V växelventil skrev:
Känns som någon kran är avstängd eller så sitter påfyllningen på kopplet som brickan för påfyllningen så kanske brickan lurar dig lite.
Hittar ingen avstängd kran, förutom påfyllnadsventilen då. Det röret brickan sitter på finns endast den svarta ventilen, samt en till på själva kopplingen, men den är öppen och jag klarar inte att stänga den eller få den att röra sig.

• VVS-rör med ventiler under diskbänk, påfyllningsventil märkt "Påfyllningsventil Värmeanläggning" synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Om du följer röret bakåt som brickan sitter (påfyllning) du hittar ingen kran på den stammen?
Jo en stor kran. Den till vänster.

• Rörinstallation med två blå ventiler, en till vänster och en till höger, fastsatta på vertikala rör i ett rum med vita väggar.
    Skapa konto
Har du provat denna?
Klämkoppling med rör omgiven av verktyg och utrustning, på en arbetsbänk.
Skapa konto

Då kanske käglan i påfyllningsventilen har fastnat. Min erfarenhet är att det är svårt å få lös den utan att skruva upp den men man kan ju försöka att knacka på den å se om den lossnar

D Dilato skrev:
Har du provat denna?
[bild]
Den kan jag inte rubba tyvärr... vet inte hur mycket jag vågar ta i. Den sitter som stan och ser ut som den är öppen. Ser även ut som tidigare ägare använt tång eller liknande

• Närbild på en gängad metallbeslag med en svart plastkåpa, ser använd ut, eventuellt skadad av verktyg som tång.
    Skapa konto
TRJBerg
Andreas Borgengren Andreas Borgengren skrev:
Jo en stor kran. Den till vänster.
En dum idé: vrid den åt sidan (egentligen avstängt läge, men jag undrar om den är felinstallerad) och testa igen.

TRJBerg TRJBerg skrev:
En dum idé: vrid den åt sidan (egentligen avstängt läge, men jag undrar om den är felinstallerad) och testa igen.
Provade det :) men hände inget

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Den kan jag inte rubba tyvärr... vet inte hur mycket jag vågar ta i. Den sitter som stan och ser ut som den är öppen. Ser även ut som tidigare ägare använt tång eller liknande
Du prova med en polygrip försiktigt för där är påfyllningen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Du prova med en polygrip försiktigt för där är påfyllningen.
Får göra det... men prova då först att stänga den eller hur?? Ser ju ut som den inte kommer längre ut

Får göra det... men prova då först att stänga den eller hur?? Ser ju ut som den inte kommer längre ut
ja prercis prova skruva den innåt först för den ser ut att vara öppen.

Det är ju påfyllingsventilen som är påfyllning på systemet.. är ju tom märkt....

• Påfyllningsventil för värmeanläggning med märkning hängandes på metallrör och kopplingar i en byggmiljö.
    Skapa konto
Det står inte ameratur på ratten som bilden visar?Missat den nu såg jag kan vara den som är påfyllningen.

• Närbild av kopparrör och ventiler i ett rörsystem, med fokus på en svart ratt för potentiell påfyllning.
    Skapa konto
V Vector skrev:
Det är ju påfyllingsventilen som är påfyllning på systemet.. är ju tom märkt....
Jo, det händer inget där... därav frågan från början.

..å som jag har svarat på....#19

Jo, det händer inget där... därav frågan från början.
Ah... sorry, jag såg den tack. Har knackat men inget resultat ännu. Får göra lite fler försök.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.