Byggahus.se
Hej. Håller på och ska koppla in en PellX brännare i min Albin Trio panna från 89 då våran LVVP pump verkar ge upp snart. Så min fundering är hur jag ska koppla in ström på befintligt överhettningsskydd från gamla oljebrännaren?
 
  • Närbild på industriell komponent med märkningar, smutsig yta, möjligtvis en del av rörledning eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre termostat med rattar, kontrollampor, mot vit vägg, industriell känsla, droppar nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men brännaren har väl eget öh skydd? Bilden ser mer ut som termostat. Men brännaren måste kunna känna av tanktemp med med sin sensor. Troligtvis byter man ut termostat mot denna sensor om det går
 
Okej då har jag fått fel info angående vad det där är. Men då ska jag se om givaren från brännaren passar i samma rör som denna sitter i så blir det mindre jobb👍
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Det där ser ut att vara en kombinerad termostat och överhettningsskydd. Brännaren ska ha ett överhettningsskydd. Så jag skulle tro att det är helt rätt att nyttja det som finns.
 
Men enligt instruktionerna så ska elen kopplas via pannans överhettningsskydd står det så då bör ju enligt min tanke strömmen kopplas via den delen som bilderna visar?
 
Ja, den högra delen.
 
  • Gilla
Marcus Brottare
  • Laddar…
M Marcus Brottare skrev:
Hej. Håller på och ska koppla in en PellX brännare i min Albin Trio panna från 89 då våran LVVP pump verkar ge upp snart. Så min fundering är hur jag ska koppla in ström på befintligt överhettningsskydd från gamla oljebrännaren?
Låter som en dålig investering rent ekonomiskt att elda pellets. Vad kostar pumpen att laga OM den brakar?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter som en dålig investering rent ekonomiskt att elda pellets. Vad kostar pumpen att laga OM den brakar?
Pumpen är sedan 2004 och fått pris på 100k för en ny och fått en hyfsad ny brännare för 1000 spänn och ca 1ton pellets. Så för min del så är det bättre ekonomiskt just nu
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M Marcus Brottare skrev:
Pumpen är sedan 2004 och fått pris på 100k för en ny och fått en hyfsad ny brännare för 1000 spänn och ca 1ton pellets. Så för min del så är det bättre ekonomiskt just nu
Köp ett nytt överhettningsskydd och kassera de gamla. Du vet inte ens om det funkar som de ska.
 
B Belastar skrev:
Köp ett nytt överhettningsskydd och kassera de gamla. Du vet inte ens om det funkar som de ska.
Nej det ska inhandlas ett nytt men tanken var att se om jag kunde få igång maskineriet tills dess att jag fått tag i ett nytt
 
M Marcus Brottare skrev:
Nej det ska inhandlas ett nytt men tanken var att se om jag kunde få igång maskineriet tills dess att jag fått tag i ett nytt
Ok. Då lär du köra på de gamla. Räcker om du går in med fasen så den bryter.
 
  • Gilla
Marcus Brottare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.