Jag vore mycket tacksam för hjälp, tips och råd kring detta.

Fritidshus på Östra Lagnö, stod oanvänt med tömt vattensystem sedan senhösten 2016. Sommaren 2018 hände följande när jag slog på strömmen till pumpen:

motorskyddet slår på strömmen
inget förefaller hända – inget brus i ledningen eller luft ur en öppnad ventil
efter ca 10 sekunder slår motorskyddet ifrån

Prov att lyssna vid borrhålet gav ingen indikation på att pumpen går, under de 10 sekunderna – det var tyst.

Jag har försökt sätta mig in i hur sånthärnt funkar (läst här!) och frågat andra och jag tycker det verkar troligast att pumpen är problemet. Går den månne trögt/inte alls för att den stått stilla för länge? För det är väl knappast tomt i hålet? (Det är cirka 50 meter djupt, tror jag.)

Teoretiskt skulle det istället kunna vara något fel på tryckströmbrytaren på hydroforen, men då borde det väl ändå höras något – inne och vid borrhålet – under de 10 sekunderna?

En konstig sak är att tryckmätaren/manometern bredvid tryckströmbrytaren visar ett högt värde (över 5 bar), men den måste väl bara ha gått sönder? Systemet är ju tomt och kranar och ventiler är öppna så trycket är noll.

Vad tror ni? Jag bifogar bilder. (Jag är datatekniker med mycket begränsade erfarenheter av denna typ av "hårdvara". Men jag har en multimeter och är nyfiken. :-))

Smutsig manometer visar över 5 bar tryck, kopplad till vattensystem. Tryckströmbrytare och manometer på en vattenpumpsanläggning, visar högt tryckvärde över 5 bar. Blå hydrofor från WELL-X-TROL med etikett visar 50L, max arbetstryck och andra tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad vattenpump och tryckströmbrytare med rörkopplingar i ett fritidshus.
Skapa konto
Stofttäckt vattenpumpsmotorskydd med etikett och inställningsreglage, närbild i teknikutrymme.
Skapa konto

Ingen expert på detta men får en svag känsla att en torr pump behöver lite vatten för att kunna börja jobba. Ev har din backventil under tiden den stått avstängd sipprat ut stående vatten och nu är ink ledning till pumpen tom på vatten. Dvs pumpen får bara luft. Du borde dock hört pumpen jobba då men det verkar som den var tyst.
Om det är detta som felar kan man hälla i vatten uppifrån/bakvägen i anslutningsledning så det är vatten upp till sugläget i pumpen så den har något att jobba med.

S
Sannolikt att pumpaxeln fastnat och behöver hjälpas igång med lite handkraft efter långt stillestånd.

Trefaspump? Har du kollat så alla säkringar är hela? Spänning på alla faser?

P peter2 skrev:
motorskyddet slår på strömmen
inget förefaller hända – inget brus i ledningen eller luft ur en öppnad ventil
efter ca 10 sekunder slår motorskyddet ifrån

Prov att lyssna vid borrhålet gav ingen indikation på att pumpen går, under de 10 sekunderna – det var tyst.
Att motorskyddet löser ut efter10 sekunder tyder på att axeln mest troligt sitter fast.

Börja med att mäta att det finns 400 V på utgående kabel till brunnen under dom 10 sec innan motorskyddet löser.
2. Det finns en kopplingsdosa vid brunnen där kabeln är skarvad mot gummikabeln, kolla så det inte är oxider i kontaktytor, om möjligt gör om mätning av spänning på utgående kabel ner i brunnen, kräver hjälp av någon som slår på strömmen tillfälligt.
En elektriker kan koppla loss pumpen och megga kabel o motor.
Ibland kan man ”vicka” igång en pump som satt sig genom att med korta elpulser från arbetsbrytaren för att få loss den.
Annars är det bara att lyfta upp pumpen med slang och allt, till detta kan man behöva en ställning med ett cykelhjul som slangen löper över. obs lyft ej i säkerhets vajern!
Lycka till.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Inte heller nån expert på detta men dock naturvetare så jag gissar på att du måste fylla upp systemet med vatten ned till brunnen. Är det mer än 10 meter i höjdskillnad så är det tekniskt omöjligt att pumpa upp vatten ö.h.t.

Sockerhög Sockerhög skrev:
Inte heller nån expert på detta men dock naturvetare så jag gissar på att du måste fylla upp systemet med vatten ned till brunnen. Är det mer än 10 meter i höjdskillnad så är det tekniskt omöjligt att pumpa upp vatten ö.h.t.
Inte för att vara sån som börjar på ”b” men det går alldeles utmärkt att pumpa upp vatten över 10 m men det är omöjligt att suga upp vatten med en höjdskillnad över 10m.....

• Gilla
kest
  • Laddar…
F frhar skrev:
Inte för att vara sån som börjar på ”b” men det går alldeles utmärkt att pumpa upp vatten över 10 m men det är omöjligt att suga upp vatten med en höjdskillnad över 10m.....
Sant, men om grundvattennivån legat 10 meter högre än fritidshuset hade nog TS postat en tråd om ett helt annat problem:)

• Haha
kest
  • Laddar…
Nu handlar det väl om en djupbrunnspump som alltså är nedsänkt i brunnen under vattenytan...

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Det låter som om det är en borrålspump son sitter nere i borrhålet. Då behöver man inte fylla på vatten för att den ska starta.

Jag hade prövat att mäta strömmen till de olika faserna på pumpen för att säkerställa att den går. Jag hör inte min pump när den hänger nere i borrhålet och går, dock hör jag turbulensen av vattnet som flödar i ledningen.

Som andra har varit inne på kan pumpen ha fastnat, testa att byta plats på två faser om det är en trefaspump, då kommer pumpen att gå baklänges och pumpa vatten, dock mycket mindre än vanligt. Kommer det vatten skifta sedan tillbaka de två faserna.

Går inte något av ovanstående hade jag lyft pumpen för att kolla på den, men det är lite mer jobb med det hela.

Edit: tvåa på bollen om borrhålspump.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
testa att byta plats på två faser om det är en trefaspump, då kommer pumpen att gå baklänges och pumpa vatten, dock mycket mindre än vanligt. Kommer det vatten skifta sedan tillbaka de två faserna.
Bra trick att få loss en pump som satt sig!(y)

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mycket svar – tack! Summering så här långt:

Pumptyp: trefas förutsätter jag; sitter nedsänkt i ca 50 m djupt hål, väl under den förmodade vattennivån.

Handlingsplan:

1) Prova att få igång med några från- och tillslag
2) Ta bort hölje till motorskydd
3) Bekräfta att det är trefas
4) Mäta upp 400 volt mellan två faser (valfritt par/alla par?) på utgående poler, vid strömtillslag
5) Försöka göra detsamma vid elanslutning ovanför borrhålet
6) Stänga elmatningen till pumpen (knivströmbrytaren)
7) Byta plats på två av faspolerna (valfritt par?) på ingående till motorskyddet
8) Prova igen att få igång med några från- och tillslag
9) Koppla tillbaka faspolerna
10) Låta elektriker kolla pumpen, elektriskt, uppifrån?
*) Andra förslag?
* + 1) Dra upp pumpen och undersöka vidare

Det sista steget verkar vara ett stort projekt, som kräver minst två personer och en del redskap. Dessutom får jag olika besked om huruvida man ska dra i slang eller vajer.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Du skall dra i slangen. Pumpen hänger i slangen som kan svikta någon meter upp o ner.
Vajer och kabel skall vara klamrad med slaka böjar.
Det finns instruktioner på nätet eller kolla på RinkabyRör hemsida.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
På plats, följde handlingsplan

1) Vid första påslag börjar det brusa och sprutar luft och vatten i en öppen ventil! Då det sprutade på golvet blev jag lite stressad och slog av (istället för att stänga ventilen).
Senare tillslag betedde sig dock som förut. En förvånande sak är att enbart inhållning och släpp av röd noll-knapp åstadkommer nytt påslag.

2 + 3) Jo, en brun och två svarta ledningar går till tre skruvar intill varandra.
4) På ingående sidan mäter jag A-B 120 V, A-C 410 V och B-C 150 V. Så skare väl inte va ...?

Fortsättning följer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.