Har precis fått ett nytt element installerat och det blir ingen värme i det.
Blir bara lite ljummet.
Vi har idag en luft/vatten värmepump från Mitsubishi (W85).
Vi byte element eftersom det börja läcka från det gamla.
Vår installatör säger att felet sitter i vårt ettrörssystem. Att där ska sitta någon form av flarp som gör att vattnet inte går hela vägen runt.
Jag förstår inte detta då det enda fram till punkten som jag ritat en 1:a på är varm (tillopp) (lika varm som alla andra element) medans elementet och nr 2 är ljummet (retur).
Se bilden.
Jag hoppas någon kan ge mig lite hjälp.
Enligt installatören är det enda som hjälper att krypa ner i grunden (krypgrund) och byta ut rör biten med tillopp och retur så man tvingar vattnet att gå igenom elementet.
Jag tycker att det borde fungera.
Det är ju trots allt bara ett nytt element.
Hoppas jag har fått med all info som behövs.
Tack på förhand.
Blir bara lite ljummet.
Vi har idag en luft/vatten värmepump från Mitsubishi (W85).
Vi byte element eftersom det börja läcka från det gamla.
Vår installatör säger att felet sitter i vårt ettrörssystem. Att där ska sitta någon form av flarp som gör att vattnet inte går hela vägen runt.
Jag förstår inte detta då det enda fram till punkten som jag ritat en 1:a på är varm (tillopp) (lika varm som alla andra element) medans elementet och nr 2 är ljummet (retur).
Se bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas någon kan ge mig lite hjälp.
Enligt installatören är det enda som hjälper att krypa ner i grunden (krypgrund) och byta ut rör biten med tillopp och retur så man tvingar vattnet att gå igenom elementet.
Jag tycker att det borde fungera.
Det är ju trots allt bara ett nytt element.
Hoppas jag har fått med all info som behövs.
Tack på förhand.
En bild på hur det är kopplat med samma siffror.
Här är en bild på hur det såg ut innan (bilden är på elementet innan, men var kopplat likadant)
Jag är rätt novis på det här med hur det fungerar med element.
Är bättre med hammare och spik
Kanske ska nämna att vattnet flödar från i riktningen 1->2
Så egentligen ska kopplingarna byta plats då helt enkelt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild på hur det såg ut innan (bilden är på elementet innan, men var kopplat likadant)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är rätt novis på det här med hur det fungerar med element.
Är bättre med hammare och spik
Kanske ska nämna att vattnet flödar från i riktningen 1->2
Så egentligen ska kopplingarna byta plats då helt enkelt?
Dina gamla har säkert en av anslutningarna dragna invändigt till överkanten via ett stigarrör så det är ingen skillnad mot det nya med anslutningar i sidan. Finns det någon inställning, strypmöjlighet vid termostaten eller returen på din nya del? Kolla det och se isf till att det är max öppet, det gamla systemet kan ha byggt på väldigt lite tryck över rördelen som mokaren pratar om i grunden då får det inte vara mycket motstånd över radiatorn om det ska bli bra. Och vad som ska vara in/ut kan du känna på något annat element dvs vilket rör som är varmast där.AndreasSc skrev:
Mycket riktigt är dessa radisar med bottenanslutningar omöjliga att få tag på idag.
Men om du vet att du har ett "ettrörssystem" varför inte då välja att koppla allt med ett TP-FLEX på ett vanligt koppel (eller thermopanels V4), billigt kostnadseffektivt och omställbart till ettrörssytem!
Men om du vet att du har ett "ettrörssystem" varför inte då välja att koppla allt med ett TP-FLEX på ett vanligt koppel (eller thermopanels V4), billigt kostnadseffektivt och omställbart till ettrörssytem!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kräver troligen då att komma åt det strypta T-röret i grunden som din kollega nämnt för TS, så att hela slingan kommer upp till kopplet och inte gamla delflödet.krilleman_215 skrev:
Verkar ju som installatören nämnt det enligt TS men säkra kan vi givetvis inte vara, dock ser det ju ut som om gamla ventilen bara verkar på ett rör och inte skulle ge någon bypass om den stängs så helt orimligt är det inte. Inte riktigt likt andra gamla system med rören till samma ventil och en mutter med dubbla kanaler till rad, men du har stor erfarenhet och kanske sett denna typen också?
