4 863 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Inköp såg för renovering
Sida 1 av 2
Inser att det redan finns (minst) en ungefär likadan tråd, men tycker mig dels inte riktigt ha samma förutsättningar, och dels ändras ju utbudet.
Vi flyttar till hus och jag kommer åka på en hel del renovering närmaste åren. Det blir förmodligen ingen golvläggning, men lister ska upp lite varstans, ska bygga en barnvagnsramp, och liknande småpill. Sen är jag intresserad av lite finsnickeri, men det ligger inte som prio. I viss mån kan det bli saker som att spåra upp väggar för omdragningar av el (i så fall under insyn av elektriker, yaddi-yaddi).
Har idag
- en ärvd gammal grön bosch-sticksåg,
- slagborr/skruvdragare/slipmaskin/"multiverktyg" a'la fein multimaster
- och kan vid behov låna en kap/gersåg av b-märke, en sådan som inte går på "skenor" utan bara kapar rakt ner.
- En vinkelslip kommer jag nog hur som helst köpa.
Min plan var från början "köpa ny, schysst kapsåg", i nivå någonstans mellan "högre hobby" och "lägre proffs" och tanken skulle vara att den ska kunna täcka alla behov. Men jag blir osäker.
Då har jag kikat på alternativet cirkelsåg + hemgjorda anhåll, det finns ju massa smarta varianter för det, för att få 90/45 etc., och då löser jag ju åtmistone mycket av kapsågens tänkta funktion.
Då kommer man osökt in på en sänksåg med tillhörande skena.
Av en slump upptäcker jag då också varianterna "kompaktsåg":
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/sagar/dremel-f013sm20ja
och "sticksågstation":
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/sagar/robert-bosch-0603b04100
Som känns som vettiga komplement.
Och när jag ändå är inne på allt detta och faktiskt har ett litet arbetsrum kanske jag lika väl skulle kunna köpa en bordcirkelsåg eller bandsåg.
Min fråga är: vad behöver jag? Vilken väg är rimligt att gå framåt?
Är det att kasta pengarna i sjön att köpa CO/Jula/Biltema-budget?
Specifika förslag på vilka produkter som är prisvärda?
Jag har ju inte en obegränsad budget, och jag är rädd att jag inte täcker in mina behov om jag köper "för få prylar".
Vi flyttar till hus och jag kommer åka på en hel del renovering närmaste åren. Det blir förmodligen ingen golvläggning, men lister ska upp lite varstans, ska bygga en barnvagnsramp, och liknande småpill. Sen är jag intresserad av lite finsnickeri, men det ligger inte som prio. I viss mån kan det bli saker som att spåra upp väggar för omdragningar av el (i så fall under insyn av elektriker, yaddi-yaddi).
Har idag
- en ärvd gammal grön bosch-sticksåg,
- slagborr/skruvdragare/slipmaskin/"multiverktyg" a'la fein multimaster
- och kan vid behov låna en kap/gersåg av b-märke, en sådan som inte går på "skenor" utan bara kapar rakt ner.
- En vinkelslip kommer jag nog hur som helst köpa.
Min plan var från början "köpa ny, schysst kapsåg", i nivå någonstans mellan "högre hobby" och "lägre proffs" och tanken skulle vara att den ska kunna täcka alla behov. Men jag blir osäker.
Då har jag kikat på alternativet cirkelsåg + hemgjorda anhåll, det finns ju massa smarta varianter för det, för att få 90/45 etc., och då löser jag ju åtmistone mycket av kapsågens tänkta funktion.
Då kommer man osökt in på en sänksåg med tillhörande skena.
Av en slump upptäcker jag då också varianterna "kompaktsåg":
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/sagar/dremel-f013sm20ja
och "sticksågstation":
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/sagar/robert-bosch-0603b04100
Som känns som vettiga komplement.
Och när jag ändå är inne på allt detta och faktiskt har ett litet arbetsrum kanske jag lika väl skulle kunna köpa en bordcirkelsåg eller bandsåg.
Min fråga är: vad behöver jag? Vilken väg är rimligt att gå framåt?
Är det att kasta pengarna i sjön att köpa CO/Jula/Biltema-budget?
Specifika förslag på vilka produkter som är prisvärda?
Jag har ju inte en obegränsad budget, och jag är rädd att jag inte täcker in mina behov om jag köper "för få prylar".
Kap/ger för listning och kapning. Gera mha. anhåll blir nog tufft
Många anser Jula/ClasO är lite som att kasta pengarna...
Vad hade du tänkt använda Dremelsågen till, spårningen eller?
Många anser Jula/ClasO är lite som att kasta pengarna...
Vad hade du tänkt använda Dremelsågen till, spårningen eller?
Ja, att gera går ju förstås inte. Om man inte sätter fast listen i ett bastant block bakom då.FredrikR skrev:
Ja, det vet jag, men i min situation. Jag tänker mig att jag kan kasta med en cirkelsåg för 500 spänn när jag ändå är igång, liksom, så har man det den dagen man inser att man borde ha haft det.FredrikR skrev:
Till exempel, och för att göra små "urtag" ur reglar etc. Fan vet, tyckte det såg smidigt ut.FredrikR skrev:
arvid0 skrev:
Jag tolkar det som att kap/ger är ett så pass självklart inslag att det är värt att lägga lite pengar. Dewalt har jag fått för mig vore en bra nivå?
