3 739 läst · 43 svar
4k läst
43 svar
Har jag köpt för stor kompressor? Hjälp med inkoppling!
Tjenare, har letat efter en kompressor ett tag!
Kom ut en stor kompressor på Marketplace i grannbyn för ett tag sen.
Elmotorn är på 7.5kw/10hk.
Jag hittade vad jag tyckte en lämplig plats för min kompressor, uppe på loftet i ladugården (oisolerat)
Jag ringde en elektriker som drog fram en 6kvadrats-matning till ett cee-don 32a avsäkrat till 25a.
Nu har jag äntligen fått upp kompressorn och ska provköra den, jag skjuter säkringar hela tiden.
Jag funderar på om det helt enkelt är oljan i kompressorn som inte är avsedd för kyla, efter lite googling så verkar folk som har kompressorn utomhus köra vanlig motorolja typ 0w-30 eller liknande.
Eller om något är fel inställt/kopplat el-skåpet till kompressorn, misstänker att de är en y/d start. Alternativt att jag behöver vända på 2 faser, men hur vet jag det?
Kompressorn går i ett par sekunder sen så skjuter ena fasen, precis när den kopplar över?
En utav gångerna sköt huvudsäkringen också, då tyckte jag att jag kände lukten utav bränd el inuti ladan.
Kan varit jag som vart extremt nojjig också, starkström är inte min grej.
Funderar på om man kan hänga av remmarna för att bara provköra elmotorn?
Laddar upp bilder på skåpet så kanske jag kan få hjälp med att kika att allt är rätt så långt!
Kanske kan få hjälp med att ställa in tidsrelä och motorskydd, har ingen aning om hur man handskas med sånt 😅
Och ni som tycker jag ska ringa ut elektrikern imorgon, så ska jag givetvis göra det om det behövs!
Vill bara säkerställa så det inte är någon felkoppling/inställning eller att oljan är för tjock när de är kallt.
Känns aningen retligt att ringa ut honom för en sån sak 🙃
Tack på förhand!
Kom ut en stor kompressor på Marketplace i grannbyn för ett tag sen.
Elmotorn är på 7.5kw/10hk.
Jag hittade vad jag tyckte en lämplig plats för min kompressor, uppe på loftet i ladugården (oisolerat)
Jag ringde en elektriker som drog fram en 6kvadrats-matning till ett cee-don 32a avsäkrat till 25a.
Nu har jag äntligen fått upp kompressorn och ska provköra den, jag skjuter säkringar hela tiden.
Jag funderar på om det helt enkelt är oljan i kompressorn som inte är avsedd för kyla, efter lite googling så verkar folk som har kompressorn utomhus köra vanlig motorolja typ 0w-30 eller liknande.
Eller om något är fel inställt/kopplat el-skåpet till kompressorn, misstänker att de är en y/d start. Alternativt att jag behöver vända på 2 faser, men hur vet jag det?
Kompressorn går i ett par sekunder sen så skjuter ena fasen, precis när den kopplar över?
En utav gångerna sköt huvudsäkringen också, då tyckte jag att jag kände lukten utav bränd el inuti ladan.
Kan varit jag som vart extremt nojjig också, starkström är inte min grej.
Funderar på om man kan hänga av remmarna för att bara provköra elmotorn?
Laddar upp bilder på skåpet så kanske jag kan få hjälp med att kika att allt är rätt så långt!
Kanske kan få hjälp med att ställa in tidsrelä och motorskydd, har ingen aning om hur man handskas med sånt 😅
Och ni som tycker jag ska ringa ut elektrikern imorgon, så ska jag givetvis göra det om det behövs!
Vill bara säkerställa så det inte är någon felkoppling/inställning eller att oljan är för tjock när de är kallt.
Känns aningen retligt att ringa ut honom för en sån sak 🙃
Tack på förhand!
Redigerat:
Jag tycker det står 18,6 A som märkström.K k0rken skrev:Tjenare, har letat efter en kompressor ett tag!
Kom ut en stor kompressor på Marketplace i grannbyn för ett tag sen.
Elmotorn är på 7.5kw/10hk.
Jag hittade vad jag tyckte en lämplig plats för min kompressor, uppe på loftet i ladugården (oisolerat)
Jag ringde en elektriker som drog fram en 6kvadrats-matning till ett cee-don 32a avsäkrat till 25a.
Nu har jag äntligen fått upp kompressorn och ska provköra den, jag skjuter säkringar hela tiden.
Jag funderar på om det helt enkelt är oljan i kompressorn som inte är avsedd för kyla, efter lite googling så verkar folk som har kompressorn utomhus köra vanlig motorolja typ 0w-30 eller liknande.
Eller om något är fel inställt/kopplat el-skåpet till kompressorn, misstänker att de är en y/d start. Alternativt att jag behöver vända på 2 faser, men hur vet jag det?
Kompressorn går i ett par sekunder sen så skjuter ena fasen, precis när den kopplar över?
En utav gångerna sköt huvudsäkringen också, då tyckte jag att jag kände lukten utav bränd el inuti ladan.
Kan varit jag som vart extremt nojjig också, starkström är inte min grej.
Funderar på om man kan hänga av remmarna för att bara provköra elmotorn?
Laddar upp bilder på skåpet så kanske jag kan få hjälp med att kika att allt är rätt så långt!
Kanske kan få hjälp med att ställa in tidsrelä och motorskydd, har ingen aning om hur man handskas med sånt 😅
Och ni som tycker jag ska ringa ut elektrikern imorgon, så ska jag givetvis göra det om det behövs!
Vill bara säkerställa så det inte är någon felkoppling/inställning eller att oljan är för tjock när de är kallt.
Känns aningen retligt att ringa ut honom för en sån sak 🙃
Tack på förhand!
Om du direktstartar den ung. 9 ggr i startström.
Du måste ha en Startapparat för detta. En automatiskt ”Stjärn/triangel” brukar fungera.
Att ha så starka motorer i hemma miljö är ofta problematiskt.
Hej, det står 15,6A som märkström.J Jonas928 skrev:
Är inte lådan själva startapparaten?
Enligt tidigare ägare har den gått med en 20amp trög säkring.
Lådan på din bild är en automatisk YD-start det är bra och om den är rätt kopplad bör du klara starten med 25 A säkringar. Så det du skriver om att säkringen löser vid omkopplingen tyder ev på felkoppling. Har den varit losskopplad från motorn under tiden mellan att den fungerade och nu? Och hur ser det ut med startavlastning av trycket mot cylindrarna normalt en magnetventil eller del av tryckströmbrytaren? Har du lyckats starta någon gång utan att säkringen löser?K k0rken skrev:
Du kan testa att skruva upp tiden lite på tidreläet så ser du om det fortfarande löser just vid omkopplingen. Och givetvis är temperaturen en faktor också som nämns ovanför.
Yes, googlade en del innan jag ställde upp kompressorn och det verkar inte vara några större bekymmer att kompressorn står "ute".E EdvardA skrev:
En del har bytt till olja som flyter lättare vid kyla.
Det är en rätt stor klump att flytta på, så inge sugen på att bära ner den för att prova i första taget.
Tanken med tråden är att kika över elkopplingen så allt står rätt till där, innan jag gör några större förändringar som tex flytta kompressorn! 🙂
Hej, den har inte varit ifrånkopplad något vid motorn.GK100 skrev:Lådan på din bild är en automatisk YD-start det är bra och om den är rätt kopplad bör du klara starten med 25 A säkringar. Så det du skriver om att säkringen löser vid omkopplingen tyder ev på felkoppling. Har den varit losskopplad från motorn under tiden mellan att den fungerade och nu? Och hur ser det ut med startavlastning av trycket mot cylindrarna normalt en magnetventil eller del av tryckströmbrytaren? Har du lyckats starta någon gång utan att säkringen löser?
Du kan testa att skruva upp tiden lite på tidreläet så ser du om det fortfarande löser just vid omkopplingen. Och givetvis är temperaturen en faktor också som nämns ovanför.
Ur y/d lådans start går en kabel som de sitter ett cee-don på, så inget har förändrats där sen föregående ägare.
Jag har aldrig lyckats starta kompressorn.
Ja de sitter någon form av magnetventil också, förmodligen en startavlastning.
Yes, tänker också på temperaturen. Men vill kolla av elen innan jag flyttar kompressorn. Det är en rejäl klump.
Alternativet är väl att hänga av remmarna för att provköra elmotorn? Vet inte om de är någon nackdel eller om de fungerar.
Har slut på säkringar nu, så la ut tråden här i hopp om att få lite mer kött på benen inför vidare felsökning imorgon!
Jag har inte kikat på inlägget eller eventuellt kopplingsschema, men rent generellt är det olagligt med direktinkoppling av elmotorer med en effekt på en bit över 4kw.
Jag rekommenderar starkt en mjukstart eller en y/d koppling för så stora motorer. Startströmmen blir stor, husets säkring klarar troligen det OM säkringarna inte redan belastas av annan utrustning. Huset bör klara runt 90A i startström obelastat.
Jag rekommenderar starkt en mjukstart eller en y/d koppling för så stora motorer. Startströmmen blir stor, husets säkring klarar troligen det OM säkringarna inte redan belastas av annan utrustning. Huset bör klara runt 90A i startström obelastat.
Varför skriver du när du inte ens i denna korta tråd tittat på TS första bild dvs en automatisk YD-kopplare?A August.E skrev:Jag har inte kikat på inlägget eller eventuellt kopplingsschema, men rent generellt är det olagligt med direktinkoppling av elmotorer med en effekt på en bit över 4kw.
Jag rekommenderar starkt en mjukstart eller en y/d koppling för så stora motorer. Startströmmen blir stor, husets säkring klarar troligen det OM säkringarna inte redan belastas av annan utrustning. Huset bör klara runt 90A i startström obelastat.
Beror inte på oljan iallafall,har min ståndes ute i en oisolerad "låda" ute sedan jag köpte den ny -82. Kör med Biltemas kompressorolja..
Jag hade inte tid, men man kan docknutifrån mitt inlägg testa att drivakompressorn med övriga förbrukare avstängda sedan en tid tillbaka.GK100 skrev:
Om man använder 60% av kapaciteten för generellt drift av annat räcker inte startströmmen till, men kan säkert räcka med noll andra förbrukare.