Hej!

Det här blir långt...

Problemet

Inget vatten (eller nästan inget vatten).
Egen brunn.
Jag är inte rörmokare :)

Den långa historien

Jag försöker vara så utförlig jag kan, för jag förstår verkligen inte det här.
Det kommer eventuellt några oviktiga detaljer med på affären. Men vi börjar. Om jag utelämnar något så kan jag såklart vara på frågor.

Jag har en egen djupborrad brunn med ejektorpump.
Brunnen är från 1981 och eventuellt pumpen med.

För några veckor sen installerades ett vattenfilter (inte av mig).
Jag tror inte det är orsaken, men när det var gjort så gick jag igenom lite och
såg till att min hydropress hade rätt tryck och att pumpen slog till/från ungefär lagom.
Jag tyckte trycket var för lågt i kranarna så jag ökade på tillslagstrycket lite så efter det låg
trycket nånstans mellan 1.5 och 4 bar i hydropressen.
Det funkade rätt bra i ett par veckor. Vi vattnade trädgårdslandet runt 30 minuter om dagen,
i övrigt gick det inte åt så mycket vatten.

Sen en dag så kändes det som att vattnet började ta slut. Trycket sjönk och pumpen slog inte ifrån.
Min misstanke var då att borrhålet började vara torrt och att tillflödet inte var tillräckligt, så
vi minskade vattenanvändningen. Men, det blev inte bra ändå. Det kom lite vatten, men det var inte som innan.

Nån dag senare slutade det helt. pumpen snurrar, det gurglar lite i systemet men ytterst lite vatten kommer fram.

Slut i brunnen, tänker man kanske då? Jag klättrade ner och inspekterade och kände lite på de två
slangarna som gick ner i borrhålet. De "gungade" lite.

Slutsats 1: Om slangarna gungar lite så ligger de och flyter i vatten vilket betyder att brunnen inte är torr.

Sen läste jag på lite för att förstå hur det borde fungera.
Jag lärde mig ungefär hur en ejektorpump funkar.
Jag mätte lite och såg att medan pumpen gick ökade trycket i hydropress, och sen när
jag stängde av den så sjönk det ner till "tomt tryck" igen. Jag borde testat det med stängd kran till resten av huset, men det är lätt att vara efterklok. Tror dock inte vattnet försvann till något eftersom pumpen gått länge och varmvattenberedare/toalett och annat inte tog något vatten.

Slutsats 2: Trycket försvinner nånstans. Vattnet går ner i brunnen igen? Det sitter en backventil där, är den kanske trasig?

En till sak. Ofta när jag startar pumpen (bara manuellt eftersom den aldrig slår av själv) så snurrar den länge innan den stannar, utan "vattenljud" när man stänger av den.

Slutsats 3: Den borde inte snurra så lätt om det fanns vatten i den.

Det finns något man kan skruva bort som sitter på in-slangen till pumpen.("A" på bilden)
Det ser ut som om det är meningen att man ska kunna fylla på vatten där (vilket jag också läst att man kan behöva göra eftersom ejektorpumpen behöver vatten för att pumpa upp vatten). Jag öppnar den och det finns vatten där.
Jag skruvar bort ut-slangen från pumpen och där står det vatten.
Jag sätter tillbaka slangar och startar motor. Det kan låta lite, men verkar inte pumpa.
Jag lossar på luftningsskruven (B på bilden). Det pyser inte ut nån luft, men kommer lite vatten. Inte mycket. Ingen "dimma".

Jag blir mer experimentell. Jag lossar ut-slangen från pumpen (C på bilden). Startar pumpen. Vatten sprutar ut.

Slutsats 4: Pumpen kan trycka vatten.

Jag sätter tillbaka ut-slangen. Öppnar stället för påfyllning vid in-slangen (A). Startar pumpen.
Den suger i sig det vatten jag ser, så jag fyller på lite mer under drift. Till slut är det fullt.
Jag ser inte någon rörelse i vattnet. Jag hade förväntat mig att det skulle bubbla över.

Fortfarande inget klokare så tar jag till andra åtgärder. Jag tillkallar grannen (inte heller rörmokare)
och tillsammans lossar vi slangarna vid borrhålet i brunnen. Inget vatten rinner ut.
Vi drar upp slangarna ur borrhålet. Efter några meter är slangarna blöta.
Efter 53 meter sitter ejektorpumpen. Efter 64 meter sitter en bottenventil. Lite igensatt, men inte helt.

Eftersom jag hade en teori om trasig backventil hade jag köpt en ny bottenventil med backspärr på jula så bytte jag den. Jag hade till och med lyckts gissa rätt storlek! Om det var smart att byta den vet jag inte för den jag bytte ut hade ingen backspärr, den satt i stället i ejektorpumpen och såg inte alls ut som det var något fel på den. Så nu hade jag två backventiler.
Ejektorpump-delen såg heller inte ut att vara trasig på något vis. Hur som helst, vi stoppade tillbaka slangarna, skruvade ihop allting och testade att slå på pumpen. Inget hade ändrats. Så vi fyllde på slangar så mycket det gick (några liter) och försökte igen. Fortfarande ingen framgång. lite smått gurglande när vi fyller på vatten kanske, men det avtar snart.

Så, nu sitter jag här vid datorn. Smutsig, svettig och inte något klokare än innan.

Är det någon som har några bra tips?
"rörmokare" är ett tips jag redan tänkt ut själv och det får det nog bli i morgon, men nu är det kväll och jag tänkte se om det fanns några saker man borde testa eller någon som kan hjälpa mig att förstå vad som händer.

Ejektorpump och slangar i en brunnsmiljö med märkta delar A, B, C för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mvh
/Ingen-lyckad-rörmokare

• Gilla
Volvo333
  • Laddar…
Bara för att försöka sammanfatta lite.

I slutändan blev det så att vi bytte vattenpump.
Enligt rörmokaren så handlade det om att en lite äldre pump kan vara igensatt och extra belastning i.o.m. nytt vattenfilter kan vara dödsstöten för den.
Det kan ju också stämma rätt bra med allt jag såg. om pumpen gjort vad den skulle så borde det inte ha blivit som det blev.

• Gilla
CK’s och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.