Hej, vi har nyligen köpt en villa som har en oisolerad inglasad altan. Jag skulle vilja på något enkelt och smidigt sätt isolera den lite mer. Jag är ej händig för att riva och bygga om på nytt.

Har fått tipps från vissa att lägga laminat golv medan andra tipsat om att lägga matta/konstgräs. Båda tipsen var då att lägga golvet/mattan på själva trallen.

Hur skulle ni gjort för att få det mer isolerat på en enkelt och smidigt sätt?

Bifogar bilder på hur det ser ut just nu.

• Trägolv på inglasad altan med svart kabel liggande över golvbrädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inglasad altan med trallgolv, delvis skuggad, visar hörn med fönster och en del av en möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vare sig ett tunt laminatgolv eller en matta isolerar något nämnvärt mot kyla men båda delarna stoppar drag genom trallen.

Så vitt jag minns är laminatgolv fuktkänsliga eftersom de har trä som bas och är därmed kanske inte så lämpliga i oisolerade uterum som kan bli rätt fuktiga om det är en kylig och regnig period. Av samma skäl bör det ju vara en matta som är gjort för att klara en fuktig miljö.

Może wystarczyłaby mata winylowa na patio? Izoluje od zimna, wizualnie ociepla wnętrze i sprawia, że jest przytulniejsze. Widziałam taką tutaj: https://decormattor.se/utomhusmattor

Damian M. Damian M. skrev:
Może wystarczyłaby mata winylowa na patio? Izoluje od zimna, wizualnie ociepla wnętrze i sprawia, że jest przytulniejsze. Widziałam taką tutaj: [länk]
Nu är min köks-polska inte helt perfekt, men visst är en vinylmatta helt ok. Vi har det i köket och det funkar skitbra...

Är uterummet en bit från marken? Har haft liknande vi satte frigolitskivor underifrån och la matta ovnpå golvet. Blev bra.

Jag skulle nubba fast oljehärdad masonit och sen rulla ut matta.

Vi har matta i våran inglasning och man kan ana trallbrädorna genom mattan och vill man sluppa det så funkar det fint med masonit.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.