10 795 läst ·
66 svar
11k läst
66 svar
Inkoppling 230V-inverter i bil. Konstig pryl på batteriets minuspol
Ser att det är en liten mojäng med 4 klena kablar till, som sitter på (den lite märkliga) polskon till minuspolen.
Den gul/svarta kabeln går till chassi + motor.
Jag är ju van bilar från förra århundratet, så det här var nytt för mig.
Jag ska sätta in en 12-230V inverter, så därför börjar jag undra över detta.
Den gul/svarta kabeln går till chassi + motor.
Jag är ju van bilar från förra århundratet, så det här var nytt för mig.
Jag ska sätta in en 12-230V inverter, så därför börjar jag undra över detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Jadu Mikael, som den elektroniknörd jag är gissar jag på strömmätning (med Hallelement)
Protte
Protte
Edit: Typ fyra på bollen, men ser ut exakt som denna
https://www.fischermotorsports.com/...ucts/sensors/battery-terminal-current-sensor/
https://www.fischermotorsports.com/...ucts/sensors/battery-terminal-current-sensor/
Jag tänkte också på ett hallelement.prototypen skrev:
dof skrev:
Något sådant gissade jag / var rädd för, alltså alla tre svaren ...K Klakorp skrev:
Jag har alltså tänkt dra en grov kabel från plus, sätta in ett extra batteri (AGM) och från detta extra batteri mata invertern (men ström från båda batterierna kommer ju försörja invertern, då de sitter parallellt.
Och ja, det är en elbil, ren elbil. Och ja, jag har läst i bruxen att när batteripacket når de sista procenten så stängs allt onödigt i bilen av, typ AC, värme, bakrutevärme osv.
Men det är ju alltså inte 12V-batteriet, som det är det jag nu håller på med. Men det kan ju ändå ha med den funktionaliteten att göra.
Bilen har ju ett ganska vanligt 12V-batteri. Det driver väl typ nästan alla utrustning som är 12V i alla bilar, sätesvärmare, lampor, bilradio etc. Dock inte bränslepump och tändsystem bl.a., då sånt helt saknas.useless skrev:
Sen har bilen ett högvolts, högkapacitetsbatteri, som driver elmotorn, ev något mer. Motorstyrningen körs ju relativt troligt från samma, men kanske även AC och kupévärme .. Jag kan ju inte detaljer i den omfattningen.
Och 12V laddas från högkapacitetsbatteriet, ...på något sätt.
Ok. Så det sitter där som buffert för att hålla nere på storleken på spänningsregulatorn från 'högvolt' till 12 Volt.
Det finns väl två saker som kan inträffa:
- Bilens batteriövervakning blir lurad och mäter bara halva strömmen. Borde inte vara nåt problem om allt funkar som det ska? Såvida den inte använder strömmen och tiden för att räkna ut kapaciteten? Men det borde vara ett intelligentare system än så som även mäter spänningen?
- Bilens batteriövervakning uppfattar att det dras väldigt mycket ström när invertern är inkopplad och reagerar på det. Rent tekniskt borde det inte spela någon roll hur mycket ström man använder så länge man inte laddar ur batteriet för mycket, så jag tror inte att övervakningen bara reagerar på hög ström? Men det kan ju finnas nåt obskyrt skydd som säger att det inte får gå mer än X Ampere momentant eller nåt sånt?
Det finns väl två saker som kan inträffa:
- Bilens batteriövervakning blir lurad och mäter bara halva strömmen. Borde inte vara nåt problem om allt funkar som det ska? Såvida den inte använder strömmen och tiden för att räkna ut kapaciteten? Men det borde vara ett intelligentare system än så som även mäter spänningen?
- Bilens batteriövervakning uppfattar att det dras väldigt mycket ström när invertern är inkopplad och reagerar på det. Rent tekniskt borde det inte spela någon roll hur mycket ström man använder så länge man inte laddar ur batteriet för mycket, så jag tror inte att övervakningen bara reagerar på hög ström? Men det kan ju finnas nåt obskyrt skydd som säger att det inte får gå mer än X Ampere momentant eller nåt sånt?
Det vore ju en rätt dumt och knepigt konstruerad skåpbil/arbetsbil, om det inte skulle gå att koppla in ytterligare externa förbrukare, det är ju inte ovanligt i arbetsbilar.
Jag tänkte ju ta en ledning från pluspolen, sen låta karossen återleda till minus.
