Tänkte höra med folk som har erfarenhet av inkaklade fönstersmygar.

Om detta skall göras i enlighet med reglerna så utför jag alltid ett själhäftande tätband runt och i fönstersmygen.
Det kan kännas som detta inte utgör någon större nivåskillnad, men i det fall som de sitter stora plattor på väggarna så blir det väldigt svårt att få plattorna som kapats för dom 4 hörnen att ligga i nivå på alla 6 ställen som dom faktiskt angränsar mot antingen en annan platta eller hörnlisterna.
Min lösning på detta problem är att jag slipar ner plattorna nån mm eller 2 på baksidan, det behöver slipas närmast listerna.
Då brukar de kunna bli bra. Men detta förfarande känns väldigt tidsödande och kanske lite överarbetat.
Ni som har egna erfarenheter och lösningar på detta skriv gärna hur ni brukar göra.
Börjar bli trött på att de tar 3-4 timmar att bygga in ett fönster.

Sen hjälper de ju ytterligare till att snickarna nästan aldrig fått till skivorna runt fönstret till 100%

Jag har inte upplevt sådana problem riktigt, men skulle det inte funka om du spacklade ut med lite fix runt fönstret efter remsan är satt? Annars tycker jag att det brukar funka med lite mindre fix precis över remsans upphöjning bara. Och så att hörnlistens fläns sätts i själva fönstersmygen istället för på väggen förstås.

Jag brukar spackla ut precis som du säger, ändå så ligger inte plattan "allt som oftast" helt i nivå med väggen.
Brukar prova plattan utan fix först, då kan de glappa en del om du förstår vad jag menar.?

Jo, jag förstår. Men om man kompenserar detta genom att ha tunnare med fix där underlaget går ut lite då? Med stora plattor kan man ju kompensera säkert tre mm genom lite strategisk kamning.

Hur slipar du baksidan? Jag brukar ibland finspackla med lite fix innan, och i vissa fall får men slipa till baksidan. Men jag tycker det går hyfsat fort, jag ritsar fram-o-tillbaka med vinkelslipen.

Jag gör som du med vinkelkapen

Då finns det nog inga andra trix, 3-4 timmar låter som lång tid. Jag gnällde på min hantlangare idag, när det tog mig 1 timme(det var dock ett litet fönster). Iofs inte hans fel...

Måste kännas tråkigt för din hantlangare att få skäll när han inte gjort nåt fel....

lol

Förresten fan va lyx med en en hantlangare.

Har just hamnat i detta läge. Har spacklat bort de värsta ojämnheterna med husfix sedan bilden togs.

Plattan på bilden är 5x5 och här ligger flänsen under kakelbiten. Listen är 6 mm hög.

Tre frågor:

1. Varför är det bättre att sätta kakellistens fläns i smygen än på väggen? Väggen litar jag mer på än den krokiga skivkanten som snickaren (dvs jag:)) lämnat efter sig. Verkar lättare att gera rätt då också...

2. Kan jag lägga tjockt med fix här för att komma upp i nivå med fönsterkarmen, eller kommer fogarna att fyllas då?

3. Ska man dubbelskära här eller kan man tillåta sig lite bredare fogar (en blir väl mjukfog)?

• kakellist.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Ja det kan du, men du får inte pressa plattan för hårt, för då lär fogen fyllas.

3. Svårt att se millimetrarna på bilden, men ja det bör mjukfogas (pga att det är snickeri)

Boris:
Hantlangarens viktigaste åtagande ju!
Smidigt o ha nån som blandar fix, tvättar verktyg, slänger spill osv. Det får du skaffa dig!

1. Det är inte i sig bättre, men just i Boris fall, när han får problem med att väggplattorna sticker upp lite, förbättras det ju om man har flänsen i smygen. Annars sätter jag den normalt på väggen i och med att jag plattsätter väggen först och vill ha hörnlisten på plats så att man kan få fogen mot den perfekt.

JohanOLinda skrev:
2. Ja det kan du, men du får inte pressa plattan för hårt, för då lär fogen fyllas.

3. Svårt att se millimetrarna på bilden, men ja det bör mjukfogas (pga att det är snickeri)

Boris:
Smidigt o ha nån som blandar fix, tvättar verktyg, slänger spill osv. Det får du skaffa dig!
Vad kan man med gott samvete fakturera för en hantlangare?
Och vad betalar man honom/ henne??

Känns som min största uppdragsgivare skulle klia sig en del i huvet om jag kom med en junior i morgon...

JohanOLinda skrev:

Boris:
Menar du mjukfog mellan kakel o trät eller vid list, eller båda?

Inte mot listen, bara mot träet. Antar att Johan menade så också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.