23 122 läst ·
111 svar
23k läst
111 svar
Inkoppling av kommunalt.
Får hoppas att du inte menar att rörläggaren kostade 62500 kr(?)Coolman skrev:Jag vet också...... Skulle gräva 14 meter längd och 1 meter djupt. Redan efter 30 cm på ett ställe gick telekabeln av... Löstes med "mus-öron"-skarvar
.
Inkoppling av kommunalt vatten gjorde detta i Sjöbo också på mitt förra hus.
Det var den dyra rör butiken Nilsson Rör som hade ensamrätt på inkopplingen. Ägaren till rör butiken fyller i blanketten och tar kontakt med kommunen.
Sen glatt betala bygglovet på 825 kr, inkoppling av vatten 62.500 kr, inkoppling till huset från gatan 9.800 kr. Men skönt slippa pumpen så det är tyst i hela huset![]()
Kan någon kortfattat berätta för mig hur jag ska göra och vad för material.
Gräva ner till ca 1 meters djup
32 mm pemslang
110 mm avloppsrör
Vattenmätarkonsoll
Behövs det rensbrunn?(avståndet är ca 5 meter)
Behövs det avluftning?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
62500 kr är avgiften man måste betala för att få koppla in sig på det kommunala vatnet.
Någon rensbrunn behövs inte på så kort sträcka som 5 meter för det kan man spola utifrån gatan om man behöver spola.
Avluftning behövs inte heller.
Ska du lägga avlopp så räcker inte 1 meters djup långt för det ligger på minst 2 meter i gatan.
Någon rensbrunn behövs inte på så kort sträcka som 5 meter för det kan man spola utifrån gatan om man behöver spola.
Ska du lägga avlopp så räcker inte 1 meters djup långt för det ligger på minst 2 meter i gatan.
Avloppet behöver inte ligga djupt eftersom rören normalt är tomma. Huvudsaken är att det är fall hela vägen.Göran.W skrev:62500 kr är avgiften man måste betala för att få koppla in sig på det kommunala vatnet.
Vattenledningen däremot bör ligga djupt. 2 meter ska väl vara frostfritt i hela Sverige? Om du lägger i en värmekabel behöver du inte gräva lika djupt.
Du bor inte i hemmestorp?
Du ska ha en Prk koppling. Är nog en sån du menar där du säger mässing.
Ring o hör med kommunen vad för storlek på mätare dom sätter in. finns olika storlekar och visa kommuner har antingen den ena eller den andra eller båda.
Du ska ha en Prk koppling. Är nog en sån du menar där du säger mässing.
Ring o hör med kommunen vad för storlek på mätare dom sätter in. finns olika storlekar och visa kommuner har antingen den ena eller den andra eller båda.
Ja jag bor i Hemmestorp.palman87 skrev:
Hur kunde du gissa det?
Ja jag menar PRK.