Hej,
Upptäckte att jag inte hade något tryck i mitt expansionskärl, vid bergvärmepumpen, manometern säger noll. Samt att det ibland kommer lite vatten ur övertrycksventil(eller vad är det?) 1. se bild. Inga problem med varmvatten i kranar etc men just nu är radiatorerna kalla, beror det på detta eller är det bara att det inte är tillräckligt varmt ute?
Har också en kran(varmt) som om jag vrider på, så börjar det bubbla ut lite vatten ur 1. se bild. Händer dock inget med trycket i expansionskärlet, manometern säger noll.
Är det expansionskärlet som är sönder eller tror ni det är något annat? Vart borde jag börja felsöka?
Upptäckte att jag inte hade något tryck i mitt expansionskärl, vid bergvärmepumpen, manometern säger noll. Samt att det ibland kommer lite vatten ur övertrycksventil(eller vad är det?) 1. se bild. Inga problem med varmvatten i kranar etc men just nu är radiatorerna kalla, beror det på detta eller är det bara att det inte är tillräckligt varmt ute?
Har också en kran(varmt) som om jag vrider på, så börjar det bubbla ut lite vatten ur 1. se bild. Händer dock inget med trycket i expansionskärlet, manometern säger noll.
Är det expansionskärlet som är sönder eller tror ni det är något annat? Vart borde jag börja felsöka?
Någonstans på expansionskärlet sitter en ventil. Ser ut som en bilventil. Tryck med typ en liten skruvmejsel mot ventilen. Kommer det ut luft är gummibälgen i expansionskärlet hel. Kommer det ut vatten är den trasig. Kommer det ingetdera behöver du fylla på luft.
Testade, fräste först lite vatten/luft sen bara luft. De va inget speciellt drag i den. Men då antar jag att den behöver bytas ut?
Yes, ska testa imorgon. Bara fylla på och se vad som händer eller bör jag göra något mer? Tömma ut vatten, stänga av pump etc?
Jepp och se till att trycket hela tiden är noll på manomtern, stiger det vid påfyllning luft, så ut med mer vatten. Fyll luft till trycket på kompressorn visar ca 0,5 bar vid tomt kärl, ökar trycket på VP-manometern går det luft till systemet och blåsan läck.A Aspebråten skrev:
Fyllt på trycket till 0.5bar enl kompressorn. Fick släppa lite vatten initialt, sen gick det bra och manometern låg kvar på noll.
Fyllde sedan på med vatten så manometern landa på 0.5bar. Just nu är de stabilt, kommer lite droppar ur skavallerröret men de kan va också va pga de jag släppte ut initialt, får hålla koll där.
Vad gör man nu, avvaktar och ser hur trycket på manometern beter sig?
Fyllde sedan på med vatten så manometern landa på 0.5bar. Just nu är de stabilt, kommer lite droppar ur skavallerröret men de kan va också va pga de jag släppte ut initialt, får hålla koll där.
Vad gör man nu, avvaktar och ser hur trycket på manometern beter sig?
Trycker på manometern går sakta ner, bubblar upp en del vatten ur 1. på bilden ovan… fortsätter även droppa lite i skvallerröret
Nu är manometern på 0, fortsatt 0,5bar i expansionskärlet enl kompressorn
Fortsätt med att fylla på till 1,2 bar nu kan det vara luft i systemet och då sjunker trycket, luftar du så se till att trycket är kvar på 1 bar, medan du luftar elementen. Sen får du se om trycket sjunker under natten och återkom.A Aspebråten skrev:
Så manometern visar 1,2 bar?