8 865 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Inkoppling av CTC 265 kombipanna
Behöver bara ta dit en sotare och koppla in pannan. Sen är resten klart redan.
Tänkte testa och se hur det fungerar. Fungerar det (ja även om jag måste elda mycket) så införskaffar jag en äldre begagnad vedpanna.
Var kan jag hitta denna regel om att man inte får elda utan ack-tank?
Tänkte testa och se hur det fungerar. Fungerar det (ja även om jag måste elda mycket) så införskaffar jag en äldre begagnad vedpanna.
Var kan jag hitta denna regel om att man inte får elda utan ack-tank?
ved i 265 är en nödlösning i fall man får slut på oljan en lördagskväll
. Liten vedvolym, liten värmeöverföringsyta. Gratisved och tid att passa pannan dygnet runt är ett måste.
Ser ingen ekonomi i att investera 50-100 tusen i en vedanlägning som kräver så mycket tillsyn .... i ett hus med bekväm fjärrvärme.
Sälj veden till andra och betala fjärrvärmen med dom pengarna
.
gaia
Ser ingen ekonomi i att investera 50-100 tusen i en vedanlägning som kräver så mycket tillsyn .... i ett hus med bekväm fjärrvärme.
Sälj veden till andra och betala fjärrvärmen med dom pengarna
gaia
Klart som korvspad att det fungerar med en modern vedpanna.
Finns väl ingenting du kan testa om det fungerar med en gammal oljepanna?? Oljepannan fungerar ju på ett helt annat sätt.
Moderna begagnade vedpannor är sällsynta på Blocket och de som säljs de säljs till fantasipriser. Skräpet som du inte kommer att få elda i om något år blir naturligtvis kvar.
Bättre satsa på nytt för du vet inte hur rostig en gammal panna är.
Finns väl ingenting du kan testa om det fungerar med en gammal oljepanna?? Oljepannan fungerar ju på ett helt annat sätt.
Moderna begagnade vedpannor är sällsynta på Blocket och de som säljs de säljs till fantasipriser. Skräpet som du inte kommer att få elda i om något år blir naturligtvis kvar.
Bättre satsa på nytt för du vet inte hur rostig en gammal panna är.
Provtryckning av skorsten kostar inte speciellt mycket har jag för mig. Sen sköter jag inkopplingen. Det är lite rör och kopplingar.
Det finns en bra vedpanna på blocket som jag är sugen på. Säljes dessutom i samma stad som jag bor i! Men jag vill ändå testa hur det fungerar att köra min CTC parallellt med fjärrvärmen först. Vem vet....det kanske går åt h***ete
Min fjärrvärmeleverantör har höjt priset på kwh rätt ordentligt på sistone, därav mina galna planer på att koppla in pannan.
Det finns en bra vedpanna på blocket som jag är sugen på. Säljes dessutom i samma stad som jag bor i! Men jag vill ändå testa hur det fungerar att köra min CTC parallellt med fjärrvärmen först. Vem vet....det kanske går åt h***ete
Min fjärrvärmeleverantör har höjt priset på kwh rätt ordentligt på sistone, därav mina galna planer på att koppla in pannan.
Man får elda utan acktank? Det gör iallafall en av mina grannar,han eldar i en "old" kombi panna.Helt godkännt av sotarn.Dock så håller ja på å försöka övertyga han att han ska bygga om sin oljetank till acktank istället..
Till alla som säger att det inte fungerar, är olagligt, för dyrt etc etc etc...
Jag har nu kopplat in min CTC och även införskaffat en 500L ack-tank och det fungerar riktigt bra. Visst...då det är kallare än -15 så får jag elda i princip konstant för att få värme i huset, men annars så går det bra!
Pengarna jag lagt ut på rör, ack-tank etc (köpt begagnat) kommer jag att tjäna igen troligtvis redan denna vinter.
Jag har nu kopplat in min CTC och även införskaffat en 500L ack-tank och det fungerar riktigt bra. Visst...då det är kallare än -15 så får jag elda i princip konstant för att få värme i huset, men annars så går det bra!
Pengarna jag lagt ut på rör, ack-tank etc (köpt begagnat) kommer jag att tjäna igen troligtvis redan denna vinter.
Beror ju på personlig läggning vilka "bedrifter" man tycker är värt att skryta om.
Så sant, en del skryter om dyraste pannan med största acktankarna, andra om hur billigt man kan komma undan.
LeChuck, nu har du varit taskig mot de som lagt ut 150.000:- eller mer på värmesystem.
LeChuck, nu har du varit taskig mot de som lagt ut 150.000:- eller mer på värmesystem.
Haha, jo det stämmer. Men det är ju naturligtvis så att en ny/nyare vedpanna fungerar mycket bättre än mitt elände. Jag får göra av med rätt mycket ved för att uppnå någon effekt.
Men tanken var ju att tjäna pengar på detta projekt och det kommer jag att göra!
Det är lite kul att det fungerar så pass bra som det gör, det var ju en och annan som förkastade idén att koppla in denna panna.
Kommentarer jag fick:
* Skorstenen skulle gå sönder, eftersom rökgastemperaturen var så enormt hög.
* Pannan gick överhuvudtagen inte att elda ved i.
* Jag fick inte elda!
* Det skulle bli enormt dyrt.
* Jag skulle inte kunna värma upp huset alls.
* Jag fick inte koppla in pannan parallellt med fjärrvärme.
Men, allt detta stämde ju inte...
Men tanken var ju att tjäna pengar på detta projekt och det kommer jag att göra!
Det är lite kul att det fungerar så pass bra som det gör, det var ju en och annan som förkastade idén att koppla in denna panna.
Kommentarer jag fick:
* Skorstenen skulle gå sönder, eftersom rökgastemperaturen var så enormt hög.
* Pannan gick överhuvudtagen inte att elda ved i.
* Jag fick inte elda!
* Det skulle bli enormt dyrt.
* Jag skulle inte kunna värma upp huset alls.
* Jag fick inte koppla in pannan parallellt med fjärrvärme.
Men, allt detta stämde ju inte...
Visst de är inte det bekvämaste systemet för ved eldning men en granne gjorde på liknande sätt med kökspannan för att slippa förbruka så mycket pellets..
Han kopplade så att kökspannan gick direkt på radiatorerna o pelletspannan shuntades bort då tempen gick över 19° inne vilket inte tog långstund på morgonen med första brasan gjordes, Sen eldade dom igen då dom kom från jobbet tills de va sängdax.. Med kökspannan hälls tempen på lite över 23° inne så pelletspannan behövde bara hjälpa till lite på morgonen o lite på dagen..
Med god tillgång på billig/gratis ved är det inte helt fel..
Ända nackdelen är ju om rökgastemepn är extremt hög, Men bara genom att ha motdragsluka kan den ju gå få på hyfsad nivå så skorsten inte blir skadad..
Han kopplade så att kökspannan gick direkt på radiatorerna o pelletspannan shuntades bort då tempen gick över 19° inne vilket inte tog långstund på morgonen med första brasan gjordes, Sen eldade dom igen då dom kom från jobbet tills de va sängdax.. Med kökspannan hälls tempen på lite över 23° inne så pelletspannan behövde bara hjälpa till lite på morgonen o lite på dagen..
Med god tillgång på billig/gratis ved är det inte helt fel..
Ända nackdelen är ju om rökgastemepn är extremt hög, Men bara genom att ha motdragsluka kan den ju gå få på hyfsad nivå så skorsten inte blir skadad..