Har fjärrvärme till min villa nu och tänkte koppla in en gammal befintlig kombipanna (ved/olja) CTC 265 parallellt med fjärrvärmen. Pannan kopplades ur när fjärrvärmecentralen installerades (innan jag köpte villan).
* Pannan kopplas naturligtvis in på sekundärsidan av fjärrvärmesystemet
* Pannan kopplas endast in för uppvärmning av villan
* Två ventiler används för att öppna/stänga av fjärrvärmesystemet
* Två ventiler används för att öppna/stänga systemet till pannan
* En till cirkulationspump installeras för "pann-systemet"
Pannan har ett öppet system medan expansionskärlet till fjärrvärmen har ett slutet system. Kan det bli problem tro?
Någon spontan kommentar? Kommer det att fungera?
* Pannan kopplas naturligtvis in på sekundärsidan av fjärrvärmesystemet
* Pannan kopplas endast in för uppvärmning av villan
* Två ventiler används för att öppna/stänga av fjärrvärmesystemet
* Två ventiler används för att öppna/stänga systemet till pannan
* En till cirkulationspump installeras för "pann-systemet"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannan har ett öppet system medan expansionskärlet till fjärrvärmen har ett slutet system. Kan det bli problem tro?
Någon spontan kommentar? Kommer det att fungera?
Anledningen till att jag vill elda ved är att jag har tillgång till gratis ved. Har ingen ackumulatortank tank nu, men kanske införskaffar en sen.
Varför skulle jag inte kunna elda ved i pannan? Det är ju en ved/olje -panna. Är den miljöfråga? Det kan ju knappast räknas som nyinstallation, då den egentligen aldrig varit bortmonterad.
Varför skulle jag inte kunna elda ved i pannan? Det är ju en ved/olje -panna. Är den miljöfråga? Det kan ju knappast räknas som nyinstallation, då den egentligen aldrig varit bortmonterad.
Vedeldning utan acktank för uppvärmning får man inte hålla på med.
Är det fastighetsmäklaren som påstått att ctc 265 är en vedpanna?Inte första gången i så fall.
Den pannan har aldrig konstruerats för att elda med ved. Den konstruerades på den tiden långt tilbaka när några fortfarande eldade med koks. Den har inte värmeupptagande ytor för att kunna ta till sig värmen i veden utan elden går rakt ut i skorstenen där det kan bli 300-400 grader. Ta en titt på en riktig vedpanna och titta in i din panna genom övre luckan så förstår du att vedeldning är hopplöst.
En förstörd skorsten är inte billig att återställa. Teglet tål inte de temperaturer som "vedeldning" i ctc 265 åstadkommer.
Eftersom du byter eldningssystem från olja till ved bör du väl också kontakta sotaren för en provtryckning av skorstenen. Får du brand pga. vedeldningen så kan annars försäkringsbolagen se en orsak att inte betala ersättning.
Sätt in en ny riktig vedpanna med acktank om du har gratis ved! Den investeringen är rätt snabbt intjänad med de fjärrvärmepriser som förekommer. Då kan du värma huset med ved vilket du inte kan med en ctc 265.
Är det fastighetsmäklaren som påstått att ctc 265 är en vedpanna?Inte första gången i så fall.
Den pannan har aldrig konstruerats för att elda med ved. Den konstruerades på den tiden långt tilbaka när några fortfarande eldade med koks. Den har inte värmeupptagande ytor för att kunna ta till sig värmen i veden utan elden går rakt ut i skorstenen där det kan bli 300-400 grader. Ta en titt på en riktig vedpanna och titta in i din panna genom övre luckan så förstår du att vedeldning är hopplöst.
En förstörd skorsten är inte billig att återställa. Teglet tål inte de temperaturer som "vedeldning" i ctc 265 åstadkommer.
Eftersom du byter eldningssystem från olja till ved bör du väl också kontakta sotaren för en provtryckning av skorstenen. Får du brand pga. vedeldningen så kan annars försäkringsbolagen se en orsak att inte betala ersättning.
Sätt in en ny riktig vedpanna med acktank om du har gratis ved! Den investeringen är rätt snabbt intjänad med de fjärrvärmepriser som förekommer. Då kan du värma huset med ved vilket du inte kan med en ctc 265.
Angående elda!Skaffa kamin (Gratis ved)..då kan man både elda och fisa och få ner förbrukningen på samma gång-MH- skrev:
Mvh
Visste verkligen inte att man inte fick elda utan acktank! När infördes denna regel? Min panna har en tank på 245l tror jag.
Tänkte på det här att CTC 265B inte är till för vedeldning. Tycker det är lite konstigt eftersom det står om just vedeldning i manualen. I manualen står det till och med skrivet vilken effekt man får ut om man eldar med ved.
Min plan var annars att testa att koppla in min CTC265B parallellet med fjärrvärmen - egentligen bara som test, för att se hur det fungerar. Verkar det fungera så säljer jag pannan (verkar vara en ok panna om man vill köra pellets) och köper en begagnad bättre vedpanna.
Grejen är den att jag är ganska nöjd med fjärrvärme som lösning, men skulle gärna elda lite under de kallaste månaderna.
Tänkte på det här att CTC 265B inte är till för vedeldning. Tycker det är lite konstigt eftersom det står om just vedeldning i manualen. I manualen står det till och med skrivet vilken effekt man får ut om man eldar med ved.
Min plan var annars att testa att koppla in min CTC265B parallellet med fjärrvärmen - egentligen bara som test, för att se hur det fungerar. Verkar det fungera så säljer jag pannan (verkar vara en ok panna om man vill köra pellets) och köper en begagnad bättre vedpanna.
Grejen är den att jag är ganska nöjd med fjärrvärme som lösning, men skulle gärna elda lite under de kallaste månaderna.
varför inte en snygg kamin eller spis inne.Det sprakar mysigt och ger bra vämre om nu inte veden ska vara primär värme?Känns ganska over kill att instalera panna och tank som sekundär värme.Tanken kan du iofs ha nytta av om du vill skaffa solvämrme.Sen vet jag inte om det är ok med fjärr leverantörer att ha ved panna i komb med fjärr värme
Mitt Tips! Köp en kamin modell större om murstock placering funkar bra vill säga ...sprida värmen finns det åtskilliga knep ..det är en bra början ,finns även begagnade kaminer ...
Så gratis veden får göra sitt...
Sen håll tanken med en riktig vedpanna vid liv.....
Sen håll tanken med en riktig vedpanna vid liv.....
Herrejösses!
Inte ska du kosta på acktank, syrventil, stort expansionskärl, laddomat, rördragning, provtryckning av sotare mm. bara för att konstatera att det inte går att elda ved i en 265 panna.
Jag eldar pellets i en 265. Det funkar bra men ingen nytta för dig som redan har fjärrvärme.
Elda utan acktank med ved får du som sagt inte göra.
Inte ska du kosta på acktank, syrventil, stort expansionskärl, laddomat, rördragning, provtryckning av sotare mm. bara för att konstatera att det inte går att elda ved i en 265 panna.
Jag eldar pellets i en 265. Det funkar bra men ingen nytta för dig som redan har fjärrvärme.
Elda utan acktank med ved får du som sagt inte göra.