Spara el??
Gör en besparing i bästa fall med 20-30% hjälper det när staten höjer priset med 5000%???????

• Gilla
  • Haha
Hans-Greta och 2 till
  • Laddar…
B
S spamb skrev:
Spara el??
Gör en besparing i bästa fall med 20-30% hjälper det när staten höjer priset med 5000%???????
Ja det hjälper. Du får 20-30% lägre faktura jämfört med att inte sparat nån el.

Sorry, men det är krig i Europa. Det är jobbig med krig, så är det bara.

• Gilla
  • Haha
MiaV och 8 till
  • Laddar…
S spamb skrev:
Nu handlar ju inte allt om den egna plånboken, man kan se längre än så. Det är f ö inte staten som sätter elpriset.

• Gilla
MiaV och 4 till
  • Laddar…
P
Finns en hel massa man kan göra:
  • Inför motbok på el, varje vuxen får en viss ranson rättvist uträknad av SCB.
  • Försäkringskassan kan ju ha el-spioner som smyger runt med värmekamera och kollar så man inte har golvvärmen på i badrummet eller för hög inomhustemperatur.
  • Grannar kan rapportera in överbelysning och på det sättet få lite mer tilldelning i sin egna motbok nästa månad.
  • Angivare på arbetsplatserna kan rapportera de som för ofta kommer i rena kläder, typiska tvättskurkar.
Finns säkert en hel massa andra nyttiga och viktiga jobb man kan komma på. Arbetstillfällena lär i alla fall behövas när industrin lägger ner på grund av för höga elkostnader.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Hans-Greta och 7 till
  • Laddar…
Vad menar ni, ska staten gå in och bryta ett avtal mellan mig och ett företag ??
Jag som varit med länge såg det komma, har sett det förr, jag chansade inte.
Per person borde elförbrukningen minskat med typ hälften de senaste 20 åren med värmepumpar, solceller, LED belysning mm.
För besparingen i värme har folk byggt ut, öppnat upp, byggt pol, skaffat AC mm.
Besparingen på belysing har man utökat med fler lampor, 15 lampor ute isf 1 vid ytterdörren.

Vi har levt loppan nu i många år på Kineser, Polacker mf som gett oss billiga saker och billig arbetskraft. Även sånt har en ände, Kineser o Polacker vill oxå ha det bra, och då får vi betala vad det kostar.....när vi ska göra det själva.
Man kan som sagt inte både ha kakan och äta upp den.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Slopa energiskatten 00-06 så får de 90% som inte kör timrörligt pris ett incitament att hjälpa samhället.

Höj ROT för åtgärder kring uppvärmning och isolering. Hemmabatterier och solceller undanbedes då elförsörjningen på sommaren inte är ett problem.

Höj momsen på spabad och pooler.

Tvinga butiker att betala för sin egen förbrukning och inte lämpa över energiräkningen på hyresvärden.

Höj momsen på bundna elavtal. Dom är av ondo för samhället.

• Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vad menar ni, ska staten gå in och bryta ett avtal mellan mig och ett företag ??
Jag som varit med länge såg det komma, har sett det förr, jag chansade inte.
Per person borde elförbrukningen minskat med typ hälften de senaste 20 åren med värmepumpar, solceller, LED belysning mm.
För besparingen i värme har folk byggt ut, öppnat upp, byggt pol, skaffat AC mm.
Besparingen på belysing har man utökat med fler lampor, 15 lampor ute isf 1 vid ytterdörren.

Vi har levt loppan nu i många år på Kineser, Polacker mf som gett oss billiga saker och billig arbetskraft. Även sånt har en ände, Kineser o Polacker vill oxå ha det bra, och då får vi betala vad det kostar.....när vi ska göra det själva.
Man kan som sagt inte både ha kakan och äta upp den.
Du fattar visst inte?
Det är svenkarnas skattepengar som byggt en stabil elförsörjning i sverige som räcker gott och väl för våra behov.
Att några länder strundade att bygga sin infrastruktur och förlitade sig på rysar och deras gas är något vi inte behöver straffas för.
Under 7 år jag bott i huset har jag installerat solceller, bergvärme och tillägsisolerat huset, har minskat förbruknig från 30000 kw till 18000, halverade min räkning. Nu när tyskar inte har annat alternativ än att köpa el från andra länder och är beredda att betala hur högt pris som helst så borde våra politiker agera och skydda svenska medborgare från att bli ruinerade

Många idag som bor i hyreslägenheter verkar vara nöjda och skrattar åt vilaägarna. Men fattar inte att i slutändan kommer det att även slå på dem.

• Gilla
Jaggatagga och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Vem är det som äger exportkablarna ut ur se4? Är det en privat aktör som budar i se4 auktionen för att kunna fylla sin ledning eller är det svenska kraftnät som tar en flaskhalsavgift för att flytta tillgänglig kapacitet från se4 och söder ut och behåller mellanskillnaden för att finansiera länken?

Varför kan inte sista konsumenten i se4 betala det pris som behövs för att tillhandahålla el i se4 och konsumenten på exportsidan betala för de ytterligare producenter som behöver starta för att vid behov kunna maxa exporten? Ägarna till exportled ingarna får stå för notan så att alla producenter får betalat med exportpriset och inte går back på affären. Svk har ju en stor pengapåse...

Alla elproducenter kan var 5e år tilldelas ett max bud dom får lägga i auktionerna - motsvarande +100% av deras marginalkostnad + fast avskrivningskostnad fördelat på 20år.

Flytta energiskatten från konsument till producent så att också exporten blir beskattad.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S spamb skrev:
Du fattar visst inte?
Det är svenkarnas skattepengar som byggt en stabil elförsörjning i sverige som räcker gott och väl för våra behov.
Att några länder strundade att bygga sin infrastruktur och förlitade sig på rysar och deras gas är något vi inte behöver straffas för.
Under 7 år jag bott i huset har jag installerat solceller, bergvärme och tillägsisolerat huset, har minskat förbruknig från 30000 kw till 18000, halverade min räkning. Nu när tyskar inte har annat alternativ än att köpa el från andra länder och är beredda att betala hur högt pris som helst så borde våra politiker agera och skydda svenska medborgare från att bli ruinerade

Många idag som bor i hyreslägenheter verkar vara nöjda och skrattar åt vilaägarna. Men fattar inte att i slutändan kommer det att även slå på dem.
Jo då, jag förstår hur allt hänger ihop.
Och du har ju gjort det man bör.
Och, Jo, det är våra styrande, indirekt vi själva efter vad vi röstat på som satt oss i den här situationen.
Jag röstade inte för EU, jag har inte röstat för att en grön omställning ska gå i första rummet, jag har inte röstat för att Sverige ska vara ett med hela värden.
Men jag har bundit mitt elavtal, och har alltid gjort det, dyrare i det långa loppet, men jag vet vad det står på räkningen.
Lika så vet jag att man ska binda räntan på lånen, dyrare i längden, men jag vet vad det kostar.
Många idag tycker 7% är en utopi, jag har haft 12%, så för mig är det inte främmande alls.
Vi ingår avtal om allt möjligt, abonnemang mm, och när vi gjort det är det tji omöjligt att komma ur, staten hjälper oss inte att komma ur ett dåligt telefonabonnemang vi tecknade med en ihärdig telefonsäljare, eller en låneränta på 5% när räntan är på 0,9%
Så varför ska staten gå in och säja upp ett avtal ??
Jag tycker staten ska satsa hårdast på företagen, för när de inte har råd med elen, då har vi inga jobb, och då går det utför ordentligt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo då, jag förstår hur allt hänger ihop.
Och du har ju gjort det man bör.
Och, Jo, det är våra styrande, indirekt vi själva efter vad vi röstat på som satt oss i den här situationen.
Jag röstade inte för EU, jag har inte röstat för att en grön omställning ska gå i första rummet, jag har inte röstat för att Sverige ska vara ett med hela värden.
Men jag har bundit mitt elavtal, och har alltid gjort det, dyrare i det långa loppet, men jag vet vad det står på räkningen.
Lika så vet jag att man ska binda räntan på lånen, dyrare i längden, men jag vet vad det kostar.
Många idag tycker 7% är en utopi, jag har haft 12%, så för mig är det inte främmande alls.
Vi ingår avtal om allt möjligt, abonnemang mm, och när vi gjort det är det tji omöjligt att komma ur, staten hjälper oss inte att komma ur ett dåligt telefonabonnemang vi tecknade med en ihärdig telefonsäljare, eller en låneränta på 5% när räntan är på 0,9%
Så varför ska staten gå in och säja upp ett avtal ??
Jag tycker staten ska satsa hårdast på företagen, för när de inte har råd med elen, då har vi inga jobb, och då går det utför ordentligt.
Du vet väl att efter 2025 ska det inte gå att binda elavtal?? Efter att alla elmätarna är utbytta så ska det vara timpris i hela sverige

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Attitudeswe
S spamb skrev:
Du vet väl att efter 2025 ska det inte gå att binda elavtal?? Efter att alla elmätarna är utbytta så ska det vara timpris i hela sverige
Källa på det - nej tänkte väl det...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Källa på det - nej tänkte väl det...
Googla om varför alla elmätare ska bytas inom närmsta år

Attitudeswe
S spamb skrev:
Googla om varför alla elmätare ska bytas inom närmsta år
För att det blir mindre prishopp om priset justeras var 15e minut...

Snart startar väl 10% av alla hushåll sina värmepumpar prick 00:00 för att det är då priset skuttar ner från 3kr till 40öre. Det är svårt att justera upp produktionen så snabbt (med minskad frekvens som resultat) . Det blir lättare om värmepumparna startar mer utspritt när priset går ner i mindre steg...

Google säger inget annat

S spamb skrev:
Varför har jag då kunnat låsa mitt elavtal till 2032.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S spamb skrev:
Det är svenkarnas skattepengar som byggt en stabil elförsörjning i sverige
Hur många skattekronor menar du har gått till att bygga elinfrastruktur under, säg, de sista 50 åren?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.