Det innebär ju att all ström som förbrukas av det andra batteriet och invertern också kommer mätas, då det passerar denna sensor på polskon.
Eller vänta nu. Det är kanske just det som inte sker ... Återledningen kommer ske direkt till den enhet som laddar batteriet (batterierna).
Jag skulle ju kunna lura mätningen genom att dra en helt egen minuskabel direkt till det andra batteriet, så att båda batterierna helt enkelt är parallellkopplade, plus till plus, minus till minus.
Hmm.useless skrev:
Jag tänkte ju ta en ledning från pluspolen, sen låta karossen återleda till minus.
Det innebär ju att all ström som förbrukas av det andra batteriet och invertern också kommer mätas, då det passerar denna sensor på polskon.
Eller vänta nu. Det är kanske just det som inte sker ... Återledningen kommer ske direkt till den enhet som laddar batteriet (batterierna).
Jag skulle ju kunna lura mätningen genom att dra en helt egen minuskabel direkt till det andra batteriet, så att båda batterierna helt enkelt är parallellkopplade, plus till plus, minus till minus.
Redigerat:
Nya förbrukare brukar man väl stoppa in efter vissa huvudsäkringar typ. Ex terminal 30= alltid ström, 15=tändning på osv. Då stängs de dessutom vid rätt tillfälle och bilen har koll på att det inte dras en massa ström när bilen är stängd. Vissa boxar vill man ju stänga kontrollerat som en dator.
Storleken på batteriet som bilen "ser" blir ju också större. I BMW-bilar måste man ange vilken storlek på AGM-batteri man programmerar in vid byte så laddningen görs korrekt. Har du plötsligt dubbelt så stor kapacitet kan bilens laddningssystem få lite fnatt.
Dessutom, om du inte har exakt likadana batterier och parallellkopplar dem så finns väl lite risk för att något av dem ligger o drar ur det andra. Men du har kanske tänkt ha relä/kontaktor så de inte är sammankopplade när bilen inte är igång? (ex styrt med terminal 15 ovan)
Storleken på batteriet som bilen "ser" blir ju också större. I BMW-bilar måste man ange vilken storlek på AGM-batteri man programmerar in vid byte så laddningen görs korrekt. Har du plötsligt dubbelt så stor kapacitet kan bilens laddningssystem få lite fnatt.
Dessutom, om du inte har exakt likadana batterier och parallellkopplar dem så finns väl lite risk för att något av dem ligger o drar ur det andra. Men du har kanske tänkt ha relä/kontaktor så de inte är sammankopplade när bilen inte är igång? (ex styrt med terminal 15 ovan)
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Har en amarok på jobbet.
Den var in på service då fick vi besked om extraljusen som satt på som inte var original monterade.
Om det monteras extra utrustning så måste bilen in för att programmera laddnings kurvan för att att jämna ut för extra användare.
J***a skit vw bilar måste jag tyvärr säga då det är mycket små krångel med dom.
Den var in på service då fick vi besked om extraljusen som satt på som inte var original monterade.
Om det monteras extra utrustning så måste bilen in för att programmera laddnings kurvan för att att jämna ut för extra användare.
J***a skit vw bilar måste jag tyvärr säga då det är mycket små krångel med dom.
Nu kan ju invertern dra 200A, så jag tror inte man sätter den terminal 15 
Jag var precis ut och kollade.
Jag mätte spänning på batteriet, det låg 12,2 V, dvs laddades inte.
Sen slog jag på "tändningen", dvs gjorde bilen körklar, då steg spänningen till nästan 14,5 V.
I läget där det inte går att köra, men t.ex. bilradio fungerar så laddas det inte.
Och genom denna kabel laddas det troligen, det är en grovis, typ 25-50mm2 -nåt, som kommer ut ur motorn och går till batteriets polsko.
Jag var precis ut och kollade.
Jag mätte spänning på batteriet, det låg 12,2 V, dvs laddades inte.
Sen slog jag på "tändningen", dvs gjorde bilen körklar, då steg spänningen till nästan 14,5 V.
I läget där det inte går att köra, men t.ex. bilradio fungerar så laddas det inte.
Och genom denna kabel laddas det troligen, det är en grovis, typ 25-50mm2 -nåt, som kommer ut ur motorn och går till batteriets polsko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomtom79 skrev:
Jamen jäk** förb** skit vad allt ska var krångligt nuförtiden, jag skulle stannat vid bilar från förra århundradet, inser jag.H Hallerudsbo skrev: