Håller på och ska försöka få rätt på en blandare.
Det är till 99.9% säkerhet en FMM Badkarsblandare.
Vattnet blir inte varmt, bara kallvatten och misstänker termostaten.

Problemet är att jag vet inte vilken modell det är, den ser ut som alla andra vred till vänster för flöde vred till höger för temperatur.
Det som skiljer från övriga blandare är att den har inget vred i mitten för att växla mellan dusch och badkar utan en ventil som man drar ned längst ut på pipen.

Men jag vet inte vilket serie det är.
Övriga blandare i bostaden är FMM 4000 serien tillverkade från 81-92 så duschblandare borde vara något liknande.

Bild säger mer än tusen ord i detta läget!

Pipen ser ut så fast kantigare, delen som man drar ut var dock 100% lik

Bild?

Sitter pipen på mitten?
Hur ser vreden ut?
Bredd på vattenanslutningarna? Tex 40/150/160?
Dold eller utanpåliggande rördragning?
Går utloppet att flytta till ovansidan?
Synliga ”skruvar” till silar/backventiler på inloppen?
Mm mm?

Börja med att pröva och vrida på termostatvredet fullt åt båda hållen ett antal gånger. Det kan hjälpa då termostaten kan kärva fast. Tar du även av vredet på termostaten så kan du vrida längre, det är en maxspärr bakom som skall förhindra att vattnet blir för varmt.

Hur ofta används blandaren?
Har det kommit abrupt eller smygande?
Är det bara ”iskallt”, svagt rumstempererat, etc?
Hur är flödet nu kontra innan felet?

GoC GoC skrev:
Börja med att pröva och vrida på termostatvredet fullt åt båda hållen ett antal gånger. Det kan hjälpa då termostaten kan kärva fast. Tar du även av vredet på termostaten så kan du vrida längre, det är en maxspärr bakom som skall förhindra att vattnet blir för varmt.
Provade detta men det hjälpte inte, jag får försöka ta loss den.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur ofta används blandaren?
Har det kommit abrupt eller smygande?
Är det bara ”iskallt”, svagt rumstempererat, etc?
Hur är flödet nu kontra innan felet?
Den används flera ggr i veckan.
Vet tyvärr inte riktigt hur det uppkom. Inte min blandare.

A Andy78 skrev:
Provade detta men det hjälpte inte, jag får försöka ta loss den.
Stäng av vattnet och ta ut termostatkroppen i blandaren och köp en ny. Den kärvar ihop med tiden och blir obrukbar. Tag loss vredet, brukar vara en stjärnskruv bakom ”platstpuppen” i mitten av vredet. Sedan kan man ta en skiftnyckel och lossa hela ”paket” med termostaten innanför.

Nu har vi identifierat blandaren, det är en mora term, men bredare än cc 40 än den på skissen.
https://www.moraarmatur.com/sv/vara-produkter/utgangna-artiklar/badkarsblandare/mora-term-40-cc/

Dyp denna
https://www.byggahus.se/forum/attachments/image-jpg.250607/

Fick rådet att börja med att göra rent inloppssilarna, sedan rengöring av käglan. Den kan kalka igen och fastna och reglerar då inte temperaturen. Vill du byta termostaten har den artikelnummer RSK 8938237, reglerkäglan RSK 8938244.

Tänkte att jag skulle försöka lösa och slippa byta så lite som möjligt då delarna är rätt dyra i förhållande till vad det är.
Jag får börja med inloppssilarna.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.