Byggahus.se

Inkoppling av spis.

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hejsan.

Jag har precis köpt en ny induktionsspis (tillsammans med flera andra nya vitvaror). Döm om min förvåning när jag inte hade någon elkabel att plugga in i den nya spiskontakten som elektrikern satt på plats.
    Då jag ringde upp butiken från vilken jag köpt spisen fick jag svaret att nya spisar aldrig levereras färdig att anslutas. Det måste en fackman göra! Lite brist på information från butiken då jag köpte spisen kanske...

På baksidan av spisen bakom en med skruvar monterad plåt så finns en plint att ansluta fem ledare mot: 1 2 3 N PE tillsammans med tre etiketter som beskriver inkoppling med antingen 1 fas kopplad till 1, 2 och 3, nollan till N samt PE till PE.
    Eller 1 fas till 1 och 2 och nästa fas till 3 och N.
    Alternativt: faserna inkopplade i tur och ordning till 1, 2 och 3 samt nollan till N och PE till PE.

Eftersom jag har en riktig spiskontakt med 5st 2,5 kvad. kablar framdragna finner jag det naturligt att koppla in alla enligt alternativ tre.

Nu till min fråga: Varför finns de andra alternativen? Jag kan väl knappast köra både spis och ugn på full effekt om spisen är kopplad på något annat sätt än med trefas?

Ytterligare en fråga: Kablarna som går i väggen är som tidigare sagt 2,5 kvadrat men om jag skall köpa en sladd med alla kablar i och "bygga" en stickproppsförsedd anslutning så borde jag väl välja en sladd där kablarna är 3 eller 4:a kvadrat eftersom alla kablarna ligger emot varandra i sladden?

Tar tacksamt emot alla kommentarer.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Alternativen finns för att möjligöra installation på ställen där det inte går att få fram alla 3 faserna. En-fas inkoppling innebär ofta att man måste gå upp till minst 25A spissäkring, med grova ledare som resultat.

Ang anslutningskabel, det är tvärtom så att man brukar kunna gå ned i area på en anslutningssladd ett steg. Dels därför att den ligger relativt öppet och får hyffsad kylning, dels för att det är så kort sträcka.

3. I
    Medlem Nivå 6
    Alternativen beror nog till stor del av globaliseringen, i Norge t ex finns ej 400V så dom får köra med 230V/25A. Kopplade senast igår in en spishäll från IKEA (tror jag) där fanns om jag ej minns fel olika inkopplingsalternativ "only for UK, only for CZ, only for AUS" etc. Nya grejer varje dag...

4. Apprentice
    Medlem Nivå 7
    Vad du ska ha är alltså en RKK 5G1,5 (dryga metern brukar bli bra) och en Perilexstickpropp. Det finns även färdiga sladdställ.

5. H
    Medlem Nivå 1
    Oj, ner till 1,5kv. alltså? Blir det svårt att få plats med exempelvis 5G2,5 i en "Perilexstickpropp"? - som jag antar är den stickpropp jag behöver till spisen.

Sladdställ? Betyder det färdigkontakterat?

6. D
    Medlem Nivå 7
    5G1,5 RKK är tillräckligt eftersom kabeln "hänger löst". 2,5mm2 behövs alltså inte (och ja, det kan bli problem att få in en sådan kabel i en vanlig perilexkontakt - har dock inte testat själv).

Sladdställ är kabel med pågjuten (pågjutna) kontakt(-er).

7. H
    Medlem Nivå 1
    Jag kom på att det är ytterligare en grej jag funderat på.

Varför står det på alla induktionsspisar, även min, att de skall anslutas mot 230V?
    (Tittar man på exempelvis OnOff:s hemsida så säljs det inga 400V induktionsspisar.)

Eftersom det med allra största tydlighet framgår att jag kan koppla in tre faser så borde väl spisen kunna klassas även som en 400V spis?

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Njej.

3-fas fungera ju så att man har 400V mellan resp. faser, men från en fas mot nolla så har man 230V. Vill man förstå varför det blir så så måste man ta fram lite matteböcker.

En apparat som skall ha 400V kopplas in mellan faser, utan att man kopplar in nollan. EN apparat som sakll gå på 230V kopplas in mellan en fas och nollan. Om 230V apparaten dra mycket ström, och drar det på flera olika ellement internt, så kan konstruktören välja att göra det möjligt att koppla in flera faser, som alla får bidra till strömförsörjningen. Observera att detta går bara om man ex. kan mata platta1 från en fas och platta2 från en annan fas osv. Man kan inte vira ihop faserna och låta dem mata allt i en punkt, för det är ju 400V mellan faserna.

Dvs en apparat som kan kopplas in på flera faser kan antingen drivas på 400V eller på 230V. Apparater som huvudsakligen använder 400V har ofta delar i sig (ex. styrelektronik i spisen) som går på 230V. Därför kräver ofta även en 400V spis att nollan kopplas in. En ren 400v apparat behöver ingen nolla.

9. d@n
    Medlem Nivå 1
    Jag hade precis samma upplägg som du. 3-fasgrupp (3x16A) till befintlig spiskontakt och byggde om hela köket med nya vitvaror. Jag splittade 3-fasgruppen så att 2 faser gick till spishällen och 1 fas till ugnen. Kopplingsalternativet kan benämnas 2N och du ska nog koppla en fas till #1 som sammankopplas via bricka med #2, en fas till #3, nollan ska kopplas till N och jord till jord. Jag använde 2,5 mm2 kabel -även om folk sagt att med kabel i luft så kan man gå ned till 1,5 mm2, och det var inga problem att koppla.

Ugnen behöver ju också ström och jag vet inte hur mycket mer du kan ta ut i ditt kök. Jag tog sista fasen i trefasgruppen till ugnen (plus nolla och jord). Mikron fick gå på samma säkring som belysningen (10A), övrigt (kaffe, vattenkokare, brödrost osv) på "bänkuttag" (10A).