Hej efter vi lagat vatten läckan på röret som leder vattnet upp till huset från pumpen Så kommer det inget vatten ändå. Vad kan ha hänt mer eller vad felar tro?

Fel på pumpen?

En pump i borrhållet eller en injektorpump eller en pumpautomat, lite skillnad på att få igång dom. Foto på pumpen, så det syns vad du har, för att få ett redigt svar.

J Josth skrev:
Fel på pumpen?
Nej pumpen är 1 år och den pumpa vatten innan jag stängde av. För att den gick hela tid och pumpa ut vatten i hålet som var trasig på slagen. Sen efter lagningen av slagen får vi inte upp något vatten till huset

J jonaserik skrev:
En pump i borrhållet eller en injektorpump eller en pumpautomat, lite skillnad på att få igång dom. Foto på pumpen, så det syns vad du har, för att få ett redigt svar.
Etikett på blå maskin med text: "Ebara" och "AGA/A 300 T", visar tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Märket på den gamla men är en ny lika dan

Jepp en pumpautomat då, om tryckkärlet sitter under pumpen. Du måste fylla pumphuset med vatten. ända tills det rinner över. sjunker nivån så är backventilen i brunnen otät och då går det inget bra med att pumpa. Brukar finnas en plugg på ovansidan av pumphuset, där det ska fyllas på. Kan bli att fylla 2 gånger.

J jonaserik skrev:
Jepp en pumpautomat då, om tryckkärlet sitter under pumpen. Du måste fylla pumphuset med vatten. ända tills det rinner över. sjunker nivån så är backventilen i brunnen otät och då går det inget bra med att pumpa. Brukar finnas en plugg på ovansidan av pumphuset, där det ska fyllas på. Kan bli att fylla 2 gånger.
Okej hur mycket vatten tror man att det behövs för att fylla. Måste ju fixa vatten till det. Men konstigt efter som det pumpa ut vatten innan jag stängde av motorn. Sen lagade vi bara röret upp till huset.

H Hjälpnutack skrev:
Okej hur mycket vatten tror man att det behövs för att fylla. Måste ju fixa vatten till det. Men konstigt efter som det pumpa ut vatten innan jag stängde av motorn. Sen lagade vi bara röret upp till huset.
Svårt att säga något om det med bara laga läckan. Ca 5 - 10 liter skulle jag nog dunka upp. Du skrev att att pumpen gick länge, kom det vatten hela tiden då, eller kan pumpen ha gott torr. Impellern är av plast kanske och den tål inte att gå torr, den smälter av värmen som blir, men även där går inte att säga något på distans.

J jonaserik skrev:
Svårt att säga något om det med bara laga läckan. Ca 5 - 10 liter skulle jag nog dunka upp. Du skrev att att pumpen gick länge, kom det vatten hela tiden då, eller kan pumpen ha gott torr. Impellern är av plast kanske och den tål inte att gå torr, den smälter av värmen som blir, men även där går inte att säga något på distans.
Nej den pumpa ut vatten från hållet ut i pumphuset. Sitter även en back ventil i pumphuset. Så tänker att vatten inte backa tillbaka eller?
Ja jag tänkte den pumpa ut vatten ur hållet på röret. Sen stänger vi av motorn fixar delar och lagar läckan. sen kommer det inget vatten

Var sitter backventilen som du har i pumphuset, före eller efter pumpen. Kan vara så att backventilen i brunnen är defekt och en annan satts längre upp i systemet. Inget ovanligt att göra så, för att inte behöva krypa ner i en brunn. Du skriver att det kom vatten innan. Kan vara så att vattnet gått baklänges ner till brunnen och slangen tom. Det enklaste med att en backventil sitter ovanför brunnen är följande. Det brukar även vara en plugg nertill på pumphuset för att kunna tömma pumpen vintertid. Den pluggen bytes mot en ventil ( ballofix eller annan typ ) på den ventilen. På den så kopplas en slang som sätts ner i en vattendunk, dunken hålles lite högt. Då kommer säkert pummpen att suga från dunken och fylla pumphuset, du ska ha en vattenkran öppen, det kommer säkert att spotta och fräsa en del. När du hör liksom att pumpen börjar dra vatten från brunnen, så stänger du lite på ventilen och sedan helt.
Denna metod fungerar bra, när backventilen i brunnen sagt upp sig.
Hänger du med på skriften.

J jonaserik skrev:
Var sitter backventilen som du har i pumphuset, före eller efter pumpen. Kan vara så att backventilen i brunnen är defekt och en annan satts längre upp i systemet. Inget ovanligt att göra så, för att inte behöva krypa ner i en brunn. Du skriver att det kom vatten innan. Kan vara så att vattnet gått baklänges ner till brunnen och slangen tom. Det enklaste med att en backventil sitter ovanför brunnen är följande. Det brukar även vara en plugg nertill på pumphuset för att kunna tömma pumpen vintertid. Den pluggen bytes mot en ventil ( ballofix eller annan typ ) på den ventilen. På den så kopplas en slang som sätts ner i en vattendunk, dunken hålles lite högt. Då kommer säkert pummpen att suga från dunken och fylla pumphuset, du ska ha en vattenkran öppen, det kommer säkert att spotta och fräsa en del. När du hör liksom att pumpen börjar dra vatten från brunnen, så stänger du lite på ventilen och sedan helt.
Denna metod fungerar bra, när backventilen i brunnen sagt upp sig.
Hänger du med på skriften.
Hej igen varit nere i pumphuset å fota lite. Är det skruven uppe på man fyller vatten? Å om jag förstår så sitter det väl en backventil innan motorn så det inte ska back eller är jag helt ute å cyklar. Sen tänkte jag undra om dom stängde av vattnet på kranen innan vatten går upp mot huset? Måste bara hitta någon som hjälper mig svårt att vara i pumphuset och kolla om det kommer vatten upp till huset. Pumphuset ligger en bit i från

• Närbild av en skruv på en blå yta i ett pumphus, möjligen kopplad till vattenpåfyllning eller en backventil.
    Skapa konto
  • Ventil i ett pumphus med texten "2.5mm, 15A" synlig ovanpå.
    Skapa konto
  • Vattenpump i pumphus med motor och röranslutningar, inklusive en ventil och slangar, på ett betonggolv.
    Skapa konto
  • Blå vattenpump med anslutna rör och ventiler i pumphus, omgiven av betongväggar.
    Skapa konto
  • Ett pumphus med en blå vattenpump och en gul tryckbehållare, samt olika ventiler och rör kopplade till systemet.
    Skapa konto
Kranen med vitt handtag ser ut att vara i avstängt läge.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Ja jag tänkte så oxå. Men är man så klantig å inte öppna den igen??? Utan undrar varför det inte kommer något vatten

W Weimik skrev:
Kolla en gammal bild nu så måste fråga om dom glömde sätta på kranen igen

• Källare med gammal vattentank och ledningar, slarvigt placerade slangar och elkontakter på golvet, med en gul tank i hörnet.
    Skapa konto
På sista bilden är kranen öppen, på tidigare bilder är kranen stängd.

Vilket tryck visar manometern som sitter bredvid tryckvakten, samt vad visar manometern på gula tanken?

Är motorbrytaren tillslagen?

Är tryckvakten tillslagen?

Går pumpen/motorn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.