Begagnad bra Dewalt bättre än ny ryobi/grön bosch/etc?
Jag vill inte rikigt släppa budgetgrejerna... Eftersom jag har ett litet utrymme där en bordcirkelsåg skulle få plats, skulle en tokbillig variant vara rent slöseri?
Typ
http://www.bauhaus.se/toolson-ts3000-pro-bordssag.html
eller
http://www.bauhaus.se/ryobi-cirkelsag-ets1526alhg.html
Jag gjorde nästan samma fel som du är på väg att göra.
Köpte en einhell kap/ger-såg för runt 1500kr, har alltid tyckt att gerningarna blev lite si och så.
Till slut var jag så less på den där sågen, kan tillägga att jag har justerat in den säkert 20 ggr., och byt kol i den 3ggr på lika många år, och jag snickrar lite hemma bara.
Förra veckan så beställde jag en Metabo-såg istället. Vilken skillnad.
Den sackar inte när man sågar tjockare stycken, Väldigt lätt att justera. Och framförallt inte något glapp i lederna.
Så det jag har lovat mig hädanefter, jag kommer inte köpa några billigare elverktyg.
Då är det bättre att hyra när man behöver det.
Köpte även en ryobi cirkelsåg, ordpris ca 1300 för ca 700, vilket skit!
Drar snett, glappar i axeln och allmänt slö. Har bytt klinga 3ggr för att se om det är den som spökar, men icke.
Köpte en einhell kap/ger-såg för runt 1500kr, har alltid tyckt att gerningarna blev lite si och så.
Till slut var jag så less på den där sågen, kan tillägga att jag har justerat in den säkert 20 ggr., och byt kol i den 3ggr på lika många år, och jag snickrar lite hemma bara.
Förra veckan så beställde jag en Metabo-såg istället. Vilken skillnad.
Den sackar inte när man sågar tjockare stycken, Väldigt lätt att justera. Och framförallt inte något glapp i lederna.
Så det jag har lovat mig hädanefter, jag kommer inte köpa några billigare elverktyg.
Då är det bättre att hyra när man behöver det.
Köpte även en ryobi cirkelsåg, ordpris ca 1300 för ca 700, vilket skit!
Drar snett, glappar i axeln och allmänt slö. Har bytt klinga 3ggr för att se om det är den som spökar, men icke.
Okej. Då är jag nästan övertygad.
Frågan är då helt enkelt konkreta tips.
Vilken nivå ligger på bäst kvalitet/kr?
Är metabo, dewalt, hitachi de märkena jag bör kolla på?
Vilken prisnivå för kap/ger med teleskopfunktion?
Frågan är då helt enkelt konkreta tips.
Vilken nivå ligger på bäst kvalitet/kr?
Är metabo, dewalt, hitachi de märkena jag bör kolla på?
Vilken prisnivå för kap/ger med teleskopfunktion?
En idé kan ju vara att satsa på en vändbar kombisåg, som är både en kap/gersåg och en bordscirkelsåg i ett. De är rätt dyra men dyker upp på blocket då och då. Har man ont om plats kan det vara vettigt att ha båda maskinerna i en funktion, även om det är bättre på många sätt att ha separata maskiner.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det tråkiga med de maskinerna är att man får så begränsad sågbredd.pelpet skrev:En idé kan ju vara att satsa på en vändbar kombisåg, som är både en kap/gersåg och en bordscirkelsåg i ett. De är rätt dyra men dyker upp på blocket då och då. Har man ont om plats kan det vara vettigt att ha båda maskinerna i en funktion, även om det är bättre på många sätt att ha separata maskiner.
Kan väl knappt såga en 28x120 trall rakt av, än mindre gera den i 45 grader
http://www.duabhuset.se/#showProduc...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjaktNiklas_x skrev:
Denna köpte jag.
Skönt med stor klinga.
Mycket såg för pengarna verkar det som
Det finns ett hundratal trådar om just kap/gersågar. Trots detta brukar dom sluta med:Niklas_x skrev:
Budget Metabo
Proffs Bosch
Heaven Festool Kapex
Kan instämma. Jag är en sådan gör-det-självare som inte måste ha proffsverktyg och har valt att satsa på grön bosch. Är mycket nöjd. Gör jobbet jag förväntar mig. Har testat en hel del budgetprylar innan och nej. Det är sällan någon idé att köpa det. Kostnaden blir högre i slutändan ändå.thomasx skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
Har ryobis största kap/ger med bord och den är riktigt bra. Men nu är altan osv klar så nu kan jag sälja den om nån är intresserad. Är lite över året.
Sälja?!? Har du slagit huvudet? Här säljs ingenting, här köps bara!Sundance Kid skrev:
För övrigt så håller jag fullständigt med Nimajneb i inlägg #10. Bosch GCM 8-serien skulle jag titta på, eller PCM om budgeten är begränsad.
Blir väl påhoppad nu, men ja tycker inte blå Bosch kap/ger är särskilt behaglig att jobba med, finns betydligt bättre sågar i samma prisklass, jobbar själv på en av Sveriges största byggfirmor, och de enda blåa verktyget man ser här är sticksågen, sen går allt i hitatchi och Dewalt, milwaukee körde dem för några år sen, men de enda som återstår där är deras nät tiger