2 289 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Inkoppling av lysrörsarmatur under köksskåp
Från rör i köksväggen kommer FK-kabel (fas, nolla och jord) ut och dom kablarna är för korta för att ansluta i den lysrörsarmatur jag vill använda. Är det ok att montera en kopplingsdosa och ansluta kablarna från väggen där i och sedan gå vidare ca 40cm med en kabel till lysrörsarmaturen? Vill gärna använda RKK-kabel pga kabelns fysikaliska flexibilitet, är det tillåtet? Eller är det EKK, EKK light eller EKLK som gäller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 175 inlägg
Det går bra * 2. Men varför behöver kabeln vara flexibel? EKK borde duga gott, den är nog sladdrig. EKRK är den som brukar användas inomhus.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Det där med att du vill ha en flexibel kabel tolkar jag som att kabeln kanske inte skall klamras fast, utan mer vara som anslutningskabel till apparat?
I så fall gäller också att det måste finnas dragavlastning för kabeln i båda ändar. Finns speciella dragavlastningar som kan monteras i vanliga dosor, alternativt en ansltningsdosa som är speciellt gjord för ändamålet.
I så fall gäller också att det måste finnas dragavlastning för kabeln i båda ändar. Finns speciella dragavlastningar som kan monteras i vanliga dosor, alternativt en ansltningsdosa som är speciellt gjord för ändamålet.
Nja, min tanke är att klamra fast kabeln mellan dosa och armatur. Och funderingen var om det är ok med RKK-kabel, för att jag har några meter hemma av den varianten. Har nämligen för mig att jag någonstans, någon gång hört något om att RKK inte alltid är ok i/vid lysrörsarmatur pga RKK-kabel inte nödvändigtvis är tillräckligt skyddad mot den mängd UV-strålning som ett vanligt lysrör kan avge? Men det kanske är helt fel???
Klicka här för att svara