Med risk för fördommar, men stockholmarnas "byggkvalite" är känd över landet,det är ju först när det kan blåsa in minusgrader på ett rör som det ens kan frysa vilket betyder att någonstans har någon som glömt isolera eller så har det gått hål. Men om du försöker luska ut vilka rör som är till övervåningen så kan du värma dem med en hårfön som sagt.

Det verkar bara finnas två avstängningar, en för kallt vatten och en för varmt vatten, ingen speciell för övervåningen.

elmont - När du skrev att smålandsvillan lejde in er, kan jag tolka det som om det gick på garanti/försäkring hör husägaren? Var det i Stockholmstrakten eller norröver?

På vilka väggar sitter dusch, ts , wc kontra yttervägg?

mvh

Inget sitter på yttervägg, vad jag vet. Bifogar ritning. Den röda runda (well) cirkeln visar tvättstugan, där alla kopplingar kan ses. Understruket rött visar var det troligen går upp till övervåningen. Och det är mellan ett allrum och badrum. Där kan jag inte se några kopplingar. I badrummet står en bastu där ev. lucka skulle kunna finnas. Kommer inte ihåg om det fanns nån eller ej.
Ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du kattvind(frysrisk) på övervåningen om isåfall kolla om rören från bottenvåningen kommer upp där för att betjäna badrum övervåning.

mvh

Precis! Jag tänkte just fråga om snedtaket är isolerat ut till takfot?
I en Smålandsvilla jag känner till hade de inte gjort det och där frös till och med rören för värme igen.

Har kattvind, försökte titta efter vattenledningar där, såg inga, var kanske inte tillräckligt noggrann. Får kolla igen. Tackar

Kollat igen, kan inte se några rör. Men WC spolar, kallvatten i tvättställ, inget varmvatten. Badkar inget vatten alls... Hoppas det blir varmare!

kalle-nisse, efter lite strul hit och dit med foton på felen betalade Smålandsvillan jobben, dom stora felen var att vind duken inte gick hel ända upp till vindsisoleringens "överkant" utan var bristfälligt skarvad i höjd med innertaket, vattenrören låg för högt upp i isoleringen, samt att isoleringen trycktes undan av vattenledningarna. Det blev rätt omfattande arbete. Riva ytterpanel och skarva vindduk så att den blev tät öppna en del av yttertaket för att komma åt rör och isolering.
Och det var i södra Norrlands inland, där temperaturen ibland ligger neråt - 40 grader.

Ser inte ut som det är någon tät botten i fördelarskåpet (om det nu är ett skåp över huvudtaget, ser skumt ut), så det hålet som ska fungera som läckageindikator har ju ingen som helst funktion. Och vad fan gör all plast där?

Tackar, ska kolla upp det med besiktningsmannen o höra vad han säger om det. Var bara en vecka sen han besikta huset.

Som referens ser fördelarskåpet i vår SMV Kalmar ut så här. Till höger ser man rören till övervåningen som inte är inkopplade ännu.

• uploadfromtaptalk1359204499475.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser mer ut som ett skåp, än ett hål i väggen, som det känns i mitt fall. Måste undersöka det. Tack för bilden

Man ska aldrig sluta förvånas över smålandsvillans påhittigheter att snåla in på byggena. Skulle vara bra om dom levererade med deras konstruktionsritningar så man kan verifiera bygget.

Eftersom det är RIR så brukar det gå att tina med hjälp av en dammsugare....tejpa fast munstycket i ena änden så det suger luft mellan vattenröret och skyddsröret....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.