På en altan/utomhus ska elinstallationen utföras eller placeras så att risken för barnolycksfall begränsas.Demmpa skrev:
Man har rekommenderat en höjd på 1,7 meter på icke petskyddade uttag (perilex i det här fallet) men som jag förstår rekommendationerna om uttaget sitter så att det svårligen är åtkomligt kan det monteras lägre.
Har antagligen missat något i tråden, men 1,7 meter är inte hugget i sten.
Eftersom denna är extra spis och kommer användas så sällan då kommer vi alltid dra ut kontakten och ta ner jordfelsbrytaren för säkerhets skullD Danne824 skrev:På en altan/utomhus ska elinstallationen utföras eller placeras så att risken för barnolycksfall begränsas.
Man har rekommenderat en höjd på 1,7 meter på icke petskyddade uttag (perilex i det här fallet) men som jag förstår rekommendationerna om uttaget sitter så att det svårligen är åtkomligt kan det monteras lägre.
Man kan ju tänka sig att man har en strömbrytare/säkring(ar) som man stänger av uttaget med när spisen tas bort..D Danne824 skrev:På en altan/utomhus ska elinstallationen utföras eller placeras så att risken för barnolycksfall begränsas.
Hjälper inte, om uttaget placeras lägre än 1,7 meter så ska det vara antingen petskyddat, blockerat, låsbart lock eller skyddad av fast inredning.D Dilato skrev:
Med blockerat menas ett uttag med brytare där brytaren bara kan manövreras när något sitter i uttaget samt att brytaren låser fast kontakten i uttaget när brytaren är tillslaget.
https://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/25061-ej-petskyddat-1-7meter-og.html
Så du har en extra jordfelsbrytare enbart för spisen (eller utrymmet)?F Fabian S. skrev:
Oavsett vilket så är diskussionen nu på en nivå där verkligheten egentligen säger noll risk...barn kryper omkring i uterummet när spisen inte står där eftersom det är för kallt att använda uterummet så därför är det avstängt....🤔😆
Redigerat: