3 185 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Inget betonggolv i källaren...
Jag bor i ett hus byggt ca -65. Huset och därmed källaren står i sand 10 m ner till berget. Jag tog för 2 år sen upp ena golvet i källaren och där låg en rätt risig betongplatta. Jag lagade den och la sen ett nivellgolv och ventilerar nu med fläkt. Det var inte nån direkt fukt att tala om men det gamla golvet hade möglat.
Nu rev jag upp det andra golven i rummet intill. Där låg ett flytande golv med sand under plastfolien och övergolvet. Jag började gräva för att se hur långt ned det är till betongen men jag hittar ingen betong!! Jag har grävt 60 cm men det är bara sand!
Sanden är fuktig en bit ner förstås men inte på ytan. Vad ska man göra? Kan man lägga nytt golv på sanden eller måste man forsla bort sand och gjuta ny platta? Takhöjden är 2,20. Jag vet inte hur djupt ner väggarna går.
Nu rev jag upp det andra golven i rummet intill. Där låg ett flytande golv med sand under plastfolien och övergolvet. Jag började gräva för att se hur långt ned det är till betongen men jag hittar ingen betong!! Jag har grävt 60 cm men det är bara sand!
Sanden är fuktig en bit ner förstås men inte på ytan. Vad ska man göra? Kan man lägga nytt golv på sanden eller måste man forsla bort sand och gjuta ny platta? Takhöjden är 2,20. Jag vet inte hur djupt ner väggarna går.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag skulle ha gjutit en ny platta. Lagt minst 10cm frigolit och plast. Der är ju lätt att gräva i sand, tänk på oss som får slita med rödleraJoheks skrev:Jag bor i ett hus byggt ca -65. Huset och därmed källaren står i sand 10 m ner till berget. Jag tog för 2 år sen upp ena golvet i källaren och där låg en rätt risig betongplatta. Jag lagade den och la sen ett nivellgolv och ventilerar nu med fläkt. Det var inte nån direkt fukt att tala om men det gamla golvet hade möglat.
mvh Niklas
Skulle nog gräva ut godtyckligt, Cellplast och sedan armering för att gjuta en platta på det. Avsluta med flytspackel.
EPS cementen har inte i närheten lika bra isoleringsförmåga som cellplast tyvärr.
EPS cementen har inte i närheten lika bra isoleringsförmåga som cellplast tyvärr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden