Gjorde en liten "tabbe" i samband med semester. Satte värmepannan i semesterläge för länge. Vi kom hem igår och det var kallt som bara den. Jag hade inte tänkt använda semesterläget egentligen men gick av bara farten.
Systemet ser ut som nedan:
Gammal del av huset med cirka 8 radiatorer. I denna del står även IVT varmepanna (jordvärme). Detta har alltid varit intakt.
Ny tillbyggd del med cementplatta cirka 7x10m. Golvvärme på bottenplan och 4st radiatorer på övre plan.
Till problemet:
När vi kom hem så stod golvtempen på 13 grader i samtliga rum och var kallt generellt.
*Pannan startades upp så klart och började jobba. Gamla delen med 10 st radiatorer blev varma ganska snabbt.
*Nya delen går oerhört långsamt där jag kan förstå att golvvärmen tar en bra tid så klart. Är nu uppe i 16 grader efter cirka 18 timmar (långsamt?)
*Det jag dock inte förstår är varför radiatorerna på övre plan i tillbygget inte blir varmt?
Bifogar lite bilder.
Systemet ser ut som nedan:
Gammal del av huset med cirka 8 radiatorer. I denna del står även IVT varmepanna (jordvärme). Detta har alltid varit intakt.
Ny tillbyggd del med cementplatta cirka 7x10m. Golvvärme på bottenplan och 4st radiatorer på övre plan.
Till problemet:
När vi kom hem så stod golvtempen på 13 grader i samtliga rum och var kallt generellt.
*Pannan startades upp så klart och började jobba. Gamla delen med 10 st radiatorer blev varma ganska snabbt.
*Nya delen går oerhört långsamt där jag kan förstå att golvvärmen tar en bra tid så klart. Är nu uppe i 16 grader efter cirka 18 timmar (långsamt?)
*Det jag dock inte förstår är varför radiatorerna på övre plan i tillbygget inte blir varmt?
Bifogar lite bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej, elementen är alltså kalla. Ingen värme på övre plan. Samtliga styrs med termostater och är max öppnade. Har gått ett dygn.B BSOD skrev:
Det borde finnas en pump som matar golvvärmepumpen. Den funkar säkert, eftersom den matar på värme till golvvärmen.
Bild 2 under pumpen, har du ett vred som du styr framtempen till golvvärmen. Prova att se om du får upp värmen på elementen på övervåningen om du vrider ner tempen till GV. Misstänker att der står fullt öppet och att huvudpumpen då inte ger tillräckligt tryck till både gv och element, när plattan är nerkyld.
Funkar det i normala fall, kan du ju skruva ner gv tempen en stund tills du fått upp lite värme på övervåningen. Eller så ställer du den som den var och bara väntar ut att värmesystemets temp/normalflöde återställs igen (när den kommer ifatt).
Om det funkar är det nog bara att ställa tillbaka
Bild 2 under pumpen, har du ett vred som du styr framtempen till golvvärmen. Prova att se om du får upp värmen på elementen på övervåningen om du vrider ner tempen till GV. Misstänker att der står fullt öppet och att huvudpumpen då inte ger tillräckligt tryck till både gv och element, när plattan är nerkyld.
Funkar det i normala fall, kan du ju skruva ner gv tempen en stund tills du fått upp lite värme på övervåningen. Eller så ställer du den som den var och bara väntar ut att värmesystemets temp/normalflöde återställs igen (när den kommer ifatt).
På de bilderna du lagt upp så visar termostaterna att det går ut 20 grader till golvvärmen och radiatorerna.Hybenos skrev:
Ja det låter rimligt!B BSOD skrev:Det borde finnas en pump som matar golvvärmepumpen. Den funkar säkert, eftersom den matar på värme till golvvärmen.
Ska jag dra den i botten då dvs medsols hela vägen.
Undrar även vad ratten till vänster gör dvs den som sitter underst
Tack!
Klicka här för att svara