mm² för 10,5 kW
Ja, detta är normalt.. Men vem har kopplat in sladden i spisen? Är den begagnad?

E evediva skrev:
[länk]:
Spisen är nyköpt från tretti.se och har sladd med bara tre ledare.
Verkar som att tretti.se försökt lura dig, ring dem och be dem skicka ut en riktig 3-fasspis istället. Detta ska tretti.se såklart betala.

Slugge, hur menar du? Hur ska jag argumentera för min sak? Jag kan knappt något om el.

E evediva skrev:
Slugge, hur menar du? Hur ska jag argumentera för min sak? Jag kan knappt något om el.
Du kan invänta lite fler svar, men när jag kollade snabbt verkar det vara en 1-fasspis fast tretti.se skrivit 400 V.

Du kan även kolla så du verkligen har 3-fas hemma, kolla mätaren eller räkningen.

J
E evediva skrev:
Är du säker på att du fått en spis till 400v, och inte 230? Modellen du länkade bild på finns i bägge alternativ.